Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Σημεία Ομιλίας Χρήστου Γκόκα, Ομιλητή της ΚΟ του Κινήματος Αλλαγής,

στο σχέδιο νόμου με θέμα «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2022» 

  • Η συνέχιση της πανδημίας του κορωνοϊού, οι κοινωνικές ανισότητες, η κλιματική αλλαγή και οι συνέπειές τους, για τη ζωή στον πλανήτη, δημιουργεί για τη χώρα μας, μια σκληρή πραγματικότητα για το σήμερα και αβέβαιη για το αύριο. Τα λάθη και οι παραλείψεις της Κυβέρνησης για ενίσχυση του ΕΣΥ, για τους εμβολιασμούς, για τα μέτρα και την τήρησή τους, είναι πολλά. Μετράμε δυστυχώς, μεγάλο αριθμό απωλειών σε ανθρώπινες ζωές.
  •  Οι εξελίξεις και όσα συμβαίνουν και λέγονται τις τελευταίες μέρες και ώρες, και με αφορμή την επιστημονική έκθεση  Τσιόδρα –Λύτρα επιβάλλουν να γίνει επιτέλους ένας σοβαρός Εθνικός Διάλογος. Το ζητάμε συνέχεια.
  •  Η οικονομία πασχίζει να σταθεί όρθια, προσπαθεί να κάνει ένα βήμα μπροστά.
  •  Η Κυβέρνηση με τον Προϋπολογισμό του 2022, και με βασικό επιχείρημα την προβλεπόμενη ανάπτυξη στο 6,9 % για το 2021 και  στο 4,5 % για το 2022, έναντι όμως της ύφεσης κατά 9% το 2020, προσπαθεί να πείσει, ότι είναι δεδομένη η ανάκαμψη της Ελληνικής Οικονομίας, και η επιστροφή σε μια κανονικότητα, που μόνο η ίδια γνωρίζει.
  • Όμως, οι άνθρωποι της αγοράς, της πραγματικής οικονομίας, της εργασίας και της παραγωγής, οι εργαζόμενοι, οι νέοι  έχουν τη δική τους, εντελώς διαφορετική, άποψη. Με την ακρίβεια παρούσα, τον πληθωρισμό στο 4,8 %, τα αδιέξοδα των ΜΜΕ, του λιανεμπορίου και της εστίασης. Με τον Πρωτογενή Τομέα, εκτός προτεραιοτήτων σε ενισχύσεις αλλά και επενδύσεις. Υπάρχει θέμα βιωσιμότητας δραστηριοτήτων και επιβίωσης  οικογενειών.
  • Κύριοι της Κυβέρνησης πριν και όταν και εφόσον κάνετε εκπτώσεις ή οτιδήποτε άλλο για τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, δεν θα υπάρχουν δραστηριότητες,  δεν αντέχουν παραγωγοί και επιχειρήσεις. Υπάρχουν πλέον λογαριασμοί με τριπλασιασμό του κόστους ρεύματος, λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής. Αντίστοιχα επιβαρύνονται και τα νοικοκυριά.
  • Η χώρα υστερεί απελπιστικά, στις επενδύσεις. Τα αποτελέσματα από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων είναι φτωχά, μόλις 7,5 δισ. στα 11 χρόνια μέχρι τώρα.
  • Τα 32,5 δισ. πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι πράγματι μια ευκαιρία. Πως όμως; Με μηδέν ευρώ απορρόφηση για το 2021, αντί της πρόβλεψης για 2,6 δισ. ευρώ;

Εμείς δεν ψηφίσαμε αυτό το σχέδιο, γιατί:

  • Δεν αφορά όλους του Έλληνες και ολόκληρη την Ελλάδα
  • Δεν υπήρξε πραγματικός – ολοκληρωμένος διάλογος στην κοινωνία και στη βουλή, με τους Δήμους, την Περιφέρεια, τους παραγωγικούς και επαγγελματικούς φορείς
  • Δεν έχει περιφερειακή διάσταση, ούτε παραγωγική. Δεν στηρίζει ουσιαστικά τον Πρωτογενή Τομέα.
  • Δεν έχει σε προτεραιότητα το στόχο της εγχώριας Προστιθέμενης Αξίας και κατά συνέπεια και του Τομέα των εξαγωγών.
  • Είναι αμφίβολη η υλοποίηση των προβλέψεων και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.), που ανέρχεται στα 7,8 δισ. (4,2% του ΑΕΠ) (έναντι πρόβλεψης 8,35 δισ. κλείσιμο το 2021). Με 6,5 δισ. συγχρηματοδοτούμενους πόρους και 1,3 δισ. από Εθνικούς Πόρους, ενώ προβλέπονται και 3,2 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αν τελικά απορροφηθούν, η αύξηση συνολικά κατά 2,7% των πόρων για επενδύσεις δεν μπορεί να καλύψει το επενδυτικό κενό του 9%, ακόμα και με τον πιο αισιόδοξο συντελεστή κινητοποίησης πόρων.
  • Ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ανέρχεται για το 2022 σε 2,046 δισ. ευρώ, έναντι εκτίμησης 1,864 δισ. για το 2021. Με 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι ανάγκες όμως είναι πολύ περισσότερες.
  • Οι εξαγγελίες του Προγράμματος 13 δισ. δεν αφορούν σε ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό για το σύνολο των Υποδομών της χώρας και την αναβάθμιση του Εθνικού συστήματος Μεταφορών. Η δε επιλογή της κατασκευής με περισσότερα έργα ΣΔΙΤ ή με το σύστημα Μελέτης – Κατασκευής, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του ανταγωνισμού, αύξηση της εξάρτησης και του κόστους των έργων, ενώ υπάρχουν άλλοι κίνδυνοι για δημόσια αγαθά, όπως το νερό, από την επιλογή ΣΔΙΤ για τα δίκτυα της ΕΥΔΑΠ.
  • Πολλά μεγάλα οδικά έργα ακόμα περιμένουν, ενώ μόνο ο Ε65 προχωρά, αλλά με προβλήματα, μετά την πρόσφατη τροποποίηση της σύμβασης.
  • Ο Άξονας Πάτρα-Πύργος πήρε, μόλις χθες, όπως ανακοινώθηκε, την έγκριση για τη σύμβαση παραχώρησης με την Ολύμπια Οδό, σύμβαση που εμείς όμως δεν γνωρίζουμε ακόμη.
  • Για τον ΒΟΑΚ, επτά χρόνια δεν έγινε τίποτα, και τώρα στη λογική της προηγούμενης Κυβέρνησης δρομολογείτε τριχοτομημένο το έργο.
  • Στην Ιόνια Οδό, το Τμήμα Γιάννενα-Κακκαβιά υποβαθμίζεται και μετατρέπεται σε οδικό άξονα πλάτους 12,5 m.Μια επιλογή αντίθετη με την ιδιαίτερη περιφερειακή και εθνική σημασία του έργου. Μια επιλογή που βρίσκει αντίθετους τους Ηπειρώτες και όχι μόνο. Το έργο αυτό πρέπει να ολοκληρωθεί σαν αυτοκινητόδρομος. Όπως επίσης πρέπει να προχωρήσουν άμεσα οι κάθετες συνδέσεις της Πρέβεζας, με Ιόνια και Εγνατία Οδό.
  • Αντίστοιχα και το πακέτο των σιδηροδρομικών έργων 4 δισ. δεν περιλαμβάνει την ολοκληρωμένη Σιδηροδρομική Εγνατία, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τον Έβρο, ούτε το δίκτυο της Πελοποννήσου μετά την Πάτρα, ούτε τη σύνδεση της Δυτικής Μακεδονίας, ούτε και τη συνολική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου.
  • Η Κυβέρνηση μέσα από λάθη και καθυστερήσεις για ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, αλλά και με ανεπαρκή μέτρα, δεν κατάφερε ακόμα να λύσει το πρόβλημα του συνωστισμού σε αυτά.

Κλείνοντας και αναφερόμενος στην Περιφέρειά μου, στην Άρτα, μια παραγωγική περιοχή:

  • Δεν υπάρχει σχεδιασμός και πρόβλεψη ένταξης, ιδιαίτερα στο Ταμείο Ανάκαμψης, για κανένα μεγάλο έργο, όπως: Τα εγγειοβελτιωτικά έργα της πεδιάδας Άρτας .Η ολοκλήρωση του αρδευτικού Πέτα-Κομπότι. Έργα αξιοποίησης του Αμβρακικού Κόλπου. Την αντιπλημμυρική προστασία- οριοθέτηση – διευθέτηση κοίτης Αράχθου, την αξιοποίηση γεωθερμικού πεδίου Άρτας. Έργα απαραίτητα, αλλά στάσιμα ή χωρίς καν έναρξη.
  • Μια περιοχή, όπου πλήττονται όλοι οι παραγωγοί και οι κτηνοτρόφοι, με τις αυξήσεις στο κόστος παραγωγής, χωρίς ενισχύσεις, για την απώλεια της περυσινής χρονιάς σε εσπεριδοειδή και ελιά, και χωρίς αποζημιώσεις για την ακαρπία από τον παγετό της Άνοιξης, με αυξήσεις στο πετρέλαιο, και στο ρεύμα, στις ζωοτροφές και στα αγροεφόδια. 
  •  Μια περιοχή με προβλήματα και ελλείψεις στο Νοσοκομείο, που έχουν εξαντλήσει κάθε αντοχή του ιατρικού και λοιπού προσωπικού.
  • Με τον κίνδυνο για τη λειτουργία Πανεπιστημιακών Τμημάτων για την Άρτα και όλη την Ήπειρο, λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και του τρόπου που εφαρμόζεται.
  • Από την πλευρά μας, πιστεύουμε και στηρίζουμε την Περιφερειακή και βιώσιμη ανάπτυξη, με κοινωνική δικαιοσύνη. Είμαστε δίπλα στον κόσμο της εργασίας και της παραγωγής. Θέλουμε τους νέους στον τόπο τους. Να ζουν όλοι με αξιοπρέπεια.
  • Είμαστε απέναντι  και από τη συντήρηση και από τον λαϊκισμό απ΄ όπου και αν προέρχεται.

Αυτός ο Προϋπολογισμός, δεν μπορεί να δώσει ρεαλιστικές λύσεις για την κοινωνία μας, δεν στηρίζει την πραγματική ανάπτυξη, και δεν είναι αξιόπιστος.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Ανδρέας Λοβέρδος: «Τα "πρέπει" στα οποία δυστυχώς δεν ανταποκρίνεται η κυβέρνηση είναι πολλά»Δημήτρης Μπιάγκης: «Ο Προϋπολογισμός του 2022 είναι ενάντια στους "ανθρώπους" και εξυπηρετεί μόνο αριθμούς και πλεονάσματα»