Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Σημεία Ομιλίας Χρήστου Γκόκα, στη συζήτηση του  Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών με θέμα “Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών”.

  • Ένα πραγματικά σύγχρονο επιτελικό κράτος,και όχι το κατ’ επίφαση επιτελικό κράτος της Κυβέρνησης, που είναι απλά συγκεντρωτικό, και μέσα από έντονη επικοινωνιακή προσπάθεια επιχειρείται να προβληθεί ως επιτελικό, πρώτα απ’ όλα χαρακτηρίζεται από τις αποκεντρωμένες λειτουργίες του.
  • Οι θεσμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης  πρέπει να είναι ισχυροί και ανεξάρτητοι. Με λειτουργίες, αρμοδιότητες και πόρους, που θα δίνουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν στο βασικό τους ρόλο, που μόνο μέσα από την ισχυρή Αυτοδιοίκηση μπορεί να υπηρετηθεί. Δηλαδή για την Τοπική και Περιφερειακή Ανάπτυξη αλλά και την υψηλή ποιότητα Παροχής Υπηρεσιών που δικαιούνται οι πολίτες.
  •  Όλες οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις έγιναν από τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ από το 1982 και ύστερα, φτάνοντας στην αιρετή Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση το 1994, στον Καποδίστρια το 1998, και στον Καλλικράτη το 2010. Ψηφίστηκαν μόνο από το ΠΑΣΟΚ. Η ΝΔ ποτέ δεν πίστεψε στο θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αλλά κι όλες οι δυνάμεις καταψήφισαν αυτές τις μεταρρυθμίσεις.
  • Δεν μπορεί και η προηγούμενη  και η σημερινή Κυβέρνηση να ασχολούνται πρώτα με το εκλογικό σύστημα αντί να προηγηθεί ο διάλογος για τη λειτουργία των θεσμών, τις αρμοδιότητες, τις χρηματοδοτήσεις, την ενδυνάμωση δηλαδή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πού είναι μια σοβαρή αξιολόγηση του Καλλικράτη; Πού είναι η πρόταση της ίδιας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Διασφαλίζεται η αντιπροσωπευτικότητα αλλά και η δυνατότητα να διοικηθεί αποτελεσματικά ένας Δήμος, μια περιφέρεια, και μέσα από ποιον εκλογικό Νόμο;Συζητήσεις ουσίας δεν υπάρχουν, παρά μόνο υπολογισμοί κομματικών σκοπιμοτήτων κάθε φορά.
  • Είχαμε έγκαιρα επισημάνει τα προβλήματα του εκλογικού Νόμου του ΣΥΡΙΖΑ, του “Κλεισθένη”, ένα σύστημα παραλυτικό για τη λειτουργία Δήμων και Περιφερειών. Ήταν δυνατόν ένας Δήμαρχος, του 50% συν 1, να ασκεί τα καθήκοντά του με το 20% των μελών ενός ΔΣ από την Παράταξή του;
  • Η ΝΔ με το πρώτο Νομοθέτημα, για την Τοπική Αυτοδιοίκηση έφερε την πρώτη εκτρωματική διάταξη όπου πηγαίνοντας στο άλλο άκρο αφαίρεσε τις ουσιαστικές αρμοδιότητες από τα Δημοτικά Συμβούλια, τα οποία αποδυνάμωσε, και τις ανέθεσε στους Δημάρχους και τις Οικονομικές Επιτροπές. Η δήθεν απλή αναλογική του ΣΥΡΙΖΑ έδωσε το πάτημα στη ΝΔ.
  • Σήμερα έχουμε πάλι ένα Νομοθέτημα, εκτός Αυτοδιοικητικής λογικής, η μόνη έγνοια είναι το εκλογικό σύστημα, ένα Νομοθέτημα που δεν σέβεται το αντιπροσωπευτικό σύστημα, τις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες.
  • Κάθε όργανο θα πρέπει να έχει τη δημοκρατική νομιμοποίηση για τις αρμοδιότητες που ασκεί, με απόλυτη πλειοψηφία.Ο Δήμαρχος ως μονοπρόσωπο όργανο, θα πρέπει για τις δικές του αρμοδιότητες να έχει δεδομένη την απόλυτη πλειοψηφία. Αυτή προκύπτει μόνο με το 50% συν μια ψήφο. Αντίστοιχη νομιμοποίηση πρέπει να έχουν και οι αρμοδιότητες που ασκεί μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με ανάλογη πλειοψηφία.
  • Προβλέπεται η εκλογή Δημάρχου από την Α’ Κυριακή με ποσοστό 43 % συν μία ψήφο,  και την εν συνεχεία ο συνδυασμός του να έχει τα 3 / 5 της πλειοψηφίας των Συμβουλίων. Αντιφατικό και πολιτικά άτοπο να υπάρχει αυτή δυσαναλογία.
  • Διαφωνούμε  σε οποιοδήποτε ποσοστό κάτω του 50 % συν μία ψήφο από την Α’ Κυριακή, που δίνει σε οποιονδήποτε υποψήφιο την απευθείας εκλογιμότητα.Όσο δεν ήταν απλή αναλογική αυτό που θέσπισε ο ΣΥΡΙΖΑ , τόσο δεν υπηρετεί την αντιπροσωπευτικότητα και το παρόν Νομοθέτημα.
  • Διαφωνούμε επίσης, με τη μείωση των Αιρετών στα Δημοτικά, Κοινοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια. Χρειάζεται επαρκής εκπροσώπηση των δημοτών. Αλλά και η δυνατότητα να ασκηθούν οι αρμοδιότητες με την επάρκεια στελέχωσης αντίστοιχων οργάνων.
  • Παρατηρούμε μια  αποδυνάμωση, όπως η κατάργηση της ρύθμισης για ορισμένο αριθμό των σταυρών που θέτει ο εκλογέας, η πρόβλεψη αύξησης των Υποψηφίων έως 150%  αλλά και η υπέρμετρη αύξηση των παραβόλων, με την ταυτόχρονη πρόβλεψη για μείωση των Αιρετών, που συνδυαστικά λειτουργούν αποτρεπτικά, αποθαρρύνοντας πολλούς να συμμετάσχουν. Δεν διευκολύνεται η ουσιαστική και αξιοκρατική επιλογή, αφήνει έδαφος να κυριαρχήσουν οι εντυπωσιασμοί.
  • Όσον αφορά τώρα στη διαδικασία εκλογής Προέδρου στις τοπικές Κοινότητες, η Κυβέρνηση επιβεβαίωσε για μια ακόμη φορά ότι κινείται χωρίς σχέδιο και αρκείται στην επικοινωνιακή της προβολή για την κάλυψη των αστοχιών της και της αδυναμίας της να νομοθετήσει ουσιαστικά ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο.  Δεν συμφωνούμε με οτιδήποτε μπορεί να αλλοιώσει τη βούληση σε μια τοπική κοινωνία όσον αφορά και παρατάξεις αλλά και αξιολόγηση προσώπων.
  • Το σημερινό Νομοσχέδιο, είναι αντίθετο με την ανάγκη ουσιαστικής ενίσχυσης του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μέσα από ξεκάθαρο πλαίσιο λειτουργίας, με αρμοδιότητες κατ’ αρχήν και ένα αντιπροσωπευτικό αλλά και λειτουργικό εκλογικό σύστημα στη συνέχεια, χωρίς αντιφάσεις και χωρίς σκοπιμότητες κάθε είδους, ώστε να υπηρετηθεί η Αποκέντρωση και η Περιφερειακή Ανάπτυξη που αποτελεί στόχο και όρο της Ανάπτυξης για τη χώρα μας.Και γι’ αυτό καταψηφίζουμε.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Δημήτρης Κωνσταντόπουλος: «Ο θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχει ανάγκη από εκσυγχρονισμό και εκδημοκρατισμό»Γιώργος Αρβανιτίδης: «Διακοπή ρεύματος και βλάβη στο δίκτυο ηλεκτροδότησης στον Χορτιάτη»