Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Κύριε Υπουργέ, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Τις τελευταίες εβδομάδες τα νησιά μας βρίσκονται στο επίκεντρο της επικαιρότητας.

Η Τουρκία θέτει ζητήματα που για εμάς είναι εκτός συζήτησης. Με μια επιθετική ρητορική, μιλά για αποστρατικοποίηση των νησιών.

Την ώρα που η αποστρατικοποίηση, δεν προβλέπεται από καμία συνθήκη και μας βρίσκει απέναντι. Η Τουρκία θα πρέπει να σεβαστεί το διεθνές δίκαιο, το δίκαιο της θάλασσας και τις αρχές της καλής γειτονίας.

Οι αντιστόρητες αιτιάσεις της δεν μπορούν να γίνονται αποδεκτές. Ούτε από την Ελλάδα, αλλά ούτε και από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Τα νησιά μας, έχουν τα δικά τους χαρακτηριστικά και τις δικές τους ανάγκες. Εκτός από τις μόνιμες δυσκολίες που συνεπάγεται η μορφολογία τους καλούνται σήμερα να αντιμετωπίσουν τις ραγδαίες αυξήσεις σε βασικά αγαθά.

Ας μην ξεχνάμε, ότι σε μεγάλο βαθμό η τροφοδοσία των νησιών μας με βασικά αγαθά, με καύσιμα, με κάθε είδους προϊόντα, εξαρτάται από την ηπειρωτική χώρα. Ο πληθωρισμός, σε συνδυασμό με  το αυξημένο κόστος των μεταφορικών,δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, θα περιμέναμε από την Κυβέρνηση ένα νομοσχέδιο που θα παρουσιάζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη στήριξη των νησιών μας.

Για την αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα των νησιών μας, με στόχο την ενεργειακή τους αυτάρκεια.

Για τη βελτίωση των υποδομών, δίνοντας ώθηση στην ανάπτυξη.

Για τη στήριξη των κατοίκων,σήμερα που ο πληθυσμός των νησιών γερνάει.

Για την προώθηση της ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων, που είναι απόλυτα συνυφασμένα με τη νησιωτικότητα  και τη μορφολογία της χώρας μας.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η λειτουργία υδατοδρομίων στη χώρα, είναι μια προοπτική που μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα στις μετακινήσεις,  στον τουρισμό,  και στην ανάπτυξη της χώρας μαςκαι ιδίως των νησιών μας.

Κι ενώ το θεσμικό πλαίσιο υπάρχει, ακόμα περιμένουμε τις πρώτες πτήσεις υδροπλάνων. Ακόμα περιμένουμε από την Πολιτεία να δημιουργήσει τις απαραίτητες υποδομές και να χορηγήσει άδειες υδατοδρομίων σε περισσότερα μέρη συγχρόνως,  ώστε τούτα να αποτελέσουν  μια ουσιαστική και επαρκή λειτουργική ενότητα. Ένα δίκτυο ελκυστικό σε επενδυτές και χρήστες των υδροπλάνων.

Το παρόν νομοσχέδιο ωστόσο, είναι ένα τεχνικό νομοσχέδιο, που αρκείται στην επανάληψη και κωδικοποίηση των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας για την ακτοπλοΐα και τα δικαιώματα των επιβατών. Δεν αποτυπώνει καμία νέα πολιτική της κυβέρνησης για τα νησιά μας, την ναυτιλία και τη νησιωτική πολιτική.

Μέχρι και σήμερα η Κυβέρνηση δεν φρόντισε να εισάγει ένα θεσμικό πλαίσιο για την ενίσχυση της συνδεσιμότητας και της νησιωτικής συνοχής μετά την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, το οποίο πρώτη η παράταξή μας πρότεινε πριν από περίπου 13 χρόνια και το οποίο τυγχάνει ευρείας αποδοχής από τους νησιώτες.

Αντί λοιπόν η Κυβέρνηση, να στηρίξει και να επεκτείνει περαιτέρω το μέτρο, επιμένει σε γραφειοκρατικές διαδικασίες και καθυστερήσεις. Την ίδια στιγμή, κανένα μέτρο δεν έχει λάβει η Κυβέρνηση για τη στήριξη της ακτοπλοΐας.

Μετά τους περιορισμούς που επέβαλε η πανδημία, η ραγδαία αύξηση στις τιμές των καυσίμων, εκτίναξε το λειτουργικό κόστος των πλοίων και συνακόλουθα και το κόστος των εισιτηρίων. Τα πλοία είναι το βασικό μέσο μεταφοράς των νησιωτών αλλά και των τουριστών και η Κυβέρνηση στέκεται παρατηρητής στην αύξηση του κόστους των ναύλων. Όσο δε για τα λιμάνια, καμία στρατηγική εκ μέρους της Κυβέρνησης για τη βελτίωση των υποδομών τους.

Να αναφερθώ στην εκλογική μου περιφέρεια, την Αιτωλοακαρνανία και στο λιμάνι του Πλατυγιαλίου.

Το Πλατυγιάλι είναι ένα από τα σπουδαιότερα λιμάνια της Μεσογείου, με ναυτιλιακή βιομηχανική περιοχή 2800 στρεμμάτων. Έχει όλες τις προδιαγραφές για να λειτουργήσει ως μεγάλο λιμάνι της Δυτικής Ελλάδαςκαι να πρωταγωνιστήσει στις διεθνείς μεταφορές. Πώς όμως περιμένουμε να συμβεί αυτό, όταν ακόμα και σήμερα η Πολιτεία δεν έχει φροντίσει το λιμάνι αυτό να έχει πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο της Ιόνιας οδού;

Η σύνδεση του Πλατυγιαλίου με την Ιόνια οδό αποτελεί τμήμα του αναγνωρισμένου διευρωπαϊκού οδικού άξονα Πλατυγιάλι – Ιόνιος – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία-Ε65και μπορεί να συμβάλλει τόσο στην τουριστική όσο και στη βιομηχανική ανάπτυξη της περιοχής. Παραμένει ωστόσο έως και σήμερα αναξιοποίητο,με ευθύνη της Πολιτείας.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Το σημερινό νομοσχέδιο συγκεντρώνει και κωδικοποιεί την υφιστάμενη νομοθεσία. Καταπολεμά την πολυνομία,  ενισχύοντας την ασφάλεια δικαίου. Αυτό που ωστόσο σήμερα είναι αναγκαίο, είναι η ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης των νησιών, στο πλαίσιο και υπό τις αρχές που θέτει η συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της νησιωτικότητας. Αναμένουμε λοιπόν από την Κυβέρνηση μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την ανάπτυξη και οικονομική ενίσχυση των νησιών μας με πολιτικές προσαρμοσμένες στις ιδιαίτερες ανάγκες τους που οφείλουμε να υπηρετούμε.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Απόστολος Πάνας: «Να σταματήσει η εξάντληση της νησιωτικής πολιτικής σε συρραφές διατάξεων»Βασικά σημεία εισήγησης Δημήτρη Μπιάγκη στο ν/σ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής