Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία του Μιχάλη Κατρίνη, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του Κινήματος Αλλαγής στη Βουλή:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Η δημοκρατική παράταξη, έτσι όπως την οριοθέτησε πολιτικά ο Ανδρέας Παπανδρέου, είχε και θα έχει πατριωτικό στίγμα.

Πατριωτικές θέσεις μέσα σε ένα πλαίσιο ρεαλιστικής θεώρησης των γεωπολιτικών δεδομένων.

Ξεκάθαρα και κατηγορηματικά, το Κίνημα Αλλαγής τάσσεται υπέρ της αμυντικής συμφωνίας Ελλάδας-Γαλλίας.

Η ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων και της αποτρεπτικής μας ισχύος, αλλά και η οικοδόμηση συμμαχιών για την διασφάλιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, της σταθερότητας και της ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου αποτελούν δομικά στοιχεία μιας εθνικής πολιτικής, που υπερβαίνει κυβερνήσεις και πολιτικές παρατάξεις.

Από εκεί και πέρα όμως , η κυβέρνηση δεν μπορεί να θριαμβολογεί.

Αντίθετα θα πρέπει να σταματήσει να χρησιμοποιεί την αμυντική συμφωνία με τη Γαλλία για μικροκομματικούς λόγους, κάτι που γίνεται κατά κόρον το τελευταίο διάστημα.

Γιατί αυτές οι πολιτικές συμπεριφορές υπονομεύουν μια εθνική στρατηγική που είναι αναγκαίο να διαμορφωθεί, μια στρατηγική με πάγια χαρακτηριστικά και στόχους.

Το ίδιο ισχύει και για την αξιωματική αντιπολίτευση που έχει υιοθετήσει μια θέση κατώτερη των περιστάσεων, δέσμια διεθνιστικών και μειοψηφικών ιδεοληψιών, που δεν έχουν καμία σχέση με τη γεωπολιτική θεώρηση των πραγμάτων και των αναγκών της χώρας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Όπως είπα και πριν , η κυβέρνηση και κυρίως ο Πρωθυπουργός δεν οφείλουν μόνο να είναι προσεκτικοί στη συμπεριφορά τους αλλά οφείλουν να δώσουν και συγκεκριμένες απαντήσεις.

Ιδιαίτερα όταν όλοι γνωρίζουν ότι η πρόταση της Γαλλίας για ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής ήταν στο τραπέζι από το καλοκαίρι του 2020.

Πριν από ένα χρόνο ο Πρωθυπουργός σε ερώτηση που δέχθηκε κατά την καθιερωμένη συνέντευξη στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, προσπάθησε να υποβαθμίσει το ενδεχόμενο αμυντικής συμφωνίας με τη Γαλλία αλλά κυρίως το ενδεχόμενο να συμπεριληφθεί ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής σε περίπτωση επίθεσης από άλλη χώρα.

Επικαλέστηκε μάλιστα ότι ‘’ τέτοια ρήτρα υπάρχει σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι το άρθρο 42 παράγραφος 7 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προβλέπει ότι τα κράτη-μέλη έχουν την υποχρέωση για βοήθεια και συνδρομή με όλα τα μέσα που έχουν στη διάθεσή τους σε ένα κράτος που πλήττεται από ένοπλη επίθεση στο έδαφός του.’’

Το ερώτημα είναι πως μπορεί να θριαμβολογεί τώρα ο κ.Πρωθυπουργός για μια πρόταση που ήταν στο τραπέζι πριν από ένα χρόνο και το φθινόπωρο του 2020 είτε αποτελούσε για αυτόν μια ενοχλητική ερώτηση ή την υποβάθμιζε ως προοπτική.

Όλοι θυμόμαστε προφανώς ότι τότε τον Ιούλιο του 2020 είχε αποκαλυφθεί η μυστική συνάντηση Καλίν-Σουρανή που έγινε με πρωτοβουλία του Βερολίνου, το οποίο δεν έβλεπε θετικά μια αμυντική συμφωνία Ελλάδας-Γαλλίας.

Η ουσία είναι ότι σήμερα έρχεται προς κύρωση στη Βουλή μια συμφωνία που υπήρχαν όλες οι προϋποθέσεις να έχει υπογραφεί ήδη από το προηγούμενο καλοκαίρι.

Και να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην παραβίαση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων από το ORUC REIS, πέρυσι το καλοκαίρι.

Εκτός αν δεν προβλέπεται συνδρομή ή έστω αποτρεπτική παρουσία σε περίπτωση παραβίασης κυριαρχικών δικαιωμάτων.

Υπάρχουν, όμως, δύο ακόμα ζητήματα.

Το πρώτο είναι αν υπήρξε ποτέ συζήτηση ή απόφαση του ΚΥΣΕΑ για την επιλογή των φρεγατών και των οπλικών συστημάτων αλλά και το ίδιο το περιεχόμενο της συμφωνίας.

Να διευκρινίσω βέβαια ότι η επιλογή του συγκεκριμένου τύπου πλοίου είναι άριστη και σύμφωνη με τις ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού.

Μόνο που η επιλογή αυτή  δεν ήταν δεδομένη πριν από λίγο καιρό.

Μάλιστα κάποιοι υποβάθμιζαν τις Belharra, τις θεωρούσαν ακριβές, προεξοφλούσαν ότι οι Γάλλοι δεν θα μας έδιναν μαζί και τα οπλικά τους συστήματα, στρώνοντας το έδαφος για άλλες λύσεις, πολύ μακριά από τις ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού.

Το δεύτερο ζήτημα αφορά στην αμυντική μας βιομηχανία και ιδιαίτερα στα ναυπηγεία που πρέπει να έχουν κατασκευαστικό έργο.

Είναι σαφές ότι οι τρεις φρεγάτες θα ναυπηγηθούν στη Γαλλία και κάποια στιγμή θα πρέπει να υπάρξουν απαντήσεις για το τι θα γίνει με τις κορβέτες, αν θα ναυπηγηθούν εδώ. Παράλληλα το άρθρο 16 της συμφωνίας για την συμφωνία σε ζητήματα αμυντικής βομηχανίας είναι αόριστο και ασαφές, δεν περιέχει καμία ουσιαστική δέσμευση.

Δεν υπάρχει σαφής πρόβλεψη παροχής τεχνογνωσίας για τη βιομηχανική επενδυτική ανάπτυξη των ναυπηγείων μας, ώστε αυτά να αποκτήσουν υψηλή τεχνογνωσία και δυνατότητα κατασκευής παρόμοιων έργων.

Υπάρχει βούληση για την αναγέννηση και την ενίσχυση της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας; Σε ένα τόσο μεγάλο πρόγραμμα δεν προβλέπεται η παραμικρή συμμετοχή ελληνικών ναυπηγείων και αυτό είναι εξόχως προβληματικό.

Φοβάμαι ότι αυτό οδηγεί σε ναυπηγεία χωρίς ικανότητα ναυπήγησης και υποστήριξης και σε μια πλήρη και άνευ προηγουμένου εξάρτηση, με μηδενική αυτονομία για τα επόμενα 30-40 χρόνια

Συμφωνούμε λοιπόν ότι αυτή η συμφωνία είναι επωφελής για την χώρα αλλά θα πρέπει να μείνει μακριά από οποιαδήποτε προσπάθεια επικοινωνιακής εκμετάλλευσης, όπως επιχειρεί η κυβέρνηση.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Ζητούμενο ακόμα το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ (ΕΧΠΑΠΕ) και η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών στην διαμόρφωσή του με ουσιαστικά ανταποδοτικά οφέληΑνδρέας Πουλάς: «Η χώρα μας πρέπει να διανύσει πολλά χιλιόμετρα για την υλοποίηση του Ευρωπαϊκού Σχεδίου για την καταπολέμηση του καρκίνου»