Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ο Ανδρέας Πουλάς κατά την συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής των άρθρων του σχεδίου νόμου για την κύρωση των από 10-8-2020 και 22-8-2020 Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου ως Ειδικός Αγορητής του Κινήματος Αλλαγής ανέφερε τα εξής:

«Κύριε Υπουργέ, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είναι γεγονός ότι σας έλαχε να διαχειριστείτε μία παγκόσμια υγειονομική κρίση, της οποίας την ευρύτητα και τις συνέπειες δεν έχουμε ακόμα βιώσει και αντιληφθεί πλήρως.

Κύριε Υπουργέ,

Βλέπετε ότι κάθε μέρα προκύπτουν και νέα ζητήματα. Το Κίνημα Αλλαγής είναι εδώ όχι για να κάνει άγονη αντιπολίτευση αλλά για να προσφέρει τις δυνάμεις του για το καλό της πατρίδας.

Με θλίψη και ανησυχία παρακολουθούμε τα όσα δυσάρεστα διαδραματίζονται τις τελευταίες ώρες στη Μόρια. Η κατάσταση είναι δύσκολη και κρίσιμη. Η διαχείρισή της απαιτεί σχέδιο, εγκράτεια και λογική τόσο από την πλευρά της Πολιτείας, όσο και από την πλευρά των πολιτών.

Το δεύτερο θέμα στο οποίο θα ήθελα να αναφερθώ είναι η αναστολή της έρευνας για το εμβόλιο του κορωνοϊού από την AstraZeneca. Τα όπλα που έχουμε σήμερα λοιπόν είναι η τήρηση των κανόνων υγιεινής, των αποστάσεων και η χρήση της μάσκας. Αυτά είναι τα δεδομένα μας αυτή τη στιγμή και οποιαδήποτε κουβέντα για εμβόλιο είναι πρόωρη.

Θα πρέπει να περιμένουμε τις εξελίξεις των ερευνών και ας ελπίσουμε για καλά αποτελέσματα και σύντομα σε αυτό το θέμα.

Επίσης θα ήθελα να τονίσω ότι δίνουμε λάθος εντύπωση λέγοντας στον κόσμο ότι το εμβόλιο είναι έτοιμο. Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει ο κίνδυνος της περαιτέρω χαλάρωσης των πολιτών με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την αύξηση των κρουσμάτων.

Περνάω στα άρθρα του σχεδίου νόμου

Ειδικότερα ως προς την πρώτη πράξη νομοθετικού περιεχομένου:

Με το αρ.2 διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του μηχανισμού ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ. Οι αντιρρήσεις μας στο σημείο αυτό είναι δομικές. Θεωρούμε ότι ο αληθινός σκοπός του είναι η εργαλειοποίηση της πανδημίας προς όφελος της κακής εργοδοσίας.

Αντί λοιπόν, να υποστηρίζει και να στηρίζει τον κόσμο της εργασίας, στοχεύει να μονιμοποιήσει την εξ αποστάσεως και εκ περιτροπής απασχόληση και τη μείωση των μισθών.

Ως προς  άρθρο 5 αναρωτιόμαστε για ποιον λόγο έρχεστε δήθεν εσπευσμένα να νομοθετήσετε για μία ακόμα φορά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων για τις δημόσιες προμήθειες και δεν προβήκατε εγκαίρως σε σχετική διαγωνιστική διαδικασία, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια και η συμφερότερη τιμή για το Δημόσιο; Τα προβλήματα τα γνωρίζετε κύριε Υπουργέ στο ΕΚΑΒ.

Ως προς το 6ο άρθρο για την παράταση των συμβάσεων του διοικητικού προσωπικού του ΕΟΔΥ, έχουμε ήδη υποβάλλει σαφή ερωτήματα σχετικά με το πόσοι υπηρετούν σε αυτό ως μόνιμοι υπάλληλοι και πόσοι επικουρικοί; Γιατί προτείνετε την παράταση μόλις για τέσσερις μήνες; Θα τελειώσει η πανδημία μετά από 4 μήνες;

Το ίδιο οφείλετε και ως προς την δράση και στελέχωση των ΚΟΜΥ. Η πρόβλεψη της μετατροπής των συμβάσεων του προσωπικού του σε πλήρους απασχόλησης δεν επαρκεί. Ζητάμε στοιχεία: ποιες ειδικότητές προσλήφθηκαν; Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για τις ΚΟΜΥ;

Με το άρθρο 8 ανανεώνετε τις συμβάσεις εργασίας ιδιωτών γιατρών σε δημόσια νοσοκομεία έως 31 Δεκεμβρίου 2020. Πως επιλέξατε τις ειδικότητες των ιδιωτών; Ποια χρησιμότητα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού έχει η πρόσληψη γυναικολόγων;  Η αμοιβή τους προβλέπεται 2000 ευρώ αφορολόγητα. Το ποσό αυτό δεν το παίρνουν καν οι γιατροί των δημόσιων νοσοκομείων. Και τελικά  πόσοι ιδιώτες γιατροί έκαναν χρήση αυτής της διάταξης και εργάστηκαν σε δημόσια νοσοκομεία; Έχετε στοιχεία να μας δώσετε;

Όσον αφορά στην επιβάρυνση των προϋπολογισμών των νοσοκομείων με τις δαπάνες για την εξέταση των τεστ σε ιδιωτικά εργαστήρια ή άλλους φορείς δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου, θεωρούμε ότι θα πρέπει να συνοδεύεται από αύξηση των προϋπολογισμών των Νοσοκομείων.

Σοβαρά ζητήματα διαφάνειας εγείