Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία του Κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του Κινήματος Αλλαγής, Κώστα Σκανδαλίδη, στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών.

Το νομοσχέδιο είναι μια υπενθύμιση ότι το «2.0» που έχει βάλει για το πρόγραμμα ανάκαμψης στο «Ελλάδα 2.0» συμβολίζει μια Ελλάδα δύο ταχυτήτων.

Από τη μία, τα funds και οι παχυλές αμοιβές τους από την άλλη, οι αδύναμοι συμπολίτες μας που δεν μπορούν πλέον να διασώσουν ούτε την πρώτη κατοικία τους.

Από τη μία, οι προνομιούχοι επιχειρηματίες που πετυχαίνουν διαγραφές χρέους έως και 90% και από την άλλη, τα λαϊκά νοικοκυριά που δεν μπορούν να πετύχουν ούτε διαγραφή τόκων.

Από τη μία, οι λίγοι προνομιούχοι που πήραν φτηνή και πολλή ρευστότητα που δεν χρειάζονταν και την «πάρκαραν» ξανά σε καταθέσεις στην τράπεζα και από την άλλη, όσοι προσπάθησαν να «επιπλεύσουν» με την επιστρεπτέα προκαταβολή και χωρίς αυτή.

Από τη μία, όσοι θα κάνουν κατασχέσεις με τον νέο πτωχευτικό κώδικα και από την άλλη, όσοι θα απαλλαγούν από την περιουσία τους λόγω του πτωχευτικού κώδικα.

Από τη μία, η Κυβέρνηση είναι περήφανη που με το σχέδιο ΗΡΑΚΛΗΣ φτιάχνει μια αγορά «κόκκινων» δανείων από την άλλη, εμείς που λέμε ότι η αγοραία διαχείριση των «κόκκινων» δανείων θα φτιάξει μια κοινωνία του ενός τρίτου, επιστρέφοντας στη χώρα στις δεκαετίες του ’50 και του ’60, σε επίπεδα κατανομής εισοδήματος και πλούτου.

Η πρόταση που κατέθεσε η Πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής για την ανασυγκρότηση της χώρας ήδη από το 2018 είχε τον τίτλο «Πρόγραμμα Ελλάδα». Αντιγράψατε τον τίτλο, αλλά όχι τη βασική λογική του. Γιατί για εμάς το σχέδιο για να είναι πραγματικά εθνικό, δεν μπορεί να φτιάχνει χώρα δύο ταχυτήτων.

Εμείς μάλιστα από το 2017 καταθέσαμε μια πρόταση πολύ διαφορετική για τα «κόκκινα» δάνεια τόσο τα στεγαστικά όσο και τα επιχειρηματικά. Και φυσικά, δεν είχαν καμία σχέση με το σχέδιο ΗΡΑΚΛΗΣ, το οποίο στην ουσία διαμορφώνει ένα πρόγραμμα εγγυοδοσίας «μαμούθ», ώστε οι λεγόμενοι servicers να κάνουν διακόσιες πενήντα χιλιάδες πλειστηριασμούς, όπως υποστήριξε εκπρόσωπός τους. Βασική λογική ήταν ότι οι τράπεζες και το ελληνικό δημόσιο θα είχαν πολύ πιο ενεργό ρόλο στη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, με κύριους στόχους την ουσιαστική προστασία της πρώτης κατοικίας και την πραγματική δεύτερη ευκαιρία για πραγματικά βιώσιμες επιχειρήσεις.

Αν οι προτάσεις μας είχαν συζητηθεί και δρομολογηθεί το 2017, δεν θα βρισκόμασταν στην κατάσταση που προσπαθεί να διορθώσει το εν λόγω νομοσχέδιο. Τότε ο νεοφώτιστος, αλλά ως καλύτερος μαθητής των μνημονίων, ΣΥΡΙΖΑ, δεν μας άκουσε. Έχτισε την αγορά των funds και την υπερασπίστηκε. Έφτιαξε την αρχική δομή του σχεδίου ΗΡΑΚΛΗΣ και την έστειλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Φυσικά η Νέα Δημοκρατία τώρα μαζεύει τον τραχανά που άπλωσε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και αυτή πρέπει να δώσει τεκμηριωμένες απαντήσεις. Ειδικά η πρότασή μας για τα επιχειρηματικά δάνεια έχει κοινά χαρακτηριστικά με αυτήν που κατέθεσε μεταγενέστερα και συνεχίζει να υποστηρίζει η Τράπεζα της Ελλάδος και την οποία συστηματικά η Κυβέρνηση απορρίπτει.

Το σκηνικό που διαμορφώνεται στο θέμα του ΗΡΑΚΛΗ και του πτωχευτικού κώδικα καταντά εφιαλτικό. Πρέπει να καταλάβετε ότι ο ΗΡΑΚΛΗΣ αντί να σκοτώνει την Λερναία Ύδρα, την ταΐζει και αυξάνει τα κεφάλαιά της, δημιουργεί ένα παρατραπεζικό σύστημα που μαζεύει με αχόρταγο τρόπο όλων των τύπων τις οφειλές.

Δεν καταλαβαίνετε ότι αυτό το σύστημα καθίσταται τόσο μεγάλο που θα έχει τη δική του δυναμική στην ελληνική οικονομία και θα επηρεάζει θέματα, όπως οι τιμές των ακινήτων, ο υγιής ανταγωνισμός και το βιοτικό επίπεδο των λαϊκών νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Γι’ αυτό εμείς είμαστε τόσο απέναντι στη λογική του προγράμματος ΗΡΑΚΛΗΣ και άρα, στην παράτασή του για δεκαοκτώ μήνες, αλλά και την αύξηση του ποσού των εγγυήσεων.

Με αφορμή αυτή την πληροφόρηση, θέλουμε να υπενθυμίσουμε στον Υπουργό Οικονομικών ότι καταθέσαμε μία ερώτηση σχετικά με τις διαγραφές των κατά τεκμήριο οικονομικά πολύ ισχυρών, στις οποίες προβαίνουν από πιστωτικά ιδρύματα και εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων, από δάνεια και πιστώσεις στις 25-5-2021. Έμεινε και αυτή η ερώτηση αναπάντητη.

Ο κύριος Υπουργός ή δεν έχει στοιχεία ή τα στοιχεία που έχει δεν μπορεί να τα δημοσιεύσει, γιατί θα προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων. Γιατί δεν μπορεί κάποιοι να παίρνουν κουρέματα 90% και άλλοι να παραπέμπονται στον πτωχευτικό κώδικα μαζικά, που είναι το δεύτερο κομμάτι του νομοσχεδίου.

Αυτό είναι το δεύτερο βήμα της διαδικασίας που τρέχει η Κυβέρνηση, αφού τα δάνεια τα πάρουν οι servicers, ξεκινούν οι διαδικασίες των πτωχεύσεων.

Οι διατάξεις του νομοσχεδίου καταδεικνύουν ότι η Κυβέρνηση θα προσαρμόζει κατά τις προθέσεις των τραπεζών και των servicers τις διατάξεις του πτωχευτικού κώδικα.

Ο κύριος Υπουργός έφερε μια ρύθμιση για τα χρέη της πανδημίας, μια πρόταση για τριάντα έξι άτοκες δόσεις ή εβδομήντα δύο με 2,5% επιτόκιο. Νομίζω ότι μπροστά στη σκληρή πραγματικότητα, και αυτή η πρόταση είναι κατώτερη των αναγκών.

Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής στην τελευταία τριμηνιαία έκθεσή του υποστηρίζει ότι υπάρχουν 109,1 δισ. χρέη στο δημόσιο και 37,8 δισ. χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία, σύνολο 147 δισ. Οφειλέτες είναι περίπου τέσσερα εκατομμύρια επιχειρήσεις και πολίτες.

Εμείς, απέναντι σε αυτή τη μάστιγα, προτείνουμε μια γενναία ρύθμιση. Προτείνουμε για τα χρέη της πανδημίας -το έχει πει και η Πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής- εκατόν είκοσι δόσεις με «κούρεμα» 30% για τους συνεπείς πληρωτές. Νομίζω ότι αυτή την πρόταση θα έπρεπε να την ξανασκεφτεί η Κυβέρνηση αντί να φέρνει συνεχώς ημίμετρα, μισές λύσεις για προβλήματα τεράστια που έχουν τεράστιες κοινωνικές επιπτώσεις.

Ήδη η αρχική ευφορία για μια νέα ανέφελη πορεία της οικονομίας και της ανάπτυξης δίνει τη θέση της σε έναν εύλογο σκεπτικισμό. Η αγορά όσο και να προσπαθείτε να το δικαιολογήσετε, δεν αναθερμάνθηκε, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις γίνονται θύματα επιλεκτικών πολιτικών που κατευθύνουν τη ρευστότητα στους επιχειρηματίες που βρίσκονται στο πάνω ράφι και το πιο πρόσφατο φαινόμενο, η αρνητική εξέλιξη στο ζήτημα των τιμών. Οι ανατιμήσεις σε αυτή την εποχή σαρώνουν την αγορά, εξατμίζοντας την καταναλωτική δυνατότητα των πιο χαμηλών εισοδημάτων.

Αντί να αντιμετωπίσουμε αυτά τα μεγάλα προβλήματα, ερχόμαστε εδώ και παραθέτουμε δεκάδες μέτρα, επιλογές, τροπολογίες, ρυθμίσεις που προσπαθούν να κλείσουν τρύπες ή να ανοίξουν κάποιες ακόμα ή και κάποιες να εξυπηρετήσουν πολύ συγκεκριμένα συμφέροντα.

Οι συνολικές πολιτικές που αντιμετωπίζουν το θέμα της ανάπτυξης είναι φανερό ότι δεν καλύπτονται ούτε από τα τέσσερα δισεκατομμύρια που θα πάρετε σαν πρώτη δόση από το Ταμείο Ανάκαμψης ούτε από το πρόγραμμα  ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας που εμφανίσατε στη Βουλή με τόσο γενικούς δείκτες και με απλά ποσοτικούς δείκτες, χωρίς να διασφαλίζετε καμία προϋπόθεση.

Αυτή η πολιτική έρχεται σε πλήρη αναντιστοιχία με την εποχή μας, μια εποχή που ακόμα και στην πέραν του ατλαντικού υπερδύναμη, εξυφαίνονται πιο προοδευτικές λύσεις για τα προβλήματα της οικονομίας και της ανάπτυξης.

Όταν σε παγκόσμιο επίπεδο τίθενται θέματα φορολογικής δικαιοσύνης, όταν τίθενται ζητήματα εσωτερικής αναδιανομής που ενισχύουν τις κατώτερες εισοδηματικά τάξεις, όταν μπαίνουν γιγαντιαία προγράμματα που ενισχύουν τα συστήματα υγείας, το κοινωνικό κράτος, την παιδεία, την αγορά εργασίας, την απασχόληση, εμείς φορολογούμε τα 22 ευρώ του κάθε πολίτη που θα παραγγείλει ένα ψευτοπροϊόν μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος. Είναι σημείο των καιρών.

Από τη μια, μια προοδευτική εξέλιξη συνολικά που επιβάλλει η εποχή και από την άλλη, μια συντηρητική Κυβέρνηση που σκέφτεται μονάχα πώς θα κατανείμει όσο γίνεται πιο άδικα τους πόρους που διαθέτει η χώρα.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Άμεση παροχή ουσιαστικών κινήτρων για την επιτάχυνση του εμβολιασμού των εργαζομένων και την θωράκιση της δημόσιας υγείαςΥπαρκτός κίνδυνος να μείνουν σημαντικές εκτάσεις βοσκοτόπων εκτός της νέας ΚΑΠ από ολιγωρία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων