Η διεκδίκηση και προστασία των δικαιωμάτων, θα ήταν χωρίς περιεχόμενο αν δεν υπήρχαν Θεσμοί εγγύησής τους. Οι Θεσμοί αυτοί, μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά μόνο εντός του δημοκρατικού πολιτεύματος.

Γι’ αυτό, η ανεξάρτητη και δημοκρατική λειτουργία των τριών εξουσιών, νομοθετικής, εκτελεστικής και δικαστικής, αποτελεί το εγγυητικό θεμέλιο της ανάπτυξης και προστασίας των δικαιωμάτων σε μια ανοικτή κοινωνία, που η πολιτεία οφείλει να προασπίζει.

Η πολιτεία επίσης οφείλει να διασφαλίζει την ακώλυτη λειτουργία τυπικών και άτυπων φορέων δημοκρατικού ελέγχου, και προστασίας των δικαιωμάτων, όπως είναι οι ανεξάρτητες αρχές, ο τύπος και η κοινωνία των πολιτών.

Το ατομικό δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης της γνώμης και της ελευθεροτυπίας είναι συστατικό της απρόσκοπτης διεκδίκησης όλων των ατομικών, πολιτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων.

Η αταλάντευτη, και άμεση εφαρμογή των διεθνών συμβάσεων για τα δικαιώματα, και η διαρκής ευαισθητοποίηση των κρατικών και δικαστικών λειτουργών, των πολιτών και της κοινωνίας ευρύτερα, πάνω στις σύγχρονες προκλήσεις, και απαιτήσεις για την εμπέδωση των δικαιωμάτων, αποτελεί υποχρέωση κάθε δημοκρατικής πολιτείας.

Ένα ανοικτό, πλουραλιστικό και προοδευτικό κόμμα στο χώρο της Σοσιαλδημοκρατίας, οφείλει να υπερασπίζεται με σθένος το κράτος δικαίου, την ισότητα και την ελευθερία, την ανεξαρτησία του τύπου και πάνω απ’ όλα, τα δικαιώματα κάθε πολίτη της χώρας μας, κάθε ανθρώπου που βρέθηκε σε αυτή, αλλά και κάθε ατόμου, που βρίσκεται σε κίνδυνο όπου κι αν βρίσκεται.

Γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο ιερό από τη γύμνια του να είσαι άνθρωπος, και η ιερότητα αυτή δεν έχει σύνορα.

Στα θέματα που αφορούν την Μειονότητα της Θράκης ο χώρος μας υπήρξε πρωτοπόρος διορθώνοντας έμπρακτα αδικίες του παρελθόντος.

Εμείς κατεβάσαμε μεταφορικά και κυριολεκτικά τις μπάρες δίνοντας στους Μουσουλμάνους της Θράκης την δυνατότητα να νιώσουν ενεργό κομμάτι του κοινωνικού ιστού της χώρας.

Σήμερα η κατάσταση είναι σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια όμως χρειάζονται ουσιαστικές παρεμβάσεις για να φτάσουμε σε ικανοποιητικό σημείο.

Η Θράκη είναι και θα πρέπει να γίνει ακόμα πιο λαμπερό παγκόσμιο παράδειγμα ευημερίας και ειρηνικής συμβίωσης διαφορετικών ανθρώπων που σέβονται ο ένας τον άλλον.

Ο νόμος της ποσόστωσης που εμείς ψηφίσαμε έφερε μία επανάσταση στον κόσμο της Μειονότητας, χάρη σε αυτόν αυτή τη στιγμή έχουμε εκατοντάδες επιστήμονες σε όλους τους κλάδους οι οποίοι προσφέρουν στη χώρα και ταυτόχρονα αποτελούν τον πυρήνα που έχει βοηθήσει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Ακολουθούν χιλιάδες νέοι Μουσουλμάνοι που μέσω του νόμου αυτού φοιτούν σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας και θα αποτελέσουν σημαντικό παράγοντα στην προσπάθεια να γίνει η Θράκη τόπος ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή.

Το Κίνημα Αλλαγής πρέπει να συνεχίσει το έργο και να δώσει λύσεις στα όποια προβλήματα, εκεί που οι άλλοι βλέπουν γκρίζο και φέρονται με καχυποψία εμείς να δώσουμε ελπίδα και χρώμα. Πρέπει να επενδύσουμε σε αυτό το αξιόλογο έμψυχο δυναμικό που προέκυψε με τις δικές μας παρεμβάσεις τα προηγούμενα χρόνια και σε συνεργασία μαζί του να σπάσουμε τις αλυσίδες του διχασμού.

Πρωταρχικός σκοπός μας θα πρέπει να είναι η αναβάθμιση της Μειονοτικής Εκπαίδευσης χωρίς ταμπού αλλά με στόχο να εκμηδενιστούν οι όποιες διχαστικές διαφορές. Θέματα που απασχολούν την Μειονότητα όπως τα νηπιαγωγεία, τα διαφορετικά βιβλία στο Ελληνόγλωσσο πρόγραμμα από εκείνα που διδάσκονται στα δημόσια σχολεία, η ελλιπής κατάρτιση των Μουσουλμάνων εκπαιδευτικών πάνω στα βιβλία που διδάσκουν στο Τουρκόγλωσσο πρόγραμμα κ.α να τα δούμε ρεαλιστικά και σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς να δώσουμε τις καλύτερες το δυνατόν λύσεις. Επίσης σε περιοχές όπου υπάρχουν κοινωνικά προβλήματα διαβίωσης και υστερεί η Μειονότητα ως προς την ένταξη της στο κοινωνικό σύνολο να σταθούμε δίπλα στην τοπική αυτοδιοίκηση για να αντιστρέψουμε μαζί την εικόνα.

Το Κίνημα Αλλαγής:

• Οραματίζεται και αγωνίζεται, για μια σύγχρονη, ανοικτή κοινωνία δικαιωμάτων για όλους, ανεξάρτητα από φυλή, χρώμα, εθνική ή εθνοτική καταγωγή, γενεαλογικές καταβολές, θρησκευτικές ή άλλες πεποιθήσεις, αναπηρία ή χρόνια πάθηση, ηλικία, οικογενειακή ή κοινωνική κατάσταση, σεξουαλικό προσανατολισμό, ταυτότητα ή χαρακτηριστικά φύλου και τόπο κατοικίας.

• Υπογραμμίζει την οικουμενικότητα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ως βασικό πυλώνα για τη θέση της χώρας μας στον κόσμο.

• Λαμβάνει υπόψη για κάθε νέα πολιτική του, τις βαθιές ανθρώπινες ανάγκες που δημιούργησε η οικονομική κρίση, ιδίως για την κατοικία, την εκπαίδευση, την υγεία, την εργασία και το επιχειρείν.

• Θεωρεί ύψιστη υποχρέωση την προστασία κάθε μορφής οικογένειας, και ιδίως των παιδιών, ώστε να διασφαλίζεται η σωματική, νοητική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξή τους

• Αναγνωρίζει πως η εκπαίδευση πρέπει να παρέχεται δωρεάν, και ανεμπόδιστα και να αποβλέπει στην ανάπτυξη της προσωπικότητας, με ταυτόχρονη ενίσχυση του σεβασμού στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ελευθερίες.

• Επισημαίνει ότι η υγεία αποτελεί δημόσιο αγαθό, η προστασία του οποίου αποτελεί προτεραιότητα κάθε δημοκρατικής κοινωνίας.

• Θεωρεί ότι η εργασιακή εκμετάλλευση αποτελεί κατάφορα άδικη πράξη, που πλήττει κυρίως τους πιο ευάλωτους και διαρρηγνύει την κοινωνική συνοχή.

• Αναγνωρίζει ότι οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες χρειάζονται αυξημένη φροντίδα και θεσμική προστασία ώστε να ασκούνται πλήρως τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα τους.

• Στοχεύει στην άρση των ανισοτήτων μέσω του κοινωνικού κράτους, και την παροχή ίσων ευκαιριών για όλους, καταπολεμώντας τον κοινωνικό αποκλεισμό.

• Επιμένει στις προσπάθειες για την ουσιαστική ισότητα των δυο φύλων . Η ισότιμη-ισόρροπη συμμετοχή των φύλων στην κοινωνική, οικονομική, και πολιτική ζωή παραμένει το μεγάλο στοίχημα για μια δίκαιη κοινωνία. Η καταπολέμηση της έμφυλης βίας, της παράνομης διακίνησης (trafficking), των στερεοτυπικών αντιλήψεων καθώς και η διασφάλιση της ισότιμης συμμετοχής στην εργασία, στις θέσεις ευθύνης, στα κέντρα λήψης αποφάσεων και σε κάθε τομέα της κοινωνίας, αποτελούν προτεραιότητα.

• Θεωρεί την διαφορετικότητα, πλούτο για την ελληνική κοινωνία, και εγγυάται τα δικαιώματα ελεύθερης έκφρασης, και ανάπτυξης της προσωπικότητας, σε όλους και όλες. Μοναδικό, και ανυπέρβλητο όριο είναι η προστασία των δικαιωμάτων των άλλων, όπως ορίζεται από τις διεθνείς συμβάσεις, το Σύνταγμα και τους νόμους.

• Σχεδιάζει στοχευμένα μέτρα και πολιτικές, που συμπεριλαμβάνουν θετικές δράσεις για την υποστήριξη, ευάλωτων κοινωνικά ομάδων όπως ΑμΕΑ, Ρομά, ομογενείς, μετανάστες και πρόσφυγες, άτομα «δεύτερης γενιάς», ΛΟΑΤΚΙ, με σκοπό την ολιστική εφαρμογή της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας, για την ίση μεταχείριση, και την άρση αρνητικών στερεοτυπικών αντιλήψεων, στάσεων και συμπεριφορών, δίνοντας έμφαση στην οργανωμένη διαπολιτισμική μεσολάβηση.

• Υποστηρίζει και θα εργαστεί προς αυτή τη κατεύθυνση, προκειμένου να ανοίξει ο δημόσιος διάλογος για θέματα που άπτονται των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αλλά μέχρι τώρα αποτελούσαν θέματα-ταμπού για την ελληνική κοινωνία, και το πολιτικό σύστημα, με στόχο τη λήψη αναγκαίων μέτρων και πρωτοβουλιών.

• Θεωρεί το δικαίωμα των προσφύγων στο άσυλο, ηθική και νομική υποχρέωση της ελληνικής κοινωνίας και πολιτείας, που δεν τίθεται σε διαπραγμάτευση και συμψηφισμούς.

• Απορρίπτει σθεναρά την πολιτική, θρησκευτική, ρατσιστική και έμφυλη βία και υποστηρίζει δράσεις για την καταπολέμησή της.

1. Μεταναστευτικό

H υποβάθμιση της λειτουργίας του κράτους πρόνοιας, η άκρατη διεθνοποίηση του κεφαλαίου, η αυξανόμενη τάση της ανεργίας με τις επώδυνες επιπτώσεις στο βιοτικό επίπεδο μεγάλου τμήματος του παγκόσμιου πληθυσμού, η αύξηση των οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων, η αναβίωση εθνικιστικών συμπεριφορών και εθνικών ανταγωνισμών, οι εμπόλεμες συρράξεις, η κλιματική αλλαγή, δημιουργούν αναμφίβολα μία σύνθετη κοινωνική πραγματικότητα, της οποίας χαρακτηριστικό στοιχείο είναι η αβεβαιότητα, και η αστάθεια. Αυτό το πολύπλοκο κοινωνικό συγκείμενο δε φαίνεται να αφήνει ανεπηρέαστο το μεταναστευτικό, και προσφυγικό ζήτημα.

1.1 Προσφυγική πολιτική/Διαχείριση μικτών μεταναστευτικών ροών

Οι πόλεμοι, και οι εμφύλιες συγκρούσεις αλλά και πολλοί άλλοι παράγοντες, διαχρονικά οδηγούν ομάδες ανθρώπων ή μεμονωμένα άτομα στην απόφαση να αναζητήσουν προστασία σε ασφαλείς προορισμούς, ώστε να μπορούν να απολαύσουν στοιχειώδη δικαιώματα για αυτούς και τις οικογένειες τους.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, ως χώρος δικαιωμάτων και αλληλεγγύης και παρά τα επιμέρους προβλήματα της, αποτελεί μέχρι σήμερα το καταφύγιο για πρόσφυγες που βρίσκουν ασφάλεια και ευκαιρίες στην ένταξη τους στις ευρωπαϊκές κοινωνίες. Οι θεσμοί για την προστασία των προσφύγων αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του Ευρωπαϊκού κεκτημένου και ως τέτοιοι πρέπει να διασφαλιστούν.

Το σοκ της ξαφνικής αύξησης του αριθμού προσφύγων που εισήλθαν σε ευρωπαϊκό έδαφος το 2015, πρέπει να αποτελέσει αφορμή για τον καλύτερο σχεδιασμό των εθνικών, και ευρωπαϊκών πολιτικών με παράλληλους στόχους:

1.τη βιωσιμότητα των συστημάτων υποδοχής και ένταξης,

2. την αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών μελών,

3. την διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής και

4. την καταπολέμηση των φαινομένων ρατσισμού και ξενοφοβίας, όπου αυτά εμφανίζονται

Η πρόσφατη προσφυγική κρίση απέδειξε, ότι δεν υπάρχει ομοιογενής αντιμετώπιση του προσφυγικού φαινομένου από τα κράτη μέλη αφού πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, δεν δίστασαν να θέσουν σε αμφισβήτηση διαχρονικές ευρωπαϊκές αρχές, και αξίες που αφορούν το σεβασμό των προσφύγων.

Το σύστημα Δουβλίνο, αποδείχτηκε μη ρεαλιστικό και βιώσιμο και οδήγησε στα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επεδίωκε. Στην πραγματικότητα, οδήγησε de facto στο διαχωρισμό των κρατών μελών σε χώρες υποδοχής, χώρες προορισμού, αλλά και σε χώρες που δεν εμπλέκονται ούτε κατ’ ελάχιστον στη διαχείριση των προσφυγικών ροών.

Η αποτίμηση της πρόσφατης προσφυγικής κρίσης, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι καθίσταται περισσότερο από αναγκαία η υποχρεωτική αναλογική ανάληψη ευθύνης, από όλα τα κράτη μέλη.

Παράλληλα, στην παρούσα συγκυρία αναπτύσσεται, με μεγαλύτερη ένταση από κάθε άλλη φορά, προβληματισμός για το θέμα του αριθμού των προσφύγων σε σχέση με τις δημογραφικές, κοινωνικοπολιτικές, και πολιτισμικές επιπτώσεις, που μπορεί να επιφέρει η έλευση τους στις ευρωπαϊκές κοινωνίες.

Η απάντηση μας στους ανωτέρω προβληματισμούς, πρέπει να είναι γενναία, ρεαλιστική και ευρωπαϊκή. Η σημασία της δημογραφικής τόνωσης, της υπό γήρανση ΕΕ με νέο εργατικό δυναμικό είναι προφανής, αλλά και οι επιφυλάξεις που δημιουργούν οι συνθήκες αυξημένης ανεργίας, ύφεσης και λιτότητας σε κράτη μέλη -σε κάποιο βαθμό- είναι λογικές και αναμενόμενες.

Υπό αυτή την έννοια, σημαντικό ρόλο καλούνται να διαδραματίσουν τα προγράμματα ένταξης, μετά την απόδοση της ιδιότητας του πρόσφυγα, στους δικαιούχους. Αυτά πρέπει να έχουν στόχο την γρήγορη ολοκλήρωση ατομικών (ή οικογενειακών) πλάνων ένταξης, που θα οδηγούν στην υιοθέτηση βασικών κανόνων συμπεριφορών, και αξιών αλλά και στην είσοδο στην αγορά εργασίας, με παράλληλη στήριξη και των τοπικών κοινωνιών όπου απαιτείται. Υπό αυτό το πρίσμα, η οικογενειακή επανένωση, εκτός από δικαίωμα των προσφύγων, λειτουργεί και προς όφελος των κοινωνιών υποδοχής.

Πέρα από την ανάγκη αναλογικού και βιώσιμου επιμερισμού του αριθμού των προσφύγων στα κράτη μέλη, απαιτείται και αναλογικός, και βιώσιμος επιμερισμός στις περιφέρειες κάθε κράτους μέλους.

Τα προγράμματα κοινωνικής ένταξης προσφύγων, οφείλουν να συμπεριλαμβάνονται στα τοπικά και περιφερειακά προγράμματα ένταξης, και καταπολέμησης του κοινωνικού αποκλεισμού. Ως γενική αρχή, πρέπει να αποτρέπεται η αυξημένη συγκέντρωση νεοεισερχομένων, σε περιοχές με χαρακτηριστικά υποβάθμισης και γκετοποίησης.

Τα κράτη μέλη οφείλουν να συνεργάζονται, στο πλαίσιο του κράτους δικαίου, για την ανταλλαγή πληροφοριών, αλλά και την εφαρμογή ολοκληρωμένων προγραμμάτων, που στόχο θα έχουν την πρόληψη, και καταστολή ακραίων συμπεριφορών, για τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής και της ειρήνης.

Απαιτείται:

1. Αναγνώριση της σημασίας των χωρών εισόδου στην ΕΕ, και υποστήριξη των υπηρεσιών υποδοχής, ασύλου και επιστροφών, από τον ενωσιακό προϋπολογισμό.

2. Αναθεώρηση του Κανονισμού Δουβλίνο, στην κατεύθυνση του δίκαιου και υποχρεωτικού επιμερισμού βαρών, μεταξύ των κρατών μελών, αλλά και επέκταση των συστημάτων επανεγκατάστασης προσφύγων, εκτός ΕΕ

3. Ανάπτυξη Κοινού Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασύλου, που να υποβοηθείται από γενναία και οριζόντια στήριξη του Κοινωνικού Κράτους, στα κράτη μέλη. Αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος για να σταματήσουν, ή να ελαχιστοποιηθούν οι δευτερογενείς ροές, χωρίς να δημιουργηθούν τριβές με τον ντόπιο πληθυσμό.

4. Επένδυση στην ανάπτυξη γλωσσικών, και κοινωνικών δεξιοτήτων των προσφύγων, στην καταγραφή, και αξιοποίηση των προσόντων τους, καθώς και στις δράσεις επαγγελματικής κατάρτισης.

5. Διασφάλιση της ομαλής ένταξης των παιδιών των προσφύγων, στη σχολική κοινότητα.

Η Κοινή Δήλωση ΕΕ – Τουρκίας, έχει μεταβιβάσει προσωρινά (;) μεγάλο μέρος της ευθύνης για την ευρωπαϊκή πολιτική διαχείρισης των μικτών μεταναστευτικών ροών στην Τουρκία και την Ελλάδα. Η εφαρμογή της, δεν έχει στέρεα θεσμικά χαρακτηριστικά, ενώ συνεχώς εγείρονται ερωτήματα για τη νομιμότητα της. Σε κάθε περίπτωση έχει αποδειχτεί ότι αποτέλεσμα της είναι να τίθενται σε διαρκή αμφισβήτηση τα δικαιώματα των νεοεισερχομένων, να εκτρέφονται αντιπροσφυγικά αισθήματα στον ντόπιο πληθυσμό, ενώ αυξάνεται η διαπραγματευτική ισχύς, στο ευρύτερο γεωπολιτικό πεδίο, της Τουρκίας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να επανακτήσει την πρωτοβουλία στην διαχείριση των εξωτερικών συνόρων της, ειδικά σε μια συγκυρία που η Τουρκία ταλανίζεται από εσωτερικά προβλήματα, που οδηγούν σημαντικό αριθμό Τούρκων πολιτών να αναζητήσουν διεθνή προστασία.

Με δεδομένο ότι η διαχείριση των προσφυγικών ροών είναι ζήτημα που απαιτεί την συνεργασία σε υπερεθνικό, και ευρωπαϊκό επίπεδο η Ελλάδα δεν δύναται, και δεν οφείλει, να ανταπεξέλθει στο σύνολο των ζητημάτων που προκύπτουν, σε συνθήκες προσφυγικής κρίσης.

Οφείλει όμως, να ανταποκρίνεται στο δικό της ρόλο, αναλαμβάνοντας με υπευθυνότητα, και σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, το μερίδιο που της αναλογεί. Για αυτό πρέπει πρωτίστως να ανακτήσει την αξιοπιστία, και την θεσμική της αξιοπρέπεια. Οφείλει, να δομήσει βιώσιμα και, κατά το δυνατόν, αυτάρκη επιχειρησιακά σχέδια από την υποδοχή και το άσυλο μέχρι την κοινωνική ένταξη, και όπου αυτό απαιτείται, την επιστροφή όσων δεν δικαιούνται, διεθνή προστασία. Οφείλει επιτέλους, να μπει ένα τέλος στο απαράδεκτο καθεστώς, των κατά παρέκκλιση διαδικασιών, στην απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων. Να σταματήσει άμεσα η αδιαφανής, και αναποτελεσματική διαχείριση όπου κανείς δεν δηλώνει αρμόδιος, για λογοδοσία.

Σήμερα, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος μετεγκατάστασης, η Ελλάδα επιστρέφει στο σημείο μηδέν. Οι προσφυγικές ροές, αν και μειωμένες, συνεχίζονται. Δεν υπάρχει αισιόδοξη πρόβλεψη για την αναθεώρηση του Κανονισμού Δουβλίνο. Αντίθετα, είναι πλέον εφικτές οι επιστροφές, με την λογική της πρώτης χώρας εισόδου στην ΕΕ, αλλά γίνονται μυστικές συμφωνίες, που περιορίζουν τα δικαιώματα των προσφύγων για οικογενειακή επανένωση. Οι καταγγελίες για παράνομες επαναπροωθήσεις προσφύγων, ακόμη και Τούρκων προς την Τουρκία, αλλά και οι συνεχείς κυβερνητικές εκπτώσεις στην υπόθεση των 8 Τούρκων στρατιωτικών, συμπληρώνουν την εικόνα της επιστροφής, σε ένα παρελθόν που η προστασία των προσφύγων αποτελούσε κενό γράμμα. Την ίδια στιγμή, παρά τις επανειλημμένες εξαγγελίες για τους ασυνόδευτους ανήλικους και ανήλικες, δεν έχει προχωρήσει το θεσμικό πλαίσιο της επιτροπείας, η ύπαρξη safe zones στα camps (μόνο κατ’ευφημισμό), ενώ δεν έχει εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα των δομών φιλοξενίας .

Η απάντηση του Κινήματος Αλλαγής πρέπει να είναι, η επιστροφή στις αξίες, στους κανόνες της Σύμβασης της Γενεύης , και του ενωσιακού κεκτημένου. Η προετοιμασία εναλλακτικού σχεδίου – απάντηση, στις δυσκολίες που προκύπτουν από την εφαρμογή της αμφιλεγόμενης συμφωνίας ΕΕ Τουρκίας, είναι σήμερα πολλαπλώς αναγκαία. Απαιτούνται κοινές ευρωπαϊκές, ρεαλιστικές, βιώσιμες, και προοδευτικές απαντήσεις, σε μια σειρά από θέματα όπως η ομαλή ένταξη των προσφύγων στις ευρωπαϊκές κοινωνίες, η πρόληψη και καταστολή φαινομένων εξτρεμισμού, αλλά και οι ειλικρινείς, και αξιακές σχέσεις συνεργασίας με τις τρίτες χώρες προορισμού ή διέλευσης προσφύγων.

Προτάσεις

• Επανεξέταση της δομής και των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και ταχύτατη στελέχωση του, ώστε να ανταποκρίνεται στο ρόλο του.

• Ενίσχυση/αποκατάσταση της αυτοτέλειας, και υποστήριξη των υπηρεσιών Ασύλου, Υποδοχής και Ταυτοποίησης και Αρχής Προσφυγών.

• Κατάργηση των ΔΥΕΠ, και αντικατάσταση τους από ταχύρρυθμο μηχανισμό ένταξης όλων των ανηλίκων, στην επίσημη εκπαίδευση. Λειτουργία Τάξεων Υποδοχής και Φροντιστηριακών Τμημάτων ΖΕΠ (Ζώνες Εκπαιδευτικής Πολιτικής).

• Εκχώρηση αρμοδιοτήτων, και οικονομική υποστήριξη στην Αυτοδιοίκηση, για την κοινωνική ένταξη προσφύγων (και μεταναστών)

• Εκπόνηση σχεδίου πολιτικής προστασίας, για την αντιμετώπιση των αναγκών που προκύπτουν σε περίπτωση αυξημένων προσφυγικών ροών στο πρότυπο του «Σχεδίου Ξενοκράτης». Αποστρατιωτικοποίηση της προσφυγικής πολιτικής.

• Εκπόνηση διακριτών σχεδίων δράσης, για την διαχείριση των μικτών μεταναστευτικών ροών, κατά την είσοδο και πρώτη υποδοχή, και για την ένταξη, με την ενεργό συμμετοχή των συναρμόδιων υπουργείων, και της αυτοδιοίκησης μετά από διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους.

• Ειδική μέριμνα για τα ασυνόδευτα ανήλικα, και τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.

1.2 Μεταναστευτική πολιτική

Στην παρούσα συγκυρία η χώρα έχει μετατραπεί πάλι, σε χώρα αποστολής μεταναστών που αναζητούν εργασία είτε εντός είτε εκτός ΕΕ.

Παρ’ όλα αυτά, στη χώρα μας, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΣ διαβιούν νόμιμα 600.000 πολίτες τρίτων χωρών από τους οποίους ένα σημαντικό ποσοστό αφορά παιδιά και νέους, που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα ή φοιτήσει στην Ελληνική εκπαίδευση. Για αυτά τα παιδιά, πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ώστε να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία εφόσον το επιθυμούν.

Παρά την κοινώς αποδεκτή συμβολή των μεταναστών, στην ανάπτυξη της χώρας την εποχή της ευμάρειας, κρίνεται ότι δεν υπήρξε αποτελεσματική αξιοποίηση των προσόντων τους. Ειδικότερα, η παρουσία νομίμων μεταναστών στη χώρα, δεν οδήγησε στην ανάπτυξη εξωστρεφών σχεδίων για την ανάπτυξη σχέσεων με τις χώρες προέλευσης (ενδεικτικά στους τομείς του εμπορίου και του τουρισμού). Οι μετανάστες, είτε με τυπικό είτε με άτυπο τρόπο έμαθαν την ελληνική γλώσσα, αλλά το ελληνικό κράτος ποτέ δεν αξιοποίησε οργανωμένα τη δική τους γλώσσα, παραγνωρίζοντας ότι πολλές από τις γλώσσες των μεταναστών ομιλούνται σε χώρες που αποτελούν αναδυόμενες αγορές, με ιδιαίτερο επενδυτικό, τουριστικό, και εμπορικό ενδιαφέρον.

Η απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας στη δεύτερη γενιά, πέρα από την αυτονόητη ηθική υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας, μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα επικοινωνίας, συναλλαγών και συνεργασίας με τις χώρες καταγωγής.

Από την άλλη πλευρά, και με δεδομένη την γήρανση του μεταναστευτικού πληθυσμού, είναι ανάγκη να μελετηθούν θέματα που έχουν σχέση με τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα, προβαίνοντας όπου είναι εφικτό σε διμερείς συμφωνίες, με τα κράτη καταγωγής. Είναι πολύ πιθανό, τα επόμενα χρόνια η χώρα να χρειαστεί ενίσχυση σε εργατικό δυναμικό. Η πιθανότητα αυτή, ενισχύεται από την μετανάστευση νέων Ελλήνων πολιτών, αλλά και μεταναστών στο εξωτερικό. Η νέα πραγματικότητα, πρέπει να βρει την χώρα προετοιμασμένη.

Τα τελευταία χρόνια, γίνονται προσπάθειες ώστε η «μεταναστευτική πολιτική» (υπό την έννοια της χορήγησης άδειας εισόδου και νόμιμης διαμονής στη χώρα), να δίνει κίνητρα για την εγκατάσταση στη χώρα επενδυτών, αλλά και πολιτών τρίτων χωρών, που θα αποκτήσουν ακίνητα για παραθεριστικούς λόγους. Οι προσπάθειες αυτές πρέπει να εντατικοποιηθούν, και να συνδεθούν αποτελεσματικά, με τα σχέδια προσέλκυσης ξένων επενδύσεων.

Παρά το γεγονός των υψηλών ποσοστών ανεργίας στο ντόπιο εργατικό δυναμικό, υπάρχει ακόμα ζήτηση για εποχική εργασία στη γη και τον τουρισμό, από πολίτες τρίτων χωρών που εισέρχονται στη χώρα με προσωρινό δικαίωμα διαμονής και εργασίας. Η έλευση προσφύγων και αιτούντων άσυλο στη χώρα, δεν έχει αξιοποιηθεί για την κάλυψη αυτών των θέσεων εργασίας, αφού η εγκατάσταση τους, γίνεται χωρίς σχεδιασμό που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εργοδοτών ή τις δικές τους. Από την άλλη πλευρά, είναι αδιευκρίνιστος ο αριθμός των μεταναστών χωρίς χαρτιά, που διαβιούν στη χώρα ,γεγονός που οδηγεί στην ανάπτυξη ακραίων σεναρίων, για την ύπαρξη τεράστιου (και μη ρεαλιστικού) αριθμού μεταναστών, χωρίς χαρτιά στη χώρα.

Η παρουσία μεταναστών χωρίς χαρτιά, συνδέεται άρρηκτα με τις δυνατότητες απασχόλησης στην παραοικονομία. Οι μετανάστες χωρίς χαρτιά, δεν απολαμβάνουν δικαιώματα και πολλές φορές, χωρίς να είναι δικός τους στόχος, συμβάλουν στη συντήρηση παθογενειών στην ελληνική οικονομία.

Για μια σύγχρονη και επικαιροποιημένη μεταναστευτική πολιτική, απαιτείται πλήρης καταγραφή των αναγκών για απασχόληση, αλλά και σχεδιασμός για τις ανάγκες που θα προκύψουν στο κοντινό μέλλον.

Η ελληνική νομοθεσία έχει εργαλεία για τη νομιμοποίηση μεταναστών υπό προϋποθέσεις, όπως επίσης και διαδικασίες για την επιστροφή στις χώρες καταγωγής αυτών που δεν τις πληρούν.

Στόχος για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα οφείλει να είναι, η σημαντική μείωση των εποχικών εργατών που εισέρχονται για εξάμηνη εργασία στη χώρα, και η αντικατάσταση τους από ντόπιο εργατικό δυναμικό, είτε αυτό αφορά Έλληνες είτε αλλοδαπούς. Αυτό σημαίνει ότι στοχευμένα προγράμματα νομιμοποίησης, μπορεί να κριθούν αναγκαία.

Η εφαρμογή της νομοθεσίας για την ίση μεταχείριση, είναι προϋπόθεση για μια βιώσιμη μεταναστευτική πολιτική.

Η σύγχρονη ελληνική μεταναστευτική πολιτική, οφείλει να περιλαμβάνει σχεδιασμό με την έννοια της κινητικότητας εργαζομένων, εντός και εκτός Ευρώπης, και να παρακολουθεί (αλλά και να προκαλεί) τις εξελίξεις, σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η διασφάλιση της ελεύθερης κυκλοφορίας εργαζομένων εντός της ΕΕ, της παροχής δυνατοτήτων νόμιμης μετανάστευσης σύμφωνα με τις ανάγκες των κρατών μελών, και των εργασιακών δικαιωμάτων, αφορά το σύνολο των Ελλήνων, Ευρωπαίων και μεταναστών εργαζομένων, και είναι μια από τις βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη.

Προτάσεις

• Αναβάθμιση των διοικητικών υπηρεσιών της μετανάστευσης και ιθαγένειας, μέσα από την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, την διασύνδεση πληροφοριακών συστημάτων και την στελέχωση όπου απαιτείται.

• Αναβάθμιση του ρόλου των Συμβουλίων Ένταξης Μεταναστών, και δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Ένταξης Μεταναστών, με την συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης, οργανώσεων μεταναστών και προσφύγων, κοινωνικών εταίρων, και οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών.

• Αξιοποίηση των παραβόλων των μεταναστών, για δράσεις ένταξης, μέσω της αυτοδιοίκησης, και υποστήριξη της λειτουργίας των μεταναστευτικών/προσφυγικών κοινοτήτων.

• Αξιοποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας, για την οργάνωση διδασκαλίας μαθημάτων της μητρικής γλώσσας, των μεταναστών/προσφύγων.

• Προώθηση και παροχή διευκολύνσεων, για την απόκτηση του καθεστώτος, του «επί μακρόν διαμένοντος μετανάστη»

• Αποσυμφόρηση των διαδικασιών της πολιτογράφησης αλλογενών, μέσα από την παροχή εναλλακτικής δυνατότητας γραπτής δοκιμασίας, αντί της προφορικής συνέντευξης.

• Παροχή δικαιώματος ψήφου στις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης, σε επί μακρόν διαμένοντες μετανάστες, ομογενείς και αναγνωρισμένους πρόσφυγες.

• Κατάργηση του άρθρου 13Α του Κώδικα Μετανάστευσης, που δημιουργεί συνθήκες εργασιακής εκμετάλλευσης στον αγροτικό χώρο. Αποσύνδεση του δικαιώματος προσωρινής άδειας των «υπό αναβολή απομάκρυνσης αλλοδαπών», από την βούληση των εργοδοτών.

2. Χάρτα Ανθρώπινων Δικαιωμάτων

Ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα, στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τη διατήρηση της πολιτιστικής, θρησκευτικής και γλωσσικής πολυμορφίας τοποθετούνται στην καρδιά της δράσης του Κινήματος της Αλλαγής και δεν υπόκεινται σε κανέναν περιορισμό.

Κάθε άνθρωπος δικαιούται ίσα δικαιώματα χωρίς καμία διάκριση λόγω φύλου, φυλής, χρώματος, καταγωγής, κοινωνικής προέλευσης, γενετικών χαρακτηριστικών, γλώσσας, θρησκείας ή πεποιθήσεων, πολιτικών φρονημάτων, ιδιότητας μέλους εθνικής μειονότητας, περιουσίας, αναπηρίας, ηλικίας, σεξουαλικού προσανατολισμού κ.α.

Παρόλα αυτά, στην κοινωνία μας επικρατούν σοβαρές ανισότητες. Παράλληλα, η μακροχρόνια οικονομική κρίση και τα παρατεταμένα μέτρα λιτότητας έθεσαν σε αμφισβήτηση ανθρώπινα δικαιώματα και οδήγησαν σε σοβαρές και μακροχρόνιες αρνητικές επιπτώσεις των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ιδιαίτερα των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, υιοθετήθηκαν μέτρα και λήφθηκαν αποφάσεις με δυσανάλογο αντίκτυπο για τα λιγότερο τυχερά τμήματα της κοινωνίας μας, και χωρίς να προβλέπεται καμία προστασία για τις ευπαθείς ομάδες, έναντι της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.

Νέοι, μακροχρόνια άνεργοι, γυναίκες, μετανάστες, άτομα με ειδικές ανάγκες, συνταξιούχοι είναι μεταξύ των κοινωνικών ομάδων, που πλήττονται περισσότερο από υστέρηση των δικαιωμάτων τους στην εργασία, την υγεία, την εκπαίδευση.

Αυτή η ζοφερή πραγματικότητα είναι που χρειάζεται να αλλάξει. Το Κίνημα Αλλαγής δίνει μεγάλη βαρύτητα στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κάθε ανθρώπινης ύπαρξης, και ιδιαιτέρως των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, που έχουν περιορισμένη ή καθόλου πρόσβαση σε κοινωνικά και δημόσια αγαθά, και αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες όχι μόνο για να έχουν μία ποιότητα ζωής αλλά και για την επιβίωση τους.

Το Κίνημα Αλλαγής, θεωρεί ότι πριν από κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια, είναι αναγκαίο να γίνεται εκτίμηση – αξιολόγηση των επιπτώσεων στα ανθρώπινα δικαιώματα, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των κοινωνικών ομάδων που αναμένεται να επηρεαστούν αρνητικά ή σε μεγαλύτερο βαθμό, και να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στις επιπτώσεις, σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.

Ειδικότερα, το Κίνημα Αλλαγής, θεωρεί κρίσιμο να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στα παρακάτω σημεία, που αφορούν την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων:

2.1 Προστασία δικαιωμάτων των παιδιών

Είναι αναγκαίο να εκπονηθεί και να εφαρμοστεί ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Παιδί βασιζόμενο σε ολιστική προσέγγιση, και με βασικούς άξονες:

• την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στα παιδιά, (παιδική φτώχεια και κοινωνικός αποκλεισμός) και την προώθηση της ευημερίας τους,

• την φροντίδα για την ποιοτική διαβίωση και στήριξη των οικογενειών με παιδιά́, με την υιοθέτηση δημοσίων πολιτικών, που θα αποτελούν μίγμα παροχών και μεταρρυθμίσεων

• την ελεύθερη πρόσβαση σε ποιοτική και δωρεάν εκπαίδευση για όλους

• την πρόσβαση σε δωρεάν ποιοτικές υπηρεσίες υγείας και πρόνοιας και τη θέσπιση πολιτικών αποϊδρυματοποίησης παιδιών που ζουν σε ιδρύματα

• την απαγόρευση της παιδικής εργασίας,

• την πρόωρη αποχώρηση από το σχολείο

• την εξάλειψη κάθε μορφής βίας, σεξουαλικής κακοποίησης, παραμέλησης, κακομεταχείρισης ή εκμετάλλευσης τόσο μέσα στην οικογένεια όσο και στα σχολεία και τα ιδρύματα

• την απαγόρευση του γάμου ανήλικων παιδιών,

• το σεβασμό στην ελευθερία της σκέψης και την προώθηση της θρησκευτικής ανεκτικότητας,

• την εξάλειψη των διακρίσεων κατά των ασυνόδευτων ανήλικων, των παιδιών με αναπηρία, των παιδιών Ρομά, μεταναστών, προσφύγων, των παιδιών που ανήκουν στην Μουσουλμανική κοινότητα της Θράκης, των παιδιών που μένουν ή εργάζονται «στο δρόμο»

• την εξάλειψη του φαινομένου των εγκαταλελειμμένων βρεφών σε μαιευτήρια και ιδρύματα

• την προώθηση – θεσμοθέτηση εναλλακτικών μορφών παιδικής προστασίας, όπως είναι ο θεσμός της αναδοχής, με έμφαση στην παιδική προστασία και το όφελος των παιδιών

• τη στρατηγική για την πρόληψη, υποστήριξη και κοινωνική ενσωμάτωση των παιδιών που ζουν και/ή εργάζονται στον δρόμο

• τη μέριμνα για τη βελτίωση της γνώσης και κατανόησης, των γονεϊκών ευθυνών για να σταματήσει η τάση απομάκρυνσης παιδιών από το οικογενειακό τους περιβάλλον

2.2 Προστασία δικαιωμάτων γυναικών

Η εξάλειψη των έμφυλων ανισοτήτων είναι προϋπόθεση για μια προοδευτική και δίκαιη κοινωνία. Η ισότιμη συμμετοχή των φύλων στον τομέα της απασχόλησης είναι ζωτικής σημασίας για την αειφόρο ανάπτυξη και τη μείωση της φτώχειας.

Έμφυλες ανισότητες εξακολουθούν να επικρατούν στη χώρα μας, παρά τις ριζικές μεταρρυθμίσεις στο οικογενειακό και εργατικό δίκαιο που θεσμοθετήθηκαν από το 1981.

Αξιοσημείωτο είναι, ότι για το 2017, η Ελλάδα κατατάχθηκε στην 78η θέση μεταξύ 144 χωρών στον παγκόσμιο χάρτη των έμφυλων ανισοτήτων του World Economic Forum (Global Gender Gap Report, 2017).

Το Κίνημα Αλλαγής προωθεί και επιδιώκει:

-Την ισότιμη συμμετοχή των φύλων στα κέντρα λήψης αποφάσεων

-Την πρόληψη και εξάλειψη της έμφυλης βίας, συμπεριλαμβανομένης της ενδοοικογενειακής βίας. Ενδοοικογενειακή βία, συναντάται σήμερα όχι μόνο ανάμεσα στα ζευγάρια, αλλά και μεταξύ αδελφών, ή γονέων – παιδιών, λόγω της υποχρεωτικής συγκατοίκησης, της οικονομικής ένδειας ,και της ψυχολογικής φόρτισης, ως αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης.

Ειδικά, για την πρόληψη και εξάλειψη της έμφυλης βίας, αναμένουμε την άμεση ψήφιση του Νομοσχεδίου για υιοθέτηση της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης, και την τροποποίηση του οικογενειακού δικαίου. Παράλληλα, θεωρούμε κρίσιμο να αναβαθμιστεί ποιοτικά η λειτουργία των ξενώνων φιλοξενίας κακοποιημένων γυναικών, να δημιουργηθούν ξενώνες πρώτης υποδοχής – προσωρινής φιλοξενίας για τις γυναίκες – θύματα που αναζητούν πρώτη βοήθεια, και να θεσμοθετηθεί ο θεσμός του οικογενειακού δικαστηρίου, ώστε να αντιμετωπίζει σε συνεργασία με την Κοινωνία των Πολιτών τις περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας, με παράλληλη στήριξη της οικογένειας, του θύματος και του θύτη.

-Την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων (trafficking) και την προστασία των θυμάτων trafficking, που αποτελεί σήμερα το τρίτο μεγαλύτερο οργανωμένο έγκλημα παγκοσμίως μετά την παράνομη διακίνηση ναρκωτικών και το εμπόριο όπλων. Σαν μέτρα προστασίας, σταχυολογούμε τη δημιουργία ειδικών ξενώνων φιλοξενίας για θύματα trafficking με εξειδικευμένο προσωπικό, την ανοιχτή προστασία των θυμάτων με δωρεάν νομική και ψυχολογική στήριξη, την ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση του Τμήματος Καταπολέμησης Εμπορίας Ανθρώπων της Ελληνικής Αστυνομίας, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται επαρκώς στο ρόλο του.

-Την αύξηση του ποσοστού των γυναικών στην εργασία.

-Την προστασία της μητρότητας, που περιλαμβάνει μέτρα προστασίας κατά των απολύσεων εγκύων, μητέρων νεογέννητων ή λεχώνων.

-Την εξισορρόπηση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής, με την προώθηση ευέλικτων ωραρίων εργασίας για τις εργαζόμενες μητέρες και πατέρες, και τη θέσπιση κινήτρων για ισότιμη κατανομή του χρόνου απλήρωτης εργασίας ανάμεσα στα ζευγάρια, όπως είναι η χρήση άδειας πατρότητας στους πατέρες για την ανατροφή των παιδιών τους, με σκοπό να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες στις γυναίκες για επαγγελματική σταδιοδρομία, και αυτό – ανάπτυξη

-Την ενίσχυση των κοινωνικών δομών στήριξης των οικογενειών, και τη θέσπιση νέων σύγχρονων κοινωνικών δομών στήριξης

-Την εξάλειψη του χάσματος αμοιβών μεταξύ των φύλων, για ίση προσφορά εργασίας

-Την υποχρεωτική κατάργηση του νόμου της Σαρία, ιδιαίτερα για τα θέματα που αφορούν το οικογενειακό δίκαιο και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων γυναικών και κοριτσιών.

2.3 Προστασία δικαιωμάτων ατόμων με αναπηρία

Η εξάλειψη των στερεοτύπων και του ιδιότυπου κοινωνικού αποκλεισμού των ατόμων με αναπηρία, συμπεριλαμβανομένων των ψυχικά ασθενών, αποτελεί βασική πτυχή μίας κοινωνίας που σέβεται την αξιοπρέπεια κάθε ατόμου.

Το Κίνημα Αλλαγής στοχεύει στη δημιουργία μιας ανοιχτής, δίκαιης και προσβάσιμης σε όλους κοινωνίας, χωρίς περιορισμούς και διακρίσεις.

Αντιμετωπίζει τα άτομα με αναπηρία ως άτομα με δυνατότητες και όχι ως άτομα με ειδικές ανάγκες και επιδιώκει την ισότιμη ενσωμάτωσή τους στην οικονομική, κοινωνική, οικογενειακή και πολιτική ζωή.

Θεωρεί ως βασικές προϋποθέσεις για την πλήρη ένταξη, την ισότιμη και ισόρροπη συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία στην κοινωνία, καθώς και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους, την ισότιμη πρόσβασή τους σε εξειδικευμένη εκπαίδευση και διά βίου μάθηση, σε υγειονομική περίθαλψη υψηλής ποιότητας, σε ποιοτικές θέσεις εργασίας σχεδιασμένες με βάση τις ειδικές τους δεξιότητες, σε υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας και σε προγράμματα αντιμετώπισης οικονομικής ένδειας και απώλειας στέγης.

Προτεραιότητα δίνεται στην ενίσχυση του θεσμού της «παράλληλης στήριξης» στα σχολεία που δημιουργεί ευκαιρίες μάθησης και καλλιεργεί την αποδοχή της διαφορετικότητας, καθώς και στο θεσμό της αυτόνομης ή ημιαυτόνομης διαβίωσης για τα άτομα με αναπηρία.

Ειδικά για τους ψυχικά ασθενείς, η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει πρόσβαση σε δωρεάν υπηρεσίες ψυχικής υγείας, με ανθρώπινες συνθήκες φροντίδας, και ειδική μέριμνα για απρόσκοπτη συμμετοχή του ασθενούς στην κοινωνική ζωή, με συνεχιζόμενη εκπαίδευση, και κίνητρα για επαγγελματική αποκατάσταση.

Σε αυτήν την κατεύθυνση, απαιτούνται η παράλληλη ανάπτυξη δομών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας φροντίδας, ο σχεδιασμός ενός δικτύου δομών αποκατάστασης, απασχόλησης και επανένταξης των ασθενών, με άξονα ένα Κέντρο Ψυχικής Υγείας που θα ενεργεί ως μονάδα πρωτοβάθμιας περίθαλψης, αλλά και ως συντονιστής των υπηρεσιών με εξατομικευμένη μέριμνα, για παροχή υπηρεσιών σε τοπικό επίπεδο. Έμφαση δίνουμε στην πρόληψη της ψυχικής υγείας, με ένταξη της αγωγής ψυχικής υγείας στην εκπαίδευση, καθώς και στην ανάπτυξη υπηρεσιών ψυχικής υγείας για το παιδί και τον έφηβο, με σκοπό την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας.

Άμεσος στόχος μας είναι η μείωση του αναχρονιστικού και προσβλητικού για την αξιοπρέπεια του ατόμου θεσμού της ακούσιας νοσηλείας, που στην χώρα μας είναι αδικαιολόγητα υψηλός.

2.4 Προστασία δικαιωμάτων προσφύγων

Το δικαίωμα των προσφύγων στο άσυλο αποτελεί ηθική και νομική υποχρέωση της ελληνικής κοινωνίας και πολιτείας, που δεν τίθεται σε διαπραγμάτευση και συμψηφισμούς.

Το Κίνημα Αλλαγής θεωρεί κρίσιμη την υιοθέτηση προγραμμάτων κοινωνικής ένταξης των προσφύγων, μετά την απόδοση της ιδιότητας του πρόσφυγα, για την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού, και την είσοδο στην αγορά εργασίας με παράλληλη στήριξη των τοπικών κοινωνιών, όπου απαιτείται.

Στοχεύει, στην καταπολέμηση των φαινομένων ρατσισμού και ξενοφοβίας όπου αυτά εμφανίζονται, στη διασφάλιση της ομαλής ένταξης των παιδιών των προσφύγων στη σχολική κοινότητα, στην ειδική μέριμνα και προστασία των ασυνόδευτων ανηλίκων, στην ανάπτυξη των γλωσσικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των προσφύγων, και στην καταγραφή και αξιοποίηση των προσόντων τους καθώς και στην επαγγελματική τους κατάρτιση.

2.5 Προστασία δικαιωμάτων μεταναστών

Η απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας στη δεύτερη γενιά μεταναστών, πέρα από την αυτονόητη ηθική υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας, μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα επικοινωνίας, συναλλαγών και συνεργασίας με τις χώρες προέλευσής τους.

Παράλληλα είναι αναγκαίο να μελετηθούν θέματα που έχουν σχέση με τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα των μεταναστών, προβαίνοντας όπου είναι εφικτό σε διμερείς συμφωνίες με τα κράτη καταγωγής τους.

Η Πολιτεία είναι αναγκαίο να εξασφαλίζει ισότιμη πρόσβαση για κάθε πολίτη, συμπεριλαμβανομένων των μεταναστών, σε υπηρεσίες υγείας και υγειονομικής περίθαλψης, στην εκπαίδευση, στην απασχόληση, στη δικαιοσύνη και να προστατεύει τους μετανάστες από την κακοποίηση, την οικονομική εκμετάλλευση και τον ρατσισμό.

2.6 Προστασία δικαιωμάτων ΛΟΑΤΚΙ

Η αναγνώριση της νέας γενιάς ατομικών δικαιωμάτων, που αφορούν τις ελευθερίες και την ισοτιμία των συμπολιτών μας που συγκροτούν τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα, είναι μία μεγάλη πρόκληση για το σύγχρονο κράτος δικαίου. Η υιοθέτηση της αρχής του σεβασμού της ελευθερίας του σεξουαλικού προσανατολισμού και της σεξουαλικής ταυτότητας του ατόμου, είναι μεν αναπόσπαστο κομμάτι των ανθρώπινων δικαιωμάτων, αλλά δεν αρκεί. Η αναγνώριση των δικαιωμάτων της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας υπερβαίνει τον στενό πυρήνα της αυτοδιάθεσης των ατόμων, και εισχωρεί στην κατοχύρωση της πλήρους και ουσιαστικής ισοτιμίας.

Το Κίνημα Αλλαγής υποστηρίζει την πλήρη εξάλειψη των διακρίσεων σε ζητήματα εκπαίδευσης και απασχόλησης των ατόμων της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας. Στην ίδια κατεύθυνση επιδιώκει την πλήρη κατοχύρωση ισότιμων δικαιωμάτων και ελευθεριών σε θέματα νομιμοποίησης σχέσεων, τεκνοθεσίας, τεχνητής αναπαραγωγής και περίθαλψης.

Για την προστασία, και τη λειτουργική ισοτιμία των μελών της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας χρειάζεται να υιοθετηθούν θεσμικές δικλείδες ασφαλείας, για μη διάκριση του ατόμου λόγω της σεξουαλικής ταυτότητας και της επιλογής της ταυτότητας φύλου του.

2.7 Προστασία δικαιωμάτων ατόμων τρίτης ηλικίας

Μια από τις συνέπειες της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης είναι η επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης των ατόμων της τρίτης ηλικίας, με την δυσανάλογη φορολόγηση και τη μείωση των δωρεάν παροχών υγείας.

Το Κίνημα Αλλαγής υποστηρίζει τα δικαιώματα των ατόμων τρίτης ηλικίας για αξιοπρεπή, ασφαλή και ανεξάρτητη διαβίωση, για προστασία από ιατρική και φαρμακευτική κακοποίηση, για συμμετοχή στην κοινωνική και πολιτιστική ζωή, δωρεάν πρόσβαση σε κοινωνική ασφάλιση και βοήθεια, σωματική και ψυχική ευεξία, σεβασμό στην ιδιωτική και οικογενειακή τους ζωή.

2.8 Δικαιώματα εξαρτημένων χρηστών ψυχοδραστικών ουσιών

Σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, η άσκηση και η προάσπιση αντίστοιχα «θεμελιωδών» ατομικών, αλλά και συλλογικών δικαιωμάτων, δέχεται σημαντικά πλήγματα.

Αυτό παρατηρείται στο σύνολο των θεραπευομένων αλλά ιδιαίτερα και ειδικότερα στα άτομα με εξάρτηση από ναρκωτικά, νικοτίνη και αλκοόλ.

Αν και έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην κατανόηση και την αποδοχή της εξάρτησης ως μιας χρόνιας νοσηρής κατάστασης, με αποδεκτές και αναμενόμενες εξάρσεις και υφέσεις, η αντίστοιχη πρόοδος για την αναγνώριση των εξαρτημένων ατόμων ως θεραπευομένων με δικαιώματα, είναι ακόμα βραδεία και δύσβατη.

Και αυτό γιατί η εξάρτηση κυρίως από παράνομες ουσίες αποτελεί αντικείμενο αντιπαραθέσεων σε επιστημονικό, πολιτικό, ιδεολογικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Γι αυτό και στο Κίνημα Αλλαγής αναγνωρίζουμε την αναγκαιότητα διασφάλισης των δικαιωμάτων των χρηστών, έτσι όπως αυτά περιγράφονται και στη «Χάρτα δικαιωμάτων εξαρτημένων ατόμων» όπου μεταξύ άλλων αναφέρονται:

Ισχύουν και για τους εξαρτημένους τα γενικότερα δικαιώματα για θέματα υγείας ως προς την προσβασιμότητα, την διαθεσιμότητα, την αποδοχή και την ποιότητα.

Με τη Χάρτα αναγνωρίζεται το δικαίωμα:

✓ Της καθολικής – ισότιμης πρόσβασης σε φροντίδα υγείας για θεραπεία που πρέπει να είναι άμεσα διαθέσιμη, επαρκής και προσβάσιμη

✓ Της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας σε μονάδες που να πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές για τη λειτουργία τους

✓ Της παροχής υπηρεσιών με σεβασμό στην προσωπικότητα των ατόμων, λαμβάνοντας υπόψη τη διαφορετικότητα και τις εξειδικευμένες ανάγκες

✓ Της ίσης μεταχείρισης, ίσης ευκαιρίας για πρόσβαση σε άμεσα διαθέσιμες υπηρεσίες θεραπείας.

2.9 Προστασία δικαιωμάτων Ρομά

Οι Ρομά είναι μια ευάλωτη κοινωνική ομάδα, που υφίσταται αρνητικές διακρίσεις και έντονο κοινωνικό αποκλεισμό, ενώ οι γυναίκες Ρομά είναι θύματα πολλαπλών διακρίσεων.

Το Κίνημα Αλλαγής στοχεύει στην υιοθέτηση στρατηγικής για την αντιμετώπιση του ιδιάζοντος κοινωνικού αποκλεισμού των Ρομά με βασικούς άξονες:

• Την εξάλειψη των κοινωνικών και έμφυλων ανισοτήτων

• Την υιοθέτηση ολοκληρωμένων προγραμμάτων στέγασης και βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης

• Τη θέσπιση προγραμμάτων για την ισότιμη πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και εκπαίδευσης

• Την ένταξη των παιδιών Ρομά στην εκπαιδευτική διαδικασία

• Την καταπολέμηση της βίας και του εκφοβισμού, και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος ανεκτικότητας, ειρήνης και κατανόησης της πολιτισμικής διαφορετικότητας τόσο μέσα στα σχολεία, όσο και γενικότερα στην ελληνική κοινωνία

2.10 Προστασία δικαιωμάτων κρατουμένων

Ρόλος του Σωφρονιστικού Συστήματος σε μια δίκαιη κοινωνία είναι να λειτουργεί σαν τόπος προετοιμασίας για μια δεύτερη ευκαιρία ομαλής κοινωνικής και επαγγελματικής επανένταξης, με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ιδιαίτερες ανάγκες των κρατουμένων. Στα πλαίσια αυτά το Κίνημα Αλλαγής υποστηρίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα των κρατουμένων:

• για ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης στα καταστήματα κράτησης

• για πρόσβαση σε ιατρική και νοσοκομειακή περίθαλψη

• για ισότιμη μεταχείριση γυναικών και ανδρών κρατουμένων

• για επέκταση της πρόσβασης γυναικών κρατουμένων σε αγροτικά τμήματα

• για προστασία της μητρότητας, των υπερήλικων και των παιδιών που μεγαλώνουν στα καταστήματα κράτησης

• για προετοιμασία της κοινωνικής και επαγγελματικής τους επανένταξης.

Παράλληλα, υποστηρίζει την ενίσχυση και επέκταση του θεσμού των σχολείων δεύτερης ευκαιρίας στις φυλακές και των θεραπευτικών προγραμμάτων απεξάρτησης

2.11 Δικαίωμα σε ανοιχτή εκπαίδευση για όλους

Σε μια προοδευτική κοινωνία, η εκπαίδευση πρέπει να αποσκοπεί στην πλήρη ανάπτυξη της ανθρώπινης προσωπικότητας και στην ενίσχυση του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιακών ελευθεριών και να προάγει την ανεκτικότητα και το σεβασμό σε διαφορετικές θρησκευτικές και φιλοσοφικές πεποιθήσεις.

Α) Εκκοσμίκευση της εκπαίδευσης

Στα πλαίσια μιας πολυπολιτισμικής, πολυφυλετικής και πολυθρησκευτικής κοινωνίας όπως τείνει να γίνει η ελληνική κοινωνία, το Κίνημα Αλλαγής προωθεί την εκκοσμίκευση της εκπαίδευσης, με την κατάργηση εκπαιδευτικών πρακτικών και προτύπων που καλλιεργούν τη μισαλλοδοξία, τον εθνικιστικό σοβινισμό και την ανωτερότητα συγκεκριμένου δόγματος, έναντι άλλων, όπως: την κατάργηση της συλλογικής λατρείας, προσευχής, παρελάσεων, θρησκευτικών συμβόλων κλπ.

Β) Ανοιχτές τεχνολογίες

Προϋπόθεση για την ισότιμη συμμετοχή του πολίτη στην πολιτική, κοινωνική και οικονομική ζωή είναι η εξοικείωσή του με την τεχνολογία όχι ως καταναλωτής, αλλά ως συν δημιουργός και διαμορφωτής της.

Η χρήση και δημιουργία ανοιχτών τεχνολογιών (λογισμικό, hardware, δεδομένα, περιεχόμενο) αποτελεί βαθιά πολιτική πράξη που εκφράζει το δικαίωμα όλων μας να συμμετέχουμε με ισότιμους όρους σε κάθε έκφανση της σύγχρονης ζωής

Γ) Χρηματοοικονομικός εγγραμματισμός

Το επίπεδο του «χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού» (financial literacy) είναι πολύ υψηλό στη χώρα μας. Οι πολίτες δεν είναι σε θέση πολλές φορές να διαχειριστούν οικονομικά ή περιουσιακά τους στοιχεία (ατομικά ή επιχειρηματικά) με συνέπεια να εντείνονται οι ανισότητες ιδιαίτερα λόγω της οικονομικής κρίσης.

Το γεγονός αυτό αναδεικνύει τη σπουδαιότητα της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης σε μεγάλες ομάδες πολιτών που δεν διαθέτουν σχετική γνώση (όπως είναι οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, οι κάτοικοι αγροτικών περιοχών, γυναίκες που δεν εργάζονται, ηλικιωμένοι, μαθητές κλπ) και στοχεύει στην προστασία καταθετών, επενδυτών, ασφαλισμένων, δανειοληπτών, ιδιοκτητών περιουσιακών στοιχείων κ.α. για συνετή ανάληψη κινδύνων και ατομικών – επιχειρηματικών οικονομικών αποφάσεων. Τη σημασία της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης έχουν αναδείξει διεθνείς και ευρωπαϊκοί φορείς όπως G20, ΟΟΣΑ, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκή́ Κεντρική́ Τράπεζα, Ευρωπαϊκή Τραπεζική Ομοσπονδία.

2.12 Δικαίωμα στην υγεία για όλους

Η πρόσβαση σε δωρεάν υγειονομική περίθαλψη, είναι αναφαίρετο και θεμελιώδες δικαίωμα κάθε πολίτη, και υποχρέωση της Πολιτείας. Οι περικοπές των κοινωνικών δαπανών λόγω της οικονομικής κρίσης, έχουν οδηγήσει σε σημαντικά δυσμενείς συνέπειες στην υγειονομική και φαρμακευτική περίθαλψη των ευπαθών ομάδων.

Το Κίνημα Αλλαγής στοχεύει στην αναβάθμιση των παρεχόμενων δωρεάν υπηρεσιών υγείας για όλους, καθώς και των παροχών κοινωνικής ασφάλειας και κοινωνικής αρωγής, για την προστασία της μητρότητας, ασθενειών, εργατικών ατυχημάτων, απώλειας εργασίας και γήρατος

Ιδιαίτερη φροντίδα χρειάζεται για την πρόσβαση σε δωρεάν υπηρεσίες υγείας για τα παιδιά και ενήλικες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως: άστεγοι, άτομα με αναπηρία, κακοποιημένες γυναίκες και παιδιά, μετανάστες, πρόσφυγες, ασυνόδευτα ανήλικα, Ρομά, μέλη μουσουλμανικής κοινότητας της Θράκης, παιδιά που ζουν ή εργάζονται στο δρόμο, καθώς και για την εξάλειψη του φαινομένου κακοποίησης, και παραμέλησης βρεφών και νηπίων, από τους γονείς ή φροντιστές τους.

Η ενημέρωση – εκπαίδευση των εφήβων στην σεξουαλική αγωγή, είναι κρίσιμος παράγοντας και προϋπόθεση για την πρόληψη της πρόωρης εγκυμοσύνης, την προστασία από σεξουαλικώς μεταδιδόμενες ασθένειες, και την αντιμετώπιση του HIV.

Αντίστοιχη ενημέρωση – εκπαίδευση, απαιτείται για την πρόληψη της εξάρτησης από ναρκωτικές ουσίες, τον αλκοολισμό, και το κάπνισμα τον εθισμό στο διαδίκτυο και τα τυχερά παιχνίδια.

2.13 Προστασία Δικαιωμάτων Εργαζομένων

Η παρατεταμένη οικονομική κρίση, σε συνδυασμό με την έλλειψη αποτελεσματικής κρατικής προστασίας και ελέγχου, οδηγήσαν σε παραβιάσεις των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων, και σε ανισότητες και διακρίσεις στο χώρο εργασίας.

Το Κίνημα Αλλαγής, προωθεί το δικαίωμα για δίκαιες, και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας για όλους, χωρίς διακρίσεις.

Ειδικότερα, το Κίνημα Αλλαγής προωθεί το δικαίωμα για ελεύθερη επιλογή της εργασίας, δίκαιο μισθό, υγιεινές, ασφαλείς και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας, το δικαίωμα για προστασία από αδικαιολόγητη απόλυση, συμμετοχή στην απεργία, μέγιστη διάρκεια ωρών εργασίας ημερησίως καθώς και το δικαίωμα στην ανάπαυση, και την ετήσια περίοδο αμειβόμενων διακοπών.

Καταδικάζει ρητά την αναγκαστική και υποχρεωτική εργασία, και προωθεί την προστασία των νέων σε ηλικία εργαζομένων, από οικονομική εκμετάλλευση, ή από εργασία που είναι πιθανόν να βλάψει την ασφάλεια, υγεία, σωματική, πνευματική, ηθική και κοινωνική τους ακεραιότητα και ανάπτυξη, και να θέσει σε κίνδυνο την εκπαίδευσή τους.

2.14 Προστασία Καταναλωτή

Η ραγδαία αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου και των νέων μορφών πωλήσεων, οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερη αναγκαιότητα για προστασία των καταναλωτών, πάνω σε βασικούς άξονες που είναι:

Η υποχρέωση για ορθή ενημέρωση του καταναλωτή, η προστασία από καταχρηστικούς όρους στις συμβάσεις, η υποχρέωση παροχής εγγυήσεων για τα προϊόντα, η δυνατότητα αντικατάστασης – επιδιόρθωσης – μείωσης του τιμήματος ή υπαναχώρησης, η παροχή τεχνικής υποστήριξης, η προστασία από παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές, η αποζημίωση εξαιτίας χρήσης ελαττωματικού προϊόντος και η διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης της καταναλωτικών διαφορών.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Τα cookies είναι σημαντικά για την εύρυθμη λειτουργία του site μας και τη βελτίωση της online εμπειρία σας.
Πατήστε "Αποδοχή Cookies" για να συνεχίσετε.
Για να διαβάσετε περισσότερα σχετικά με τα cookies πατήστε περισσότερες πληροφορίες

Για να εξασφαλίσουμε τη σωστή λειτουργία του ιστότοπου, μερικές φορές τοποθετούμε μικρά αρχεία δεδομένων στον υπολογιστή σας, τα λεγόμενα «cookies». Οι περισσότεροι μεγάλοι ιστότοποι κάνουν το ίδιο.

Τι είναι τα cookies;

Τα  cookies είναι μικρά αρχεία κειμένου τα οποία ένας ιστότοπος αποθηκεύει στον υπολογιστή σας ή στην κινητή σας συσκευή όταν επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο. Με τον τρόπο αυτό, ο ιστότοπος θυμάται τις ενέργειές σας και τις προτιμήσεις σας (όπως  κωδικός σύνδεσης, γλώσσα,  μέγεθος γραμματοσειράς και άλλες προτιμήσεις απεικόνισης) για ένα χρονικό διάστημα, κι έτσι δεν χρειάζεται να εισάγετε τις προτιμήσεις αυτές κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπο ή φυλλομετρείτε τις σελίδες του.

Πως χρησιμοποιούμε τα cookies;

Ορισμένες από τις σελίδες μας χρησιμοποιούν cookies για να θυμούνται:

Επίσης, ορισμένα βίντεο ενσωματωμένα στις σελίδες μας χρησιμοποιούν ένα cookie για να συγκεντρώνουν ανώνυμα στατιστικά στοιχεία για τον τρόπο με τον οποίο φθάσατε ως το συγκεκριμένο σημείο και για το ποια βίντεο επισκεφτήκατε.

Η ενεργοποίηση αυτών των cookies δεν είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του ιστότοπου αλλά, μέσω αυτών θα έχετε δυνατότητες για καλύτερη φυλλομέτρηση.  Μπορείτε να διαγράψετε αυτά τα cookies, ή να αποκλείσετε την πρόσβαση σε αυτά, αλλά αν το κάνετε ορισμένα χαρακτηριστικά του ιστότοπου ίσως να μην λειτουργούν ικανοποιητικά.

Οι πληροφορίες που σχετίζονται με τα cookies δεν χρησιμοποιούνται για να σας ταυτοποιήσουν προσωπικά και έχουμε τον απόλυτο έλεγχο των δεδομένων του μοτίβου. Τα cookies δεν χρησιμοποιούνται για σκοπούς άλλους από αυτούς που περιγράφονται στο παρόν κείμενο.

Πώς να ελέγχετε τα cookies

Μπορείτε να ελέγχετε και/ή να διαγράφετε τα cookies ανάλογα με τις επιθυμίες σας. Λεπτομέρειες θα βρείτε εδώ: aboutcookies.org. Μπορείτε να διαγράψετε όλα τα cookies που βρίσκονται ήδη στον υπολογιστή σας, όπως και να ρυθμίσετε τους περισσότερους φυλλομετρητές κατά τρόπο που να μην επιτρέπουν την εγκατάσταση cookies. Ωστόσο, στην περίπτωση αυτή, ίσως χρειαστεί να προσαρμόζετε εσείς από μόνοι σας ορισμένες προτιμήσεις κάθε φορά που επισκέπτεστε έναν ιστότοπο, και επίσης ενδέχεται να μην λειτουργούν και μερικές υπηρεσίες.

Κλείσιμο