Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Σημεία Ομιλίας Χρήστου Γκόκα, Ειδικού Αγορητή του Κινήματος Αλλαγής,  στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση των σχεδίων νόμων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με θέμα:

Α.«Κύρωση της Συμφωνίας Αεροπορικών Υπηρεσιών μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Χιλής».

Β.«Κύρωση της Συμφωνίας Αεροπορικών Μεταφορών μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου».

Γ.«Κύρωση της Αεροπορικής Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας».

  • Στην επικαιρότητα σήμερα κυριαρχεί το μεγάλο ζήτημα της ακρίβειας στην ηλεκτρική ενέργεια που έχει προκαλέσει ηλεκτροσόκ σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Αναμένονται οι εξαγγελίες του κυρίου Πρωθυπουργού, πολύ καθυστερημένα. Περιμένουμε να ακούσουμε τι θα πει για τις τιμές χρέωσης προς τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται φυσικά με τον ανάλογο τρόπο και κατά τη γνώμη μας στα πλαίσια των σχετικών κοινοβουλευτικών διαδικασιών.
  • Τόσο η Νέα Δημοκρατία, ο κ. Μητσοτάκης, όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Τσίπρας, έχουν τις δικές τους ευθύνες. Ενδεικτικά να αναφέρω την απολιγνιτοποίηση που ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ και προχώρησε ταχύτατα στη βίαιη απολιγνιτοποίηση η Νέα Δημοκρατία, το Χρηματιστήριο ενέργειας που ήταν πρόταση ΣΥΡΙΖΑ και το συνεπακόλουθο της ρήτρας αναπροσαρμογής.
  • Εμείς έχουμε έγκαιρα προτείνει μια σειρά μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και ειδικότερα το πλαφόν στην τιμή της ενέργειας -στη λιανική τιμή ενέργειας- που είναι σύμφωνη και με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την έχει παρουσιάσει αναλυτικά ο Πρόεδρός μας ο κ. Ανδρουλάκης. Θα αναφερθούμε σε αυτήν την πρόταση με την κατάθεση σχετικής τροπολογίας, αλλά και στις ευθύνες που υπάρχουν από την πλευρά της Κυβέρνησης. Η πρόταση αυτή, όπως είπα, αναφέρεται σε πλαφόν στην τιμή της λιανικής με αφετηρία έναν χρόνο πριν, αλλά και στα χρέη που έχουν συσσωρευθεί από τις υψηλές χρεώσεις όλο αυτό το διάστημα.
  • Όσον αφορά στην κύρωση των τριών διεθνών συμβάσεων,  αυτές προωθούν την ενδυνάμωση των οικονομικών σχέσεων της χώρας μας με τα κράτη αυτά. Αναμένεται η αναβάθμιση και η καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατικών αλλά και των εμπορευματικών μεταφορών με ασφάλεια για τους πολίτες και τα εμπορεύματα, αλλά και η ενίσχυση και τόνωση και άλλων δραστηριοτήτων και συνεργασιών σε διάφορους τομείς καθώς με πολλές ακόμα χώρες δεν έχουν αναπτυχθεί ιδιαίτερα οι οικονομικές σχέσεις και συνεργασίες. Ενδεικτικά αναφέρω τους τομείς εμπορίου, μεταφορών, τεχνολογίας, ενέργειας, τουρισμού, επενδύσεων.
  • Δεν έχουν εξαντληθεί οι δυνατότητες που προκύπτουν όσον αφορά σε νέα πεδία συνεργασίας με χώρες που ήδη υπάρχουν σχέσεις σε κάποιο επίπεδο. Προφανώς η χώρα μας με τη γεωπολιτική της θέση και τη συμμετοχή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να προσφέρει σ’ αυτό το πλαίσιο και πρέπει να επιδιώκει τη διεύρυνση των σχέσεων της με νέες συνεργασίες.
  • Αυτές οι συμβάσεις, έχουν βασικά την ίδια δομή. Έχουν προστεθεί κάποια επιπλέον άρθρα στη συμφωνία με τη Σαουδική Αραβία. Η σημασία για την κάθε χώρα είναι ξεχωριστή. Με την Αίγυπτο υπάρχουν ήδη αρκετές συνεργασίες σε τομείς όπως το εμπόριο, οι εξαγωγές, ο τουρισμός, αλλά και στον τομέα της ενέργειας με πολλές επιπτώσεις γεωπολιτικής σημασίας, είτε με την προοπτική κατασκευής του αγωγού «EastMed», είτε με το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής σύνδεσης.
  • Αντίστοιχα η Χιλή έχει ένα άλλο ενδιαφέρον. Είναι μια μακρινή χώρα με τις περισσότερες διεθνείς συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου στον κόσμο.Μια χώρα με τουρισμό, μεγάλη ιστορία και πολιτισμό. Η Σαουδική Αραβία είναι μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη χώρα και μπορούν να ενδυναμωθούν οι διμερείς σχέσεις ιδιαίτερα στους τομείς του εμπορίου, της τεχνολογίας και του τουρισμού.
  • Θα ήθελα να κάνω μόνο μια αναφορά, πριν κλείσω, στα θέματα ασφάλειας. Επιβάλλεται κατ’ αρχήν να εξαντλείται κάθε δυνατότητα για την αυστηρή τήρηση όσων διατάξεων και προτύπων έχουν θεσπιστεί από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας και την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και από τα συμβαλλόμενα μέρη ιδιαίτερα για τις πτήσεις στον εναέριο χώρο τους. Έχουμε κάνει πολλές συζητήσεις για τα θέματα αυτά όπως κατά τη συζήτηση και ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό των δύο υπηρεσιών, την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, την ΑΠΑ. Είχαμε τονίσει από τότε ότι η λειτουργία της ΑΠΑ ως μια πραγματικά ανεξάρτητης αρχής και εποπτείας θα πρέπει να πραγματοποιείται κατ’ αρχήν χωρίς αλληλοεπικαλύψεις με τους άλλους φορείς.
  • Έχουμε ήδη εκφράσει τις αμφιβολίες και τη διαφωνία μας σχετικά με τον τρόπο άσκησης ελέγχου εποπτείας στα περιφερειακά αεροδρόμια χωρίς τις περιφερειακές αρχές ελέγχου των αεροδρομίων αφού οι περισσότερες από αυτές τις αρμοδιότητες δεν μπορούν να ασκηθούν μόνο με την τεχνολογία και από απόσταση. Ήδη καταγράφονται πάρα πολλά προβλήματα.
  • Επίσης, είναι δεδομένα τα θέματα επάρκειας του προσωπικού και στην περιφέρεια, στους επιθεωρητές και γενικότερα στο προσωπικό. Ήδη για μερικά περιφερειακά αεροδρόμια αναφέρονται από τοπικούς φορείς, δημοτικούς, περιφερειακούς ή επαγγελματικούς προβλήματα που προκύπτουν κατά την εφαρμογή πρόσφατων νομοθετικών ρυθμίσεων. Ο τρόπος που επιχειρείται η εφαρμογή αυτή επιφέρει μεγάλες οικονομικές επιβαρύνσεις λόγω χρονοχρέωσης στη ρύθμιση της κυκλοφορίας και της στάθμευσης, άσχετα αν αυτή οφείλεται σε τρίτους και αστάθμητους παράγοντες. Επίσης, περιορίζονται οι διαθέσιμοι χώροι δημιουργώντας συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης όπως παραδείγματος χάριν στο αεροδρόμιο της Μυκόνου. Οι τοπικοί φορείς αντιμετωπίζουν μια κατάσταση για την οποία κανένας δεν φρόντισε να τους ενημερώσει.
  • Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα ενόψει του καλοκαιριού και της αναμενόμενης αύξησης της τουριστικής κίνησης αφορά στη λειτουργία και κυρίως στην ασφάλεια που είναι και το σημαντικότερο θέμα ιδιαίτερα στα δεκαπέντε περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά και στην υποστελέχωση σημαντικών υπηρεσιών στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας γενικότερα. Είναι ιδιαίτερα σοβαρά τα προβλήματα για τη λειτουργία των περιφερειακών αεροδρομίων, πολύ περισσότερο τα δεκαπέντε άγονα που διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, στα οποία η εξυπηρέτηση πτήσεων, ο έλεγχος αεροπορικής κίνησης και η στελέχωση των πύργων ελέγχων γίνεται αποκλειστικά από αυτούς τους υπαλλήλους.
  • Δεν υπάρχουν μόνιμοι υπάλληλοι. Σε τέσσερα αεροδρόμια υπηρετεί μόνο ένας στο κάθε ένα. Υπάρχουν εκκρεμότητες μετατάξεων. Είναι ένας κλάδος που έχει αποδυναμωθεί από συνταξιοδοτήσεις και μετατάξεις προς άλλους κλάδους ενώ δεν έχουν γίνει οι μετατάξεις που εκκρεμούν προς αυτόν τον κλάδο. Στα περισσότερα από αυτά τα αεροδρόμια η εξυπηρέτηση γίνεται από ένα μόνο υπάλληλο που θα πρέπει να βρίσκεται σε επιφυλακή είκοσι τέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο όλον τον χρόνο και όταν απουσιάζει, παραδείγματος χάριν λόγω ασθένειας, κλείνει το αεροδρόμιο όπως έγινε στη Νάξο, στην Ικαρία, στη Μήλο, στην Κοζάνη και στα Κύθηρα, πέραν των απαιτούμενων εργασιών βελτίωσης των υποδομών των αεροδρομίων αυτών που πολλά δεν είναι σε καθόλου καλή κατάσταση.
  • Όλα αυτά, κύριε Υπουργέ, χρήζουν απαντήσεων κυρίως όμως χρειάζονται λύσεις και μάλιστα άμεσα. Και θα πρέπει να μας δώσετε περισσότερα στοιχεία για αυτές τις συμφωνίες, όπως για το αεροδρόμιο της Μήλου που αφορούν στη χρήση κρατικών αερολιμένων σχεδίων προσγείωσης και ιδιωτικών αεροσκαφών εκτός των όρων ασφαλείας και χωρίς δημόσιο έλεγχο. Όταν δεν υπάρχει κανείς υπάλληλος εκεί δεν υπάρχουν κίνδυνοι; Δεν υπάρχουν θέματα ασφαλείας και εθνικής ασφαλείας σε μερικά αεροδρόμια ή θέματα παραβίασης διεθνών κανόνων, όπως το ωράριο κυκλοφορίας; Ποιος ελέγχει τι ακριβώς μεταφέρεται με αυτά τα αεροσκάφη, κύριε Υπουργέ;
  • Τέλος ως χώρα οφείλουμε να ενδυναμώνουμε και να αυξάνουμε και να διευρύνουμε τις σχέσεις τόσο με τους πολίτες όσο και με τις οικονομίες των χωρών αυτών και άλλων αντίστοιχων χωρών, στο πλαίσιο βέβαια του αμοιβαίου σεβασμού και των διεθνών κανόνων.
  • Στο πλαίσιο, λοιπόν, μιας συστηματικής προσπάθειας που απαιτείται για ενδυνάμωση συνεργασιών και αναβάθμιση σχέσεων με όλες αυτές τις χώρες και γενικότερα με τρίτες αναπτυσσόμενες χώρες, μέσα από συμφωνίες που εξυπηρετούν αυτούς τους στόχους, είμαστε θετικοί και υπερψηφίζουμε και αυτές τις προς κύρωση συμβάσεις του σημερινού νομοσχεδίου στην Ολομέλεια.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Ανδρέας Πουλάς: «Βελτίωση των φυτοϋγειονομικών ελέγχων των εισαγόμενων αγροτικών προϊόντων»Κώστας Σκανδαλίδης: «Πλαφόν στη λιανική τιμή του ρεύματος τώρα!»