Σε Ανακοινώσεις

«Καταθέσαμε Πρόταση Νόμου για μειωμένο Φ.Π.Α. στα νησιά και σας καλούμε να την υπερψηφίσετε»

 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είχα πρόθεση να ξεκινήσω διαφορετικά την τοποθέτησή μου, αναφερόμενος στον Εισηγητή της Πλειοψηφίας, που μας είπε ότι εμείς φταίμε που καταργούν τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά. Αυτά θα τα πω, όμως, στη συνέχεια.

Διότι ο κ. Φάμελλος ήρθε τώρα εδώ πέρα να προκαλέσει το Σώμα.  Για το χρονικό της καταστροφής στο Μάτι είναι έτοιμη και θα τοποθετηθεί η Κοινοβουλευτική μας Εκπρόσωπος, η κ. Χριστοφιλοπούλου, στιγμή προς στιγμή.

Γιατί δεν είναι δυνατόν να καίγονται εκατό άνθρωποι, να φταίνε οι προηγούμενοι και εσείς να μην έχετε καμία ευθύνη. Λίγη συστολή, λίγη ντροπή, λίγο σεβασμός στα θύματα!

Έρχομαι, λοιπόν, στη τροπολογία σας, κύριε Υπουργέ, γιατί άκουσα ότι αλλάζετε όλα αυτά που οδήγησαν στην καταστροφή. Και τι δεν είπατε! Είπατε για νέες στρατηγικές, για τέρμα στις ανομίες κ.ο.κ.

Διαβάζω, λοιπόν, την τροπολογία σας και θέλω να μου απαντήσετε αν τη διαβάζω καλά. Αν δεν τη διαβάζω καλά, να με διορθώσετε, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού διαλόγου.

Αναγνωρίζουμε σε έναν άνθρωπο που έχει άδεια ότι πρέπει να ξαναχτίσει το σπίτι του; Του το αναγνωρίζουμε. Διότι την άδεια την πήρε με κάποιες νόμιμες διαδικασίες ή προσέφυγε στη διαδικασία της νομιμοποίησης των αυθαιρέτων, που παρατείνατε εσείς μέχρι πρόσφατα, ως Κυβέρνηση, ο κ. Σπίρτζης, έχει νόμιμη άδεια. Γιατί τον βάζετε σε αυτή την ταλαιπωρία και οι υπηρεσίες δεν λειτουργούν οίκοθεν;

Η δεύτερη ερώτηση είναι αυστηρά διευκρινιστικού χαρακτήρα. Στην παράγραφο 2 της τροπολογίας σας, στο πρώτο εδάφιο, κύριε Υπουργέ, κάνετε μια ερμηνεία με βάση την πλησιέστερη προς τον χρόνο κατάρτισης της δασικής νομοθεσίας αεροφωτογραφία. Δηλαδή, παραγνωρίζετε την παλαιότερη διαθέσιμη αεροφωτογραφία, με βάση την οποία έχουν αναρτηθεί οι δασικοί χάρτες και είναι χαρακτηρισμένα τα ακίνητα ως διεπόμενα από τη δασική νομοθεσία. Είναι απλή η ερώτηση και χρειάζεται μια απάντηση προς το Σώμα και προς όλους τους πολίτες.

Πείτε μας, επειδή αυτό το θέμα ταλανίζει όλη την Ελλάδα: Όπου έχουν αναρτηθεί δασικοί χάρτες και βρίσκονται στη διαδικασία της εξέτασης των αντιρρήσεων, με βάση τις δύο αεροφωτογραφίες, τις παλαιότερες και τις πρόσφατες, στη συγκεκριμένη περίπτωση, εδώ, για τις πυρόπληκτες περιοχές θα κάνετε άλλου είδους ερμηνεία από αυτή που θα γίνει στην υπόλοιπη Ελλάδα; Αυτήν την απάντηση θέλω να μου δώσετε για να τοποθετηθούμε με την ψήφο μας και στην τροπολογία. Διότι εμείς, όπως αντιλαμβάνεστε, θέλουμε να χτιστούν τα σπίτια. Έτσι κι αλλιώς, μας έχετε κατηγορήσει ότι ήταν δικές μας παρανομίες.

Έρχομαι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σε αυτήν καθ’ αυτή την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Προχθές, όταν ξεκίνησε η συζήτηση, τέθηκε το θέμα να έρθουν στην Επιτροπή οι πυρόπληκτοι και οι φορείς τους για να δούμε πώς έχουν υλοποιηθεί αυτά τα μέτρα. Η Πλειοψηφία το αρνήθηκε, επικαλούμενη τον Κανονισμό. Εγώ έφερα ένα πάρα πολύ συγκεκριμένο παράδειγμα. Έφερα το παράδειγμα της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 26ης Ιουλίου, του άρθρου 3 δηλαδή του νομοσχεδίου που την κυρώνει, που μιλούσε για τη βοήθεια των 5.000 ευρώ και των 8.000 ευρώ στις οικογένειες και στις επιχειρήσεις αντίστοιχα λόγω της προσωρινής ή μόνιμης κατάστασης απρόβλεπτης έκτακτης ανάγκης που επήλθε ακριβώς λόγω της πυρκαγιάς, δηλαδή επειδή κάηκε το σπίτι του ή η επιχείρησή του. Αυτό έλεγε η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

Στην Υπουργική Απόφαση που βγάλατε έξι μέρες μετά, στις 30 Ιουλίου, περιορίσατε τους όρους της παροχής της οικονομικής ενίσχυσης υπό την προϋπόθεση να έχει διενεργηθεί ο δευτεροβάθμιος έλεγχος. Και μαθαίνουμε ότι λόγω αυτού του περιορισμού, είτε καθυστέρησαν πάρα πολύ να πάρουν την οικονομική ενίσχυση που την είχαν ανάγκη είτε δεν την έχουν πάρει μέχρι σήμερα. Καλό θα ήταν να έρθουν εδώ, λοιπόν, να μας τα πουν.

Επίσης, έθεσα χθες και το θέμα που έχει τεθεί με ερώτηση του κ. Βενιζέλου και της κ. Χριστοφιλοπούλου για τα προσωρινά μέτρα προστασίας, δηλαδή τα κορμοφράγματα και τα κλαδοπλέγματα. Αν δεν ήταν εδώ ο κ. Βούτσης λόγω της ευαισθησίας του να απαντήσει στο ερώτημα που τέθηκε από τον κ. Δανέλλη χθες για τη διαχείριση του λογαριασμού, δεν θα μαθαίναμε ότι έχουν μπει πέντε μεγάλες εταιρείες –αυτούς που λέγατε «εθνικούς εργολάβους», εννοούσε- όπως ο «ΑΚΤΩΡ» η «ΤΕΡΝΑ» και οι άλλοι για να κάνουν έργα. Εν πάση περιπτώσει, δεν έχουμε τη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου απέναντι στον κ. Βούτση και δεν μπορούμε να τον ρωτάμε, όπως ρωτάμε εσάς.

Γιατί αρνηθήκατε στη διαδικασία της Επιτροπής να έρθουν εδώ οι κάτοικοι και οι φορείς τους να συζητήσουν; Διότι –υποτίθεται- όλοι έχουμε την έγνοια να μη συμβεί η δεύτερη συμφορά μετά την πρώτη,  καθώς ζούμε σε περιόδους απρόβλεπτων καιρικών φαινομένων και ξέρουμε ότι οι πλημμύρες που ακολουθούν τις πυρκαγιές είναι η δεύτερη συμφορά.

Αυτές είναι οι παρατηρήσεις μας. Διότι εμείς, όπως ξέρετε, στις 24 Ιουλίου με πρότασή μας καταλεπτώς περιγράψαμε μέτρα προστασίας και ανακούφισης των πυρόπληκτων, πολλά από τα οποία εμπεριέχονται στις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου που κυρώνουμε σήμερα, ενώ άλλα δεν περιέχονται. Δεν έχει σημασία πού άλλα τα κάνετε και που άλλα δεν τα κάνετε. Εμείς τις πράξεις θα τις κυρώσουμε.

Έρχομαι στο δεύτερο άρθρο της πράξης για τη σύσταση του ειδικού λογαριασμού. Τα είπε ο κ. Βούτσης. Δεν θέλω να επεκταθώ. Θέλω, όμως, να γνωρίζει το Σώμα το γεγονός –μιας και αναφέρθηκε- ότι για τον ειδικό λογαριασμό που έχει συσταθεί για τις πυρκαγιές της Ηλείας, το λεγόμενο «ταμείο Μολυβιάτη» -γιατί ο κ. Βούτσης αναφέρθηκε στη διαφάνεια της διαχείρισης και των υπολοίπων- εδώ κι ένα χρόνο με αλλεπάλληλες ερωτήσεις μου καλώ τον Υπουργό Οικονομικών να μας δώσει το υπόλοιπο και την κίνηση του λογαριασμού και αρνείται το Υπουργείο Οικονομικών. Αυτό το είπα και στην κ. Παπανάτσιου, καταθέτοντας τα σχετικά έγγραφα – απαντήσεις του προηγούμενου Υπουργού του κ. Στουρνάρα που έλεγαν ότι στις 30 Ιουλίου 2013 ο λογαριασμός του οποίου έδωσα τον αριθμό είχε 92 εκατομμύρια. Περιμένουμε και αυτήν την απάντηση. Πρέπει να υπάρξει μια ευαισθησία από την μεριά της Κυβέρνησης και από την πλευρά του Προέδρου που πρέπει να πει στους Υπουργούς ότι όταν τίθενται τέτοια θέματα, πρέπει να απαντούν.

Υπάρχει το ζήτημα των κατεδαφίσεων που πανηγυρικά η Κυβέρνηση μας παρουσίασε ότι αυτή η πράξη που έδινε κάποια κονδύλια για τις κατεδαφίσεις θα έλυνε το πρόβλημα των παρανομιών που εμείς, το παλαιό πολιτικό σύστημα, κάναμε και στο οποίοι οφείλεται το γεγονός ότι κάηκαν οι συνάνθρωποί μας.

Και πανηγυρικά η Κυβέρνηση μέσω της κρατικής τηλεόρασης μάς έδειξε κάτι σκηνές από μια κατεδάφιση που έγινε στο Σχοινιά, μιας ταβέρνας, που όπως είπα στην Επιτροπή, όλοι είχαμε πάει στα νιάτα μας, αλλά ο συνάδελφος της Aντιπολίτευσης νωρίτερα είπε ότι έχουμε χίλιες εξακόσιες περίπου πράξεις μη εκτελεσμένες. Και πάλι, κύριε Υπουργέ, από ό,τι βλέπω με τη ρύθμιση αυτή για να δοθούν χρήματα για τις κατεδαφίσεις, ενώ έχουμε τελεσίδικες πράξεις που δεν υλοποιούνται, θα είναι μάλλον για τις φωτογραφίες και για τα πανηγύρια.

Επειδή Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος σήμερα είναι η κυρία Χριστοφιλοπούλου, Βουλευτής του Υπολοίπου Αττικής, η οποία έχει ειδικά ασχοληθεί και με τις ευθύνες σας και με τις προτάσεις που έχουμε διαμορφώσει για την αντιμετώπιση του προβλήματος, σταματώ εδώ για να μου μείνει λίγος χρόνος για το άλλο μεγάλο θέμα, που αφορά τον ΦΠΑ στα νησιά.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ξαναλέω σε αυτό το Σώμα ότι ο Ανδρέας Παπανδρέου τη δεκαετία του 1980 διεκδίκησε και πήρε από την Ευρωπαϊκή Ένωση την ιδιαιτερότητα των νησιών μας. Σε αυτό ως απάντηση υπήρξε η καθιέρωση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, η οποία επεκτάθηκε και στα νησιά των Κυκλάδων.

Η Κυβέρνηση του κ. Τσίπρα και της «υπερήφανης διαπραγμάτευσης» κατάφερε να χάσει αυτό το πλεονέκτημα της χώρας και σταδιακά κατήργησε τον μειωμένο ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου πλην τεσσάρων νησιών που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της προσφυγικής κρίσης, της Λέσβου, της Χίου, της Σάμου και της Κω.

