Σε Ανακοινώσεις

Σημεία Εισήγησης Γιάννη Κουτσούκου για τον Προϋπολογισμό 2019

  • ¾ Ο Προϋπολογισμός του 2019, με 7 δισ. πλεόνασμα, αποτελεί συνέχεια της πολιτικής της υπερφορολόγησης και των περικοπών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, καθώς ενσωματώνει σωρευτικά όλα τα μέτρα ύψους 20 δισ., φόρους και περικοπές του 3ου αχρείαστου και επαχθέστερου μνημονίου και του λεγόμενου 4ουμνημονίου (Ν. 4472/17 Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής).
  • ¾ Παρά το Κυβερνητικό αφήγημα για έξοδο από τα μνημόνια, η βαριά κληρονομιά των μνημονίων της Κυβέρνησης σκιάζει και αυτόν τον Προϋπολογισμό, όπως και τους προηγούμενους – αλλά και τους επόμενους, αν δεν αναιρεθούν οι μακροχρόνιες δεσμεύσεις που ανέλαβε για τη χώρα η Κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ- χωρίς μάλιστα νομιμοποίηση.
  • ¾ Δεν υπάρχει πιο ακραία μορφή λιτότητας από τα υπερβολικά πλεονάσματα του 3,5% και τα υπερπλεονάσματα που βγαίνουν με αφαίρεση πόρων και εισοδημάτων από την πραγματική οικονομία και τους πολίτες, όταν η ανάπτυξη κινείται σε χαμηλά έως πολύ χαμηλά επίπεδα.
  • ¾ Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων 2016-2022 αθροίζονται στα 56,8 δισ. , όταν για την ίδια περίοδο η προσδοκώμενη αύξηση του ΑΕΠ υπολογίζεται στα 37 δισ. (προσδοκία βέβαια που κάθε χρόνο διαψεύδεται κατά αρκετά δισ.).

Τα μέτρα είναι εδώ.

Παρά το γεγονός ότι η Κυβέρνηση επιχειρηματολογεί για τα χαρακτηριστικά του πρώτου «μεταμνημονιακού» Προϋπολογισμού, χωρίς βάρη και περικοπές αλλά με ελαφρύνσεις και παροχές, την διαψεύδουν οι ίδιοι οι αριθμοί.

  • ¾ Συγκεκριμένα στα έσοδα:
  • Οι φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών είναι αυξημένοι κατά 202 εκατ. € από 27.357 εκατ. το 2018 σε 27.559 εκατ. το 2019.
  • Ο φόρος προστιθέμενης αξίας είναι αυξημένος κατά 141 εκατ. από 17.069 το 2018 σε 17.210 το 2019 .
  • Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης είναι αυξημένοι κατά 87 εκατ. από 7.294 το 2017 σε 7.381 το 2019.
  • Οι φόροι εισοδήματος είναι αυξημένοι κατά 152 εκατ. από 16.644 το 2018 σε 16.796 το 2018.

Οι αυξημένοι αυτοί φόροι καθιστούν το συνολικό συγκριτικό αποτέλεσμα των φορολογικών εσόδων 2018-2019 υπολειπόμενο και αυτής της εξαγγελθείσας μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 262 εκατ.( από 3063 σε 2801 εκατ.), καθώς η μείωση περιορίζεται στα 123 εκατ., δηλαδή από 51.259 το 2018 σε 51.117 το 2019.

 ΣημείωσηΣε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο τα έσοδα παρουσιάζουν αύξηση κατά 935 εκατ. δηλαδή από 50.192 εκατ. πρόβλεψη, σε 51.127 εκατ.

  • ¾ Στις δαπάνες:

Ενώ οι δαπάνες εμφανίζονται αυξημένες κατά 768 εκατ. από 57.032 σε 57.796 μειωμένεςείναι :

  • Οι μεταβιβάσεις, κατά 366 εκατ. από 26.470 σε 26.104 εκατ. με συνακόλουθα μείωση μεταβιβάσεων σε φορείς, όπως πχ. τα Νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, κλπ.
  • Οι λοιπές δαπάνες του Κοινωνικού Προϋπολογισμού κατά 470 εκατ. (Επιδόματα ανεργίας ΟΑΕΔ,  Παροχές ασθένειας του ΕΟΠΥΥ)
  • Η συνολική δαπάνη για συντάξεις, σύμφωνα με τον κοινωνικό Προϋπολογισμό κατά 279 εκατ, από 28.807 σε 28.532 εκατ. παρά τη μη περικοπή της προσωπικής διαφοράς των παλαιών συνταξιούχων (προ του Μαΐου 2016, που η Κυβέρνηση ψήφισε). Η μείωση αυτή προκύπτει , καθώς οι περικοπές των συντάξεων του Νόμου Κατρούγκαλου συνεχίζονται για νέους συνταξιούχους, επικουρικές συντάξεις, συντάξεις χηρείας, ΕΚΑΣ, κλπ.

Κατά συνέπεια, οι περίφημες παροχές που διαφημίζει η Κυβέρνηση είναι πολύ μικρότερες λόγω των περικοπών που πραγματοποιεί και αφορούν πράγματι αδύναμους συμπολίτες μας.

  • ¾ Πέρα όμως από τα συσσωρευμένα μέτρα πάνω στα οποία δομείται ο Προϋπολογισμός, η Κυβέρνηση προκειμένου να επιτύχει το δημοσιονομικό στόχο του 3,5% πλεόνασμα, μειώνει σε σχέση με την πρόβλεψη του Μ.Π.Δ.Σ., το Π.Δ.Ε.  κατά 550 εκατ. καθηλωμένο στα χαμηλά επίπεδα που βρίσκεται τα τελευταία χρόνια, σε βάρος προφανώς της ανάπτυξης.
  • ¾ Αξίζει να σημειωθεί, ότι παρά τη χρηματοδότηση από το Ε.Μ.Σ. με 6,6 δισ. για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, η Κυβέρνηση δημιουργεί συνεχώς νέες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις που ανέρχονται στα 2,6 δισ. (Σεπτέμβριος 2018).
  • ¾ Η υπερφορολόγηση που επέβαλε τα τελευταία χρόνια η Κυβέρνηση με τους μνημονικούς της νόμους, με αύξηση όλων των φόρων στο εισόδημα, την κατανάλωση και την παραγωγή, είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα, σύμφωνα με τον Ο.Ο.Σ.Α. να καταστεί πρωταθλήτρια στην αύξηση των φορολογικών εσόδων, σύμφωνα δε με τα στοιχεία της Ε.Ε. το ποσοστό της συνολικής φορολογικής επιβάρυνσης ως προς το ΑΕΠ να αγγίζει το 38,2% το 2018, από 35,7 % το 2014.
  • ¾ Η υπερφορολόγηση όμως με την οποία η Κυβέρνηση επιτυγχάνει κατά κύριο λόγο τους δημοσιονομικούς στόχους είναι διπλά άδικη.

Πρώτον γιατί επιβαρύνει κατά κύριο λόγο τους ειλικρινείς φορολογούμενους και όσους δεν μπορούν  να φοροδιαφύγουν.

Είναι χαρακτηριστικό, ότι σύμφωνα με στοιχεία του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, το σύνολο των βεβαιωθέντων από όλες τις Λίστες (Λαγκάρτν – Μπόργιανς – Εμβασμάτων Εξωτερικού και Offshore ανέρχεται μόλις στα 927 εκατ. και εισπράχθηκαν μόνο 117 εκατ.

Παράλληλα, παραγράφοντας χιλιάδες  υποθέσεις, μεταξύ των οποίων και μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής από τις γνωστές Λίστες, λόγω της Κυβερνητικής πολιτικής που μετέφερε 35.000 υποθέσεις από το ΣΔΟΕ  στην ΑΑΔΕ, όπου έμειναν  ανέλεγκτες.

Είναι επίσης ενδεικτικό, ότι ακόμα και η Κυβέρνηση δεν κατάφερε να ενεργοποιήσει το σύστημα παρακολούθησης στη διακίνηση καυσίμων μέσω GPS, την ώρα που κατά γενική ομολογία η αύξηση των φόρων κατανάλωσης ευνοεί το λαθρεμπόριο και τη δασμοφοροδιαφυγή.

Δεύτερον γιατί η δήθεν αριστερή διακυβέρνηση επιδείνωσε τη σχέση των έμμεσων προς τους άμεσους φόρους από 1,15 το 2014 σε 1,32 το 2018 και θα προσεγγίσει το 1,5. (Η Εισηγητική δεν έχει στοιχεία για το 2019, η σχέση όμως θα επιδεινωθεί περεταίρω, καθώς η αύξηση των έμμεσων φόρων το 2019 είναι μεγαλύτερη από τους άμεσους).

Κατά συνέπεια, η κυβέρνηση πλήττει με την φορολογική της πολιτική τα πλατιά λαϊκά στρώματα, που διαθέτουν όλο τους το εισόδημα στην κατανάλωση.

  • ¾  Η υπερφορολόγηση έχει ως αποτέλεσμα  την φορολογική κόπωση, καθώς οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο ανέρχονται στα 102 δισ. (Αύγουστος 2018), ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, προστέθηκαν το 1ο  οχτάμηνο (Ιανουάριος- Αύγουστος) 2018 νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους 6,4 δισ.

Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και τα 33,8 δισ. που είναι οι οφειλές προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Οι οφειλέτες υπό αναγκαστικά μέτρα είναι 1.143.356  (τον Αύγουστο)  και η όποια εισπραξιμότητα των βεβαιωμένων οφειλών οφείλεται στις κατασχέσεις λογαριασμών και στα αναγκαστικά μέτρα.

Η ανάπτυξη μπορεί να περιμένει.

Εκείνο όμως  που καθορίζει γενικότερα την πορεία της οικονομίας και προσδιορίζει τον τρόπο επίτευξης του Προϋπολογισμού, είναι η  αδυναμία της Κυβέρνησης να δώσει πραγματική αναπτυξιακή ώθηση στη χώρα.

  • ¾ Αφού με τους τυχοδιωκτισμούς του 2015 ανέτρεψε όλες τις προβλέψεις των διεθνών οργανισμών με αποτέλεσμα να έχουμε απώλεια δυνητικού ΑΕΠ πάνω από 20 δισ.(210 δισ. το 2018 αντί 190), απέτυχε στη συνέχεια να επιτύχει τους στόχους που κάθε φορά έθετε.

Για το τρέχον έτος, η πρόβλεψή της ήταν ρυθμός ανάπτυξης 2,5% του ΑΕΠ, η εκτίμησή της τώρα είναι 2,1%, πράγμα αμφισβητούμενο, το 2017 προέβλεψε 2,7% και επέτυχε το ισχνό 1,5%.

  • ¾ Για το 2019, η Κυβερνητική πρόβλεψη είναι για ρυθμό ανάπτυξης 2,5%, που χαρακτηρίζεται ως υπεραισιόδοξος στόχος, τόσο από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο όσο και από τους Διεθνείς οργανισμούς. Ο ΟΟΣΑ το εκτιμά στο 2,2%, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη φθινοπωρινή της έκθεση πολύ πιο κάτω, στο 2%.
  • ¾ Το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο εκτιμά ότι ο στόχος για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,5% είναι  φιλόδοξος και επιτεύξιμος υπό προϋποθέσεις, με πρώτιστη ότι θα επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη για ανάπτυξη +2,1% για το 2018.
    Η βασική επιφύλαξη του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου αφορά την αισιοδοξία του σεναρίου του Υπ. Οικ. για αύξηση των επενδύσεων σε εξοπλισμό εκφράζοντας επιφυλάξεις ως προς το ύψος και την ταχύτητα της διόρθωσης της κάμψης που σημειώθηκε το 2018.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.