Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του Κινήματος Αλλαγής, Κώστα Σκανδαλίδη, στη συζήτηση επί της Εκθέσεως της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής «για την ανάπτυξη της Θράκης».

Ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής μας ομάδας μου θύμισε σήμερα -και θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω από εκεί, γιατί ήμουν παρών και πρωταγωνίστησα- εκείνη τη διακομματική επιτροπή του 1990-92. Υπάρχει μια θεμελιώδης διαφορά. Εκείνη η επιτροπή ξεκίνησε σε μια κοινή βάση. Όλα τα κόμματα είχαν τη διάθεση να μπουν σε μια συνεννόηση. Οι Βουλευτές Αντιπολίτευσης -ήμουν Βουλευτής της Αντιπολίτευσης, Βουλευτής Δωδεκανήσου, ήταν για το Αιγαίο και τη Θράκη- είχαν αποφασιστικό ρόλο στη δημιουργία και στη λειτουργία αυτής της επιτροπής μέσα από τους κοινοβουλευτικούς κανόνες, δηλαδή τις συγκεκριμένες πλειοψηφίες και μειοψηφίες. Αυτό δεν εμπόδισε βήμα-βήμα να καταλήξουμε σε ένα πόρισμα με συγκεκριμένες προτεραιότητες, με συγκεκριμένες ιεραρχήσεις, με συγκεκριμένα μέτρα και με συγκεκριμένη στρατηγική για την ανάπτυξη της περιοχής.

Σήμερα έρχονται πάλι διαφορετικά πορίσματα. Σας θυμίζω δε ότι τότε ήταν η εποχή του ειδικού δικαστηρίου, η εποχή όπου τα πολιτικά ήθη ήταν σε έξαρση και μπόρεσαν τα κόμματα να βρουν κοινό βηματισμό για να καταλήξουν σε μια κοινή πρόταση. Αυτό το λέω γιατί ας σκεφτούμε και την πορεία από τότε μέχρι τώρα και πώς κινείται η πολιτική ζωή της χώρας, ο πολιτικός διάλογος και οι διαδικασίες του.

 Δεν ισχυρίζομαι ότι υλοποιήθηκε όλο εκείνο το πρόγραμμα. Όμως ήταν ένας μπούσουλας. Έψαχνε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 1994 να βρει κάποιους πόρους επιπλέον για τη Θράκη. Και ο Γεννηματάς τότε, που ήταν Υπουργός Οικονομίας, είπε το περιβόητο «δύναται να απορροφά πόρους για την ανάπτυξη του παραγωγικού της ιστού από το τακτικό αποθεματικό του κράτους». Και αυτό ίσχυσε από το 1994 μέχρι το 2000. Σήμερα δεν μπορεί να γίνει αυτό λόγω του ευρώ και των ευρωπαϊκών κανόνων. Όμως ήταν μια κυβέρνηση που αξιοποίησε και πόρους οι οποίοι ήταν κατατεθειμένοι στα ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μούχλιαζαν, για να θυμηθώ πολλά από τα προβλήματα και τους πόρους τότε που ήρθαν για να τα λύσουν από την Ευρώπη.

Αυτό το είπα γιατί θέλω να πω ότι η σημερινή πρόταση προφανώς δεν συνιστά αναπτυξιακό πρόγραμμα. Δεν συνιστά, όχι γιατί ευθύνεται η διακομματική επιτροπή, αλλά γιατί η ίδια η Επιτροπή δεν γνωρίζει τις ιεραρχήσεις, τις γενικές κατανομές των πόρων, το πλαίσιο ανάπτυξης της Περιφέρειας, που προφανώς αποτελεί καθήκον του κυβερνητικού σχεδιασμού.

Ακόμη κι έτσι όμως θα μπορούσε πριν πάει στα τελικά της συμπεράσματα και κάνει τις προτάσεις της προς τους φορείς, να προηγηθεί η συζήτηση της Επιτροπής με τους φορείς επί τόπου και με τα Περιφερειακά Συμβούλια και με τα Δημοτικά Συμβούλια, προκειμένου να υπάρξει τουλάχιστον μια σύνδεση των τοπικών επιδιώξεων με την πρόταση τελικά που θα έκανε η διακομματική Επιτροπή. Ούτε αυτό έγινε, μια αντίστροφη δηλαδή πορεία για την Επιτροπή.

Νομίζω λοιπόν ότι όλα έγιναν κατά τη γνώμη μου ανάποδα. Για αυτό δεν μπόρεσε να καταλήξει σε συμπέρασμα. Γιατί όταν δεν υπάρχει ο χωρικός και αναπτυξιακός σχεδιασμός στα πλαίσια του εθνικού προγράμματος, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει ουσιαστική συμβολή της διακομματικής Επιτροπής ώστε να έχει και ένα πρακτικό αποτέλεσμα.

Για αυτό πραγματικά είναι λίγο οξύμωρο -εγώ συμφωνώ με την πλειάδα θέσεων που διατυπώνει γιατί είναι η περιγραφή ενός προγράμματος που βάζει όλες τις επιδιώξεις και όλες τις θελήσεις μέσα του- να λέμε ότι μια άλλη επιτροπή που θα κάνει η Βουλή θα παρακολουθεί την υλοποίηση του προγράμματος. Ποιου προγράμματος θα παρακολουθεί την υλοποίηση; Όλων αυτών που παρατίθενται το ένα δίπλα στο άλλο χωρίς να υπάρχει καμία ιεράρχηση;

Είπε ο Πρωθυπουργός πριν τις εκλογές ότι έχει ένα έργο για κάθε μεγάλη Περιφέρεια. Μήπως είναι ο σιδηρόδρομος για την περιοχή μετά την Εγνατία; Να το αποφασίσουμε, να το πει η Κυβέρνηση και να πάει να στηθεί γύρω από αυτό ,όπως στηνόντουσαν γύρω από τους μεγάλους δρόμους και τις υποδομές, η επόμενη ανάπτυξη της περιοχής και της χώρας. Ως τι είναι η Αλεξανδρούπολη; Ως ένα σημείο το οποίο ουσιαστικά μαζεύει -και καλά κάνει- και γίνεται κέντρο και όλα αυτά; Μέσα από ποια διαδικασία το κάνει και πώς η τοπική κοινωνία θα διασφαλίσει την αυτοδύναμη ανάπτυξη απέναντι σε μια αγορά που θα κινείται με ληστρικούς όρους στην περιοχή ιδιαίτερα μετά τις επενδύσεις που θα γίνουν -και καλώς  θα γίνουν- αυτήν εποχή;

Έτσι λοιπόν νομίζω ότι για αυτό από την αρχή η Κυβέρνηση δεν έβαλε θέμα Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, γιατί δεν έχει περιφερειακή αντίληψη της ανάπτυξης. Και νομίζω ότι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.

Δεν πρέπει λοιπόν να μηδενίζουμε τη δουλειά που έγινε, ούτε να υποβαθμίζουμε τη σημαντική συμμετοχή των συναδέλφων σε αυτή τη διαδικασία. Δυστυχώς εδώ σήμερα τελειώνει το έργο της Επιτροπής. Είναι ένα καλό κείμενο που τα περιλαμβάνει όλα, άλλα που δεν μπορεί να εφαρμοστεί αν δεν αλλάξει η σχέση του δήθεν επιτελικού κράτους με την πυραμίδα -θα το λέω συνέχεια- του δημοκρατικού προγραμματισμού που κατανέμει πόρους, διαδικασίες, ιεραρχήσεις αλλά και αποφάσεις σε όλες τις τοπικές κοινωνίες και στην Περιφέρεια.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Μπουρχάν Μπαράν: «Το πόρισμα για την Ανάπτυξη της Θράκης δεν θα πρέπει να μείνει ένας απλός κατάλογος έργων»Ιλχάν Αχμέτ: «Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ προώθησαν αποφασιστικά την ισονομία και την ισοπολιτεία στη Θράκη»