Κι επειδή η πρόβλεψη ήταν να καταργηθεί ο μειωμένος ΦΠΑ στις 30 Ιουνίου, εσπευσμένα, κάτω από τις αντιδράσεις των κατοίκων, έφερε μια παράτασή του μέχρι 31/12/2018 με την Π.Ν.Π..

Εμείς είχαμε καταθέσει παλαιότερα πρόταση νόμου, η οποία εκτιμήθηκε και οικονομικά από το Γενικό Λογιστήριο και δεν ήταν πολύ μεγάλο το κόστος της, για την παράταση κατά έναν χρόνο και ταυτόχρονα τη σύσταση επιτροπής που θα μελετούσε πώς θα αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες που υπάρχουν στη διαβίωση των κατοίκων μας στα νησιά, το αυξημένο κόστος διαβίωσης και τα άλλα ζητήματα ανταγωνιστικότητας που αντιμετωπίζει η νησιωτική Ελλάδα, τα οποία προφανώς και δεν αντιμετωπίζονται με το λεγόμενο μεταφορικό ισοδύναμο, που αφορά ένα μέρος. Αφορά το κόστος διακίνησης και μόνο αυτό.

Αυτήν την πρόταση, λοιπόν, στο άρθρο 35 του σχεδίου νόμου που καταθέσαμε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία στη λεγόμενη «μεταμνημονιακή περίοδο» που λέτε ότι μπήκαμε, δηλαδή για μειώσεις φόρων στις επιχειρήσεις, για κίνητρα στους αγρότες, για την αντιμετώπιση των επιχειρήσεων που είναι στη διαδικασία του κλεισίματος λόγω της πολιτικής που ακολουθείται κοκ., την έχουμε επαναδιατυπώσει. Κι επειδή η κοστολόγηση του Γενικού Λογιστηρίου, που είναι προσαρτημένη στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, αναφέρει περίπου 28.000.000 ευρώ κόστος, αν θυμάμαι καλά, για το ένα εξάμηνο, το κόστος για την επέκταση αυτής της διάταξης για έναν χρόνο είναι σχετικά μικρό, όταν η Κυβέρνηση λέει ότι έχει ένα τεράστιο υπερπλεόνασμα των 6,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα μοιράσει τις επόμενες μέρες ο κ. Τσίπρας.

Είναι δυνατόν να μην αποδέχεται την πρόταση σύσσωμης της Βουλής για την επέκταση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά; Ο οποίος ΦΠΑ προφανώς δεν είναι ο ίδιος με αυτόν που ήταν παλιά, διότι είναι άλλο το 30% στο 24% κι άλλο στο 12% ή στο 13%.  Γιατί πολλά προϊόντα έκτοτε έχουν μεταφερθεί στον κανονικό συντελεστή που ήταν 23% κι έγινε 24%.

Αυτή είναι η πρόκληση λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για όσους ισχυρίζεστε ότι η Ελλάδα βγήκε από τα μνημόνια και χαράζει δικές της δημοσιονομικές πολιτικές γιατί έχει απεριόριστο δημοσιονομικό χώρο.

Σας προκαλούμε, λοιπόν, με αφορμή την κύρωση αυτής της πράξης να προχωρήσετε στην επέκταση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου και στην αποδοχή της πρότασής μας για να μελετήσουμε μόνιμα και σταθερά μέτρα αντιμετώπισης τους προβλήματος του αυξημένου κόστους διαβίωσης και της έλλειψης συνθηκών ανταγωνισμού, που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική οικονομία στις νησιωτικές περιοχές.

Κατά συνέπεια, θα ψηφίσουμε την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου. Περιμένουμε τις διευκρινήσεις του Υπουργού απέναντι στις ερωτήσεις μας για την τροπολογία με την προδιάθεση να συμβάλλουμε, ώστε οι πυρόπληκτοι κάτοικοι των περιοχών στο Μάτι και στα Μέγαρα, που θρήνησαν ανθρώπινα θύματα και ανθρώπινες ζωές, τουλάχιστον να μπορέσουν να φτιάξουν ξανά τα σπίτια τους.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

26638239_1131161783693581_1242012328_n