Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Σημεία εισήγησης Τομεάρχη Εσωτερικών, Ευαγγελίας Λιακούλη, στην ολομέλεια επί του Νομοσχεδίου για το Κτηματολόγιο

  • Η κυβέρνηση ισχυρίζεται πως με το νσχ της για το Κτηματολόγιο βάζει τίτλους τέλους στα τεράστια προβλήματα που δημιουργεί η εκκρεμότητα αυτή για τους εμπλεκόμενους δικηγόρους, τοπογράφους μηχανικούς, υποθηκοφύλακες και ΚΥΡΙΩΣ, τους  ταλαιπωρημένους πολίτες!
  • Η εκκρεμότητα του Κτηματολογίου δεν αποτελεί μόνο ένα ζήτημα που ταλαιπωρεί μόνο τους πολίτες, αλλά εκθέτει τη χώρα διεθνώς, αφού η Ελλάδα είναι μία από τις λίγες ανεπτυγμένες χώρες που δεν διαθέτει ολοκληρωμένο κτηματολόγιο!
  • Σε σχέση με τα πρώτα 30 άρθρα του νομοσχεδίου που αφορούν το κτηματολόγιο: Παραδοχή 1η: η επιτάχυνση της διαδικασίας κτηματογράφησης είναι επιτακτική. Μια κορυφαία μεταρρύθμιση για τη χώρα και για αυτό δεν χωρούν μικροψυχίες ή μικροκομματικά παιχνίδια.
  • Παραδοχή 2η: Δυστυχώς η πρόταση του κ. Πιερρακάκη σε καμία περίπτωση δεν φαίνεται να ολοκληρώνει αυτή τη μεταρρύθμιση που τόσο έχει ανάγκη η χώρα, επειδή είναι άτολμη και αναβάλλει να λύσει πολλές από τις παθογένειες του παρελθόντος που μπλοκάρουν μέχρι σήμερα μια ολοκληρωμένη κτηματογράφηση.
  • Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης ισχυρίζεται πως η νομοθετική του πρόταση επιφέρει επιτάχυνση, απλούστευση και ασφάλεια  στη διαδικασία της κτηματογράφησης, προκειμένου το όλο project να ολοκληρωθεί.
  • Στην πραγματικότητα, όμως, η κυβερνητική νομοθετική πρόταση «βαφτίζει το ψάρι κρέας» και θεωρεί ολοκληρωμένη την κτηματογράφηση ΠΡΙΝ από την έκδοση αποφάσεων των αρμόδιων επιτροπών και ΠΡΙΝ την επίλυση των διαφορών και των ενστάσεων.
  • Στην ουσία ο κ. Πιερρακάκης ονομάζει «Κτηματολόγιο» την ψηφιοποίηση των εκκρεμοτήτων, την οποία επικοινωνιακά περιτυλίγει με τη φράση: «αλλαγή φιλοσοφίας στην κτηματογράφηση»!
  • Παρότι, εξ ορισμού κτηματολόγιο σημαίνει πως θα έπρεπε να είμαστε σε θέση να πούμε με ακρίβεια και σαφήνεια πάνω στο χάρτη της χώρας ποια δικαιώματα έχει ο καθένας πάνω σε κάθε ακίνητο. Ωστόσο, με το νσχ του Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης δεν θα μπορούμε να πούμε…
  • Ποιοι οι λόγοι που οδηγούν την κυβέρνηση να καλύπτει μια πυορροούσα πληγή πριν τη θεραπεύσει, ενώ είναι  βέβαιο ότι αυτή θα μολυνθεί και ότι θα κακοφορμίσει;
  • Ποιοι οι λόγοι που οδηγούν την κυβέρνηση να βιαστεί να εμφανίσει μια εικόνα επιτάχυνσης στην κτηματογράφηση και μετάβασης σε καθεστώς – υποτίθεται – λειτουργούντος Κτηματολογίου και δεδομένου ότι είχε δύο χρόνια για να δουλέψει μία ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση, κι όχι μια επίφαση ψηφιοποιημένης  μεταρρύθμισης;
  • Ο πρώτος λόγος αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ταμείο Ανάκαμψης. Στις 13 Ιουλίου στις Βρυξέλλες πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του ECOFIN και ενέκρινε δώδεκα Εθνικά Σχέδια Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ανάμεσα στις 12 χώρες μέλη της ΕΕ που είδαν τα Εθνικά τους Σχέδια να εγκρίνονται είναι και η Ελλάδα. Μετά την έγκριση του ελληνικού Σχεδίου ήδη ανακοινώθηκαν τα πρώτα δώδεκα έργα ύψους 1,42 δις ευρώ  τα οποία πρόκειται να χρηματοδοτηθούν από την προκαταβολή των 4 δις ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης. Ανάμεσα σε αυτά είναι και η Ψηφιοποίηση Αρχείου των 390 Υποθηκοφυλακείων της χώρας για το Εθνικό Κτηματολόγιο, προϋπολογισμού 242,4 εκατ. Ευρώ! Να πούμε βέβαια και το μυστικό για την ιστορία, πως το ίδιο έργο το 2016  θα κόστιζε 90 εκατ.(!), ωστόσο η τότε κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είχε μάλλον …διαφορετικές προτεραιότητες…
  • Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο η κυβέρνηση βιάζεται είναι γιατί θέλει να δικαιολογήσει τη βίαιη απόσπαση του δημόσιου φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο» από το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και να το μεταφέρει στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
  • Θα ήταν μια πραγματικά μια ενδιαφέρουσα κίνηση, η οποία θα απελευθέρωνε άμεσα τις ψηφιακές δυνατότητες του έργου …αν όμως η ψηφιοποίηση αρκούσε για να επιλύσει όλα τα προβλήματα κτηματογράφησης.
  • Τόσο οι εργαζόμενοι στο κτηματολόγιο, όμως, όσο και ειδικοί στην κτηματογράφηση υποστηρίζουν πως το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δεν θα είναι σε θέση να διαχειριστεί τα πολύπλοκα νομικά και τεχνικά προβλήματα της κτηματογράφησης, αλλά και το πλήθος των έργων κτηματογράφησης που βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη.
  • Και ψηφιοποίηση η οποία αγνοεί την ουσιαστική κτηματογράφηση είναι «πουκάμισο αδειανό»!
  • Παράλληλα, οι εργαζόμενοι στο «Ελληνικό Κτηματολόγιο» μιλούν για μια υποστελεχωμένη υπηρεσία, με τεράστιο όγκο εργασιών, χωρίς ξεκάθαρες εσωτερικές διαδικασίες λειτουργίας για την καταγραφή των νομικών ζητημάτων και χωρίς την επικοινωνία μεταξύ των μονάδων και των φορέων για την άμεση επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν σε όλη την επικράτεια.
  • Αλλά και εξίσου σημαντικό είναι ότι ο κ. Πιερρακάκης μιλάει για επιτάχυνση της ολοκλήρωσης της διαδικασίας κτηματογράφησης των ακινήτων, αποσιωπώντας την εκκρεμότητα των δασικών χαρτών (!), οι οποίοι είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι με το Κτηματολόγιο.
  • Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι 128 οικογένειες των Ριζωμάτων Ημαθίας, οι οποίοι αγόρασαν έναντι τιμήματος 1.250.000 δραχμών, έκταση 42.902.000 τ.μ. από τους προκατόχους ιδιοκτήτες και όλα τα προηγούμενα χρόνια, η καλλιέργεια των γαιών αυτών γίνονταν χωρίς προβλήματα και χωρίς το Δημόσιο να ασκήσει οποιαδήποτε αξίωση. Όμως, μετά την ανάρτηση των προσωρινών κτηματολογικών αποσπασμάτων για την περιοχή των Ριζωμάτων Ημαθίας, όλοι οι ιδιοκτήτες γης στα Ριζώματα, διαπίστωσαν ότι το Ελληνικό Δημόσιο ενέγραψε δικαιώματα συνιδιοκτησίας επί των αγρών σε ποσοστό 24%!
  • Δεν χρειάζεται να συζητήσουμε επί μακρόν πως το σημερινό νομοσχέδιο ΔΕΝ θα λύσει το πρόβλημα αυτών των ιδιοκτητών, ούτε τα προβλήματα άλλων παρεμφερών περιπτώσεων…
  • Σε κάθε περίπτωση, το Κίνημα Αλλαγής πιστεύει πως δυστυχώς, η περάτωση της κτηματογράφησης χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι ενστάσεις, αναπόφευκτα, θα οδηγήσει σε ανασφάλεια και θα επιβραδύνει την όλη διαδικασία. Ακόμη κι αν ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση κανείς δεν θα αγοράζει ένα ακίνητο όταν στο κτηματολόγιο θα αναφέρεται ότι για το ακίνητο εκκρεμούν ενστάσεις, με υπαρκτό κίνδυνο ανά πάσα στιγμή η δικαιοπραξία του δυνητικού αγοραστή υα μπορεί να τιναχτεί στον αέρα και τα χιλιάδες ευρώ που έδωσε να χαθούν…
  • Πέραν των άρθρων που αφορούν την «κολοβή» διαδικασία ψηφιοποίησης και κτηματογράφησης, ως συνολικής σύλληψης από πλευράς του αρμόδιου Υπουργού, ζητήματα δημιουργούνται στο άρθρο 15 με το οποίο καταργούνται άμισθα και έμμισθα υποθηκοφυλακεία και κτηματολογικά γραφεία στην Κω, Ρόδο, Λέρο, Θεσσαλονίκη και Πειραιά, χωρίς να υπάρχει καμία πρόβλεψη για τους εργαζόμενους, αλλά και χωρίς να δίνεται απάντηση στο πως θα εξυπηρετούνται οι κάτοικοι των εν λόγω νησιών.
  • Με την παρ. α του άρθρου 24 για άλλη μία φορά παρατηρείται η απομόνωση και περιθωριοποίηση των πτυχιούχων ΤΕ με μία παράγραφο, παρότι στο κείμενο της διαβούλευσης αυτοί συμπεριλαμβάνονταν! Ποιες πιέσεις ασκήθηκαν, προκειμένου αυτοί να εξαιρεθούν και γιατί ο κ. Πιερρακάκης ενέδωσε;
  • Ζητήματα νομοθετικής τάξης επίσης δημιουργεί το γεγονός πως ενώ το κυρίως σώμα του νομοσχεδίου καταλαμβάνει 52 άρθρα, οι 9 άσχετες υπουργικές τροπολογίες που κατατέθηκαν εκ των υστέρων περιέχουν 65 άρθρα! Πρόκειται στο τέλος λοιπόν, για νομοσχέδιο ετεροβαρές, το οποίο σταδιακά μετατράπηκε και σε όχημα εξυπηρέτησης πάσης φύσης κυβερνητικών διευθετήσεων, πριν το καλοκαιρινό κλείσιμο της Βουλής…
  • Σε κάθε περίπτωση, και παρότι το κτηματολόγιο αποτελεί για τη χώρα μας ένα αναγκαίο έργο, από μόνες τους οι καλές προθέσεις του κ. Πιερρακάκη δεν αρκούν, γιατί οι εκκρεμότητες του χτες θα γίνουν και εκκρεμότητες του αύριο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον του Ελληνικού Κτηματολογίου.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Μιχάλης Κατρίνης: «Ένα βήμα μπροστά, δύο βήματα πίσω στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας»Χρήστος Γκόκας: «Με διαφανείς διαδικασίες στο Κτηματολόγιο, να διασφαλισθούν ισότιμα τα νόμιμα δικαιώματα τόσο των πολιτών αλλά και του Ελληνικού Δημοσίου»