Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία Μιχάλη Κατρίνη, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του Κινήματος Αλλαγής, στη Βουλή:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν μπορώ να μην ξεκινήσω, με αφορμή τη σημερινή αποφράδα επέτειο, από το γεγονός ότι πριν από πενήντα τέσσερα χρόνια μια ομάδα επίορκων αξιωματικών κατέλυσε τις δημοκρατικές ελευθερίες του ελληνικού λαού, οδηγώντας στην προδοσία και την τραγωδία του κυπριακού.

Και σήμερα αισθάνομαι την ανάγκη να αναφερθώ σε αυτούς που αντιστάθηκαν απέναντι στη δικτατορία. Στους επώνυμους αγωνιστές, που πλέον έχουν διαβεί το κατώφλι της ιστορίας: Τον Αλέκο Παναγούλη. Τον Σπύρο Μουστακλή. Τον Σήφη Βαλυράκη. Το πλήρωμα του αντιτορπιλικού «Βέλος». Τον Ανδρέα Παπανδρέου, που ίδρυσε το ΠΑΚ. Τους ανθρώπους που προέρχονταν από τη συντηρητική παράταξη και όρθωσαν το ανάστημά τους απέναντι στη χούντα. Τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο, τον Άγγελο Πνευματικό. Βεβαίως, τον Μίκη Θεοδωράκη, που είναι ακόμη μαζί μας, ζωντανός μύθος, αλλά και ιστορία αυτού του τόπου. Αλλά και στους απλούς και ανώνυμους αγωνιστές, όλους όσους φυλακίστηκαν, εξορίστηκαν και υπέστησαν φρικτά βασανιστήρια για τις ιδέες τους.

Αυτή τη μέρα να θυμόμαστε και να τιμάμε την αντίσταση κατά της δικτατορίας. Να θυμόμαστε αυτό που έλεγε με δυνατή και καθαρή φωνή ο Ανδρέας Παπανδρέου, ότι η δημοκρατία δεν είναι δικαίωμα. Είναι απόκτημα και αποκτάται με καθημερινό αγώνα και είναι θέμα μόνιμου αγώνα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι συνεχείς διαψεύσεις των κυβερνητικών ανακοινώσεων έχουν καταντήσει, δυστυχώς, ρουτίνα για τους πολίτες, που αγωνιούν και συνάμα ταλαιπωρούνται.

Καλλιεργείτε, κύριοι της Κυβέρνησης, συνεχώς προσδοκίες ανοίγματος και κανονικότητας στους πολίτες, με μοναδικό κριτήριο το επικοινωνιακό, δημοσκοπικό και πολιτικό κόστος. Οφείλω να αναγνωρίσω ότι σε αυτό τον άτυπο αγώνα των Υπουργών της Κυβέρνησης να φανούν ευχάριστοι και προπομποί καλών ειδήσεων ο παρών Υπουργός Οικονομικών έχει κρατήσει την πλέον υπεύθυνη και νηφάλια στάση. Και το λέω εγώ που του έχω ασκήσει δριμύτατη κριτική.

Παρ’ όλα αυτά, συνολικά ως Κυβέρνηση βαδίζετε σε έναν δρόμο πανδημικού λαϊκισμού, αφού ενώ ξέρετε ότι αυτά που υπόσχεστε δεν πρόκειται να γίνουν, επιμένετε να τα λέτε, επιμένετε να τα αναπαράγετε δημοσίως. Τι να πρωτοθυμηθώ; Δηλώσεις Υπουργών για άνοιγμα κλάδων της αγοράς, για το Πάσχα; Να είχαμε χρόνο να λέγαμε.

Οι σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πολίτες έχει διαρραγεί, αφού σε αντίθεση με ό,τι έγινε στην πρώτη καραντίνα, όπου η Επιτροπή υπό τον κ. Τσιόδρα εισηγούνταν και η Κυβέρνηση άκουγε και αποδεχόταν, είναι εμφανές εδώ και καιρό ότι πλέον η Κυβέρνηση επιδιώκει να υποδεικνύει, αλλά και να παρεμβαίνει στις αποφάσεις της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων.

Η επιλογή σας, κύριοι της Κυβέρνησης, να κρύβετε τα προβλήματα, για να μην έχετε πολιτικό κόστος και να μεταθέτετε τις ευθύνες μία στην αντιπολίτευση, την άλλη στους νέους, την τρίτη στην Επιτροπή, ακόμα και στον καιρό, έχει εξελιχθεί στη μεγάλη σας αδυναμία να κυβερνήσετε αποτελεσματικά, στην επιλογή δηλαδή έγκυρων και αποτελεσματικών και σωστών αποφάσεων και μέτρων.

Τα μέτρα είναι αναποτελεσματικά. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας βρίσκεται εδώ και πάρα πολύ καιρό στο «κόκκινο» και η οικονομία ψυχορραγεί. Να πω ένα παράδειγμα. Ανακοινώσατε την 1η Απριλίου πρόγραμμα ενίσχυσης της εστίασης. Εμείς το χαιρετίσαμε. Ακούμε και διαβάζουμε ότι στις 18.00΄ ο Πρωθυπουργός θα ανοίξει την εστίαση αμέσως μετά το Πάσχα. Και αυτό είναι σωστό.

Ρωτάμε, όμως, πώς θα ανοίξουν τα μαγαζιά της εστίασης, χωρίς να έχουν αυτό το απαραίτητο κεφάλαιο κίνησης που έχετε εξαγγείλει από την 1ηΑπριλίου, υποτίθεται για να τους δώσετε να έχουν για την επανεκκίνηση, για το πρώτο δύσκολο διάστημα; Αυτό, λοιπόν, δείχνει ότι δεν έχετε ένα συγκεκριμένο σχέδιο και μια στρατηγική.

Ποια είναι η στρατηγική σας; Η στρατηγική της μετάθεσης των επώδυνων αποφάσεων, κύριε Υπουργέ.

Όλες οι αποφάσεις, όλως τυχαίως, μετατίθενται για το διάστημα από τον Οκτώβριο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021. Τους πλειστηριασμούς ακινήτων τους πάτε 16 Ιουλίου, ουσιαστικά να ξεκινήσουν από την 1η Οκτωβρίου. Για τις κατεδαφίσεις αυθαίρετων δίνετε εξάμηνη παράταση. Για αντιρρήσεις στους δασικούς χάρτες δίνετε εξάμηνη παράταση, για φορολογικές υποχρεώσεις καραντίνας μέχρι τέλος της χρονιάς. Η εναρμόνιση εμπορικών αντικειμενικών αξιών, με ό,τι συνεπάγεται για είκοσι φόρους ακίνητης περιουσίας, με το νέο έτος.

Κάποιος κακοπροαίρετος θα έλεγε ότι θέλετε στρωμένο το έδαφος για να προετοιμάσετε πιθανόν και εθνικές εκλογές πριν τον Οκτώβριο, χωρίς να έχετε ανοιχτά μέτωπα.

Ποιο είναι, όμως, το βασικό πρόβλημα; Το βασικό πρόβλημα είναι ότι μεταθέτετε διαρκώς τα ζητήματα χωρίς να τα λύνετε. Διότι τα προβλήματα παραμένουν. Διότι διακόσιες πενήντα χιλιάδες πλειστηριασμοί ακινήτων έχουν ήδη προαναγγελθεί για την επόμενη πενταετία. Διότι το θέμα με τους δασικούς χάρτες δεν λύνεται απλώς με μια εξάμηνη μετάθεση. Διότι είκοσι φόροι ακίνητης περιουσίας αυξημένοι θα έρθουν κάποια στιγμή, όταν γίνει η εναρμόνιση. Και διότι, βεβαίως, οι οφειλές που μετατίθενται είναι πλέον δυσβάσταχτες. Και το λέμε, γιατί και χθες η ING συμπεριέλαβε την Ελλάδα στις επικίνδυνες χώρες για μαζικά λουκέτα αμέσως μόλις αρχίσει να λειτουργεί η οικονομία.

Τι κάνετε εσείς σήμερα; Προτείνετε οκτώ δόσεις για τον φόρο εισοδήματος. Άρα, τι λέτε στους επαγγελματίες και στα φυσικά πρόσωπα; Λέτε ότι την 1η Ιανουαρίου θα πληρώσουν δόση του φόρου εισοδήματος, δόση οφειλών της πανδημίας, δόση του ΕΝΦΙΑ, τρέχουσες οφειλές σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία και βεβαίως, μην ξεχνάμε και τις δόσεις τραπεζικών δανείων.

Όσον αφορά στο νομοσχέδιο, εμείς τοποθετηθήκαμε επί της αρχής και είπαμε ότι δεν έχουμε καμμία αντίρρηση να υπάρχει αναμόρφωση και ενδυνάμωση του σχετικού θεσμικού πλαισίου. Να ξεκαθαρίσουν, όμως, οι αρμοδιότητες, να οριοθετηθούν οι προϋποθέσεις και να επιταχυνθούν επιτέλους οι διαδικασίες ανακούφισης και ενίσχυσης των πληγέντων.

Άλλωστε, δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις -και εσείς, κύριε Υπουργέ, ο ίδιος το είπατε στην Επιτροπή- όπου η εν λόγω ενίσχυση στο παρελθόν καταβαλλόταν μετά από τρία έως και πέντε χρόνια, ενώ έβρισκε πολλές φορές τις επιχειρήσεις που δικαιούνταν αυτή την επιχορήγηση κλειστές. Τα έχουμε αναφέρει στην Επιτροπή, τα έχουν πει οι συνάδελφοι σε αυτή την Αίθουσα, είμαι σίγουρος ότι θα τα πουν και στις ομιλίες τους για τις καθυστερήσεις στον «Ιανό», στη Σάμο, στους σεισμοπαθείς στη Λάρισα.

Το παρόν σχέδιο νόμου διατηρεί ένα δαιδαλώδες πλαίσιο πολυδιάσπασης αρμοδιοτήτων, ενώ απουσιάζουν δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα για τη διοίκηση, το οποίο είναι βασικό πρόβλημα σε όλες τις φυσικές καταστροφές και τα ακραία φαινόμενα.

Εμείς έχουμε προτείνει την ανάληψη των αρμοδιοτήτων και των πόρων για την αντιμετώπιση αυτών των καταστροφών να τις αναλάβει η τοπική αυτοδιοίκηση.

Ενδεικτικά, στα θετικά ήδη ο εισηγητής μας, ο Γιώργος Καμίνης, είπε ότι επί της αρχής στηρίζουμε το νομοσχέδιο. Είναι θετικό, προφανώς, το γεγονός ότι δημιουργείται σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα, η πρόβλεψη για παροχή έκτακτης πρώτης αρωγής έως το ύψος του ακαθάριστου ανά ακέφαλη εγχώριου προϊόντος και άλλα πολλά θέματα.

Όμως, είναι παράδοξο, κατ’ αρχάς, ότι το Υπουργείο Οικονομικών σπεύδει να πάρει την πρωτοκαθεδρία από την Πολιτική Προστασία, η οποία εξ αντικειμένου είναι αρμόδια για τον συντονισμό της πρόληψης και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, ενώ στον τομέα της αποκατάστασης περιορίζεται απλώς στη συμμετοχή ενός Γενικού Γραμματέα. Πολύ εύστοχα ο Γιώργος Καμίνης επισήμανε ότι σε μια φυσική καταστροφή επεμβαίνει για την αποκατάσταση η Πολιτική Προστασία, το Υπουργείο Υποδομών, αν πρόκειται για φυσικά πρόσωπα, το Υπουργείο Οικονομικών, αν πρόκειται για επιχειρήσεις και το Υπουργείο Εσωτερικών, αν πρόκειται για τους ΟΤΑ.

Προβληματικό σημείο αποτελεί τουλάχιστον η αρχική παράλειψη της ονομαστικής αναφοράς στα φυσικά πρόσωπα ως δικαιούχων αποζημίωσης. Θεωρούμε ότι θα πρέπει αυτό το κενό να κλείσει. Δημιουργούνται νέα όργανα και πολυεπίπεδες δομές, όπως είναι το Ταμείο Κρατικής Αρωγής, που είναι μια νέα διακριτή δομή.

Κύριε Υπουργέ, μου θυμίσατε το Ειδικό Ταμείο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών υπό τον κ. Μολυβιάτη, που είχε συσταθεί το 2007, με αφορμή τις φονικές πυρκαγιές στην Ηλεία. Συγκέντρωσε πάνω από 198 εκατομμύρια ευρώ. Τα χρήματα μεταφέρθηκαν στην πορεία στον Ειδικό Λογαριασμό Αρωγής Πυροπλήκτων και σημαντικό τμήμα, αναλογικά, δόθηκε και σε άλλες περιοχές που χαρακτηρίστηκαν πυρόπληκτες, χωρίς βεβαίως να έχουν το μέγεθος της καταστροφής που είχε τουλάχιστον η Ηλεία και η Πελοπόννησος.

Σας είχα κάνει μια ερώτηση. Μου είχατε απαντήσει, οφείλω να ομολογήσω, ότι υπήρχε ένα ποσό 61 εκατομμυρίων το οποίο ήταν μεν δεσμευμένο, αλλά περιμένατε, εάν και εφόσον απενταχθούν κάποια έργα, να κάνετε αναδιανομή. Θέλω να σας ρωτήσω αν υπάρχουν αυτή τη στιγμή διαθέσιμα σε αυτόν τον λογαριασμό και αν έχετε κάνει κάποιον σχεδιασμό για την κατανομή των χρημάτων που προέρχονται από το «Ταμείο Μολυβιάτη», που επαναλαμβάνω ότι τα χρήματα συγκεντρώθηκαν με αφορμή την πρωτοφανή τραγωδία στην Ηλεία.

Μέσα στο νομοσχέδιο ορθώς περιλαμβάνετε και διατάξεις για την προστασία και στήριξη των αγροτών και των κτηνοτρόφων. Μάλιστα, εσείς στην ομιλία σας το τονίσατε ότι έχετε ένα πλέγμα προστασίας και στήριξης όχι μόνο στο νομοσχέδιο, αλλά συνολικά, ως Κυβέρνηση. Ακριβώς επειδή πέρυσι τέτοια περίοδο, αν θυμάμαι καλά, είχατε ανακοινώσει ότι θα δώσετε 150 εκατομμύρια στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για τη στήριξη των παραγωγών λόγω covid. Ο covid παραμένει. Η απώλεια εισοδήματος στους παραγωγούς συνεχίζεται.

Σας ρωτώ, λοιπόν, ευθέως: Το 2021 έχετε προϋπολογίσει κάποιο κονδύλιο για να καλύψετε τους παραγωγούς ανά την επικράτεια που θα υποστούν απώλεια εισοδήματος λόγω covid; Και το λέω αυτό, γιατί οι κτηνοτρόφοι, φέρ’ ειπείν, με κλειστές τις διαπεριφερειακές μετακινήσεις και το Πάσχα, θα έχουν την ίδια απώλεια εισοδήματος που είχαν και πέρυσι.

Δεύτερον, λέτε ότι στηρίζετε τους αγρότες. Υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις από πολλά προϊόντα για τα οποία δεν αποζημιώθηκαν.

Υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις, κύριε Υπουργέ, για την ταχύτητα των αποζημιώσεων. Ήδη πολλά προϊόντα που εντάσσονται στις αποζημιώσεις λόγω covid περιμένουν τέσσερις και πέντε μήνες, με δεσμεύσεις, με αποφάσεις που δεν έχουν υλοποιηθεί.

Προχτές είχαμε παγετό που έπληξε τη Μακεδονία, τη Θεσσαλία, την Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα. Ο κ. Λιβανός σε μια ερώτηση που του έκανα προχτές είπε ότι εκτιμήσεις θα έχουμε το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαΐου. Οι πρώτες εκτιμήσεις μέσα από τον ΕΛΓΑ μιλούν για ένα σύνολο αποζημιώσεων που υπερβαίνει τα 200 εκατομμύρια ευρώ. Ξέρετε, αυτό είναι πρόβλημα, από τη στιγμή που στο σύνολο του προϋπολογισμού του ΕΛΓΑ για αποζημιώσεις του 2021 είναι 170 εκατομμύρια ευρώ.

Και ρωτώ: Έχετε πάρει την απόφαση να επιχορηγήσετε τον ΕΛΓΑ με επιπλέον χρηματοδότηση για να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις; Θα επισπεύσετε τη διαδικασία εντάσσοντας, αν όχι ως θεομηνία, ως ακραίο καιρικό φαινόμενο κάποιες τέτοιες περιπτώσεις, για να μην πηγαίνουν στα ΠΣΕΑ και να μην καθυστερούν τρία και τέσσερα χρόνια;

Και επιτέλους, θα απαλλάξετε από φορολογικές, ασφαλιστικές και τραπεζικές υποχρεώσεις όσους αγρότες και εσείς συμφωνείτε ότι είναι πληττόμενοι λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων και φυσικών καταστροφών;

Αυτό, βεβαίως, σημαίνει αναμορφωμένο προϋπολογισμό. Εσείς έρχεστε εδώ, κάνετε αναμόρφωση του προϋπολογισμού, επιπλέον 3 δισεκατομμύρια. Τα είχαμε συζητήσει και τον Δεκέμβριο κατά τη συζήτηση του σχεδίου του προϋπολογισμού του 2021, ενός προϋπολογισμού ο οποίος προέβλεπε ανάπτυξη 4,8%. Εσείς μέχρι πρόσφατα λέγατε ότι ο στόχος αυτός είναι εφικτός. Είπατε για 4,2%. Ρωτώ αν επιμένετε ότι θα έχουμε ανάπτυξη 4,2%. Όμως, ήταν ένας προϋπολογισμός που βασιζόταν σε τρεις βασικές παραδοχές.

Η πρώτη ήταν ότι θα είχαμε αυξημένα έσοδα μέσα στο 2021. Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν ότι για το πρώτο δίμηνο του 2021 έχουμε μειωμένα έσοδα 1,57 δισεκατομμύρια, υστέρηση εσόδων.

Επίσης -δεύτερη παραδοχή- μιλούσε για έσοδα από τον τουρισμό ύψους 11 δισεκατομμυρίων. Εσείς το επαναξιολογήσατε πρόσφατα και είπατε ότι τα 8 δισεκατομμύρια είναι ρεαλιστικός στόχος. Η Εθνική Τράπεζα λέει ακόμα λιγότερα, 7,7 δισεκατομμύρια. Μακάρι να διαψευστείτε και εσείς και η Εθνική Τράπεζα και να είναι περισσότερα τα έσοδα. Όμως, ο στόχος των 11 δισεκατομμυρίων πάνω στον οποίο βασιζόταν η ανάπτυξη στο 4,8% δεν επιτυγχάνεται.

Η τρίτη παραδοχή ήταν η γρήγορη απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Περιμένουμε. Έχουμε καταθέσει τη διαφορετική μας προσέγγιση σε σχέση με τη στόχευση. Μακάρι και αυτό να γίνει με γρήγορες προϋποθέσεις και όρους.

Θα κάνω τώρα μια γρήγορη αναφορά στα υπόλοιπα άρθρα του νομοσχεδίου και στις τροπολογίες, αν και θα αναφερθεί ο εισηγητής μας.

Όσον αφορά στο τέλος επιτηδεύματος, σωστά παρατείνετε την εξαίρεση των αγροτών και των αλιέων.

Όμως, ο εμπορικός κόσμος, κύριε Υπουργέ, δεν καταλαβαίνει για ποιον λόγο δεν κάνετε μια αναλογική μείωση στις επιχειρήσεις που έμειναν κλειστές με κρατική εντολή σχεδόν το μισό έτος. Δηλαδή, θα πρέπει να υπάρχει μια κοινωνική διάσταση και μια αναλογική εφαρμογή, έτσι ώστε να μην επιβαρύνονται υπέρμετρα άνθρωποι οι οποίοι δεν μπορούσαν, πραγματικά, να λειτουργήσουν. Άρα, νομίζω ότι αυτό θα πρέπει να το επαναξιολογήσετε. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι θα πρέπει σήμερα να το επαναξιολογήσετε και αν όχι σήμερα, πολύ άμεσα, για να μην υπάρχει αίσθηση αδικίας.

Το άρθρο 9 της τροπολογίας με γενικό αριθμό 855 το είχαμε ζητήσει και εμείς, κύριε Υπουργέ, σε προηγούμενα νομοσχέδια. Θεωρώ ότι πολύ σωστά αίρεται μια αδικία για εργαζόμενους οι οποίοι είναι σε επιχειρήσεις που είναι σε εκκαθάριση και δεν έπρεπε να αισθάνονται ότι, πραγματικά, αντιμετωπίζονται με διαφορετικό τρόπο.

Ως προς τους κυνηγούς, οι οποίοι φέτος, πραγματικά, εντελώς άδικα δεν μπόρεσαν να ασκήσουν τη δραστηριότητά τους -ξέρω ότι στη Φθιώτιδα έχει πάρα πολλούς κυνηγούς και είμαι σίγουρος πως σας έχουν ενοχλήσει και εσάς, ότι αισθάνθηκαν ότι πνίγονται και καταπιέζονται από αυτό- εσείς λέτε ότι τους απαλλάσσετε από το τέλος χαρτοσήμου.

Θα έλεγα να επαναξιολογήσετε συνολικά το καθεστώς αδειοδότησης και να τους κάνετε μια ευνοϊκή μεταχείριση σε συνεργασία με τους κυνηγετικούς συλλόγους και για την επόμενη χρονιά. Το κυριότερο, όμως, είναι να τους δώσετε τη δυνατότητα να ασκήσουν -την περίοδο, βέβαια, που επιτρέπεται- τη δραστηριότητά τους, γιατί όλοι συμφωνούμε ότι από αυτή την κρίση, πέρα από την οικονομική ανάταξη, πέρα από την κοινωνική συνοχή, πρέπει να βρούμε και την ψυχική μας ισορροπία.

Σας ευχαριστώ.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Διάθεση στην κυκλοφορία και τεχνικές προδιαγραφές των 40 μεταχειρισμένων λεωφορείων με σύμβαση μίσθωσης μέσω leasingΕυαγγελία Λιακούλη: «Οι "καλές προθέσεις" δεν συνιστούν συνολικό σχέδιο για τις θεομηνίες στο νομό Λάρισας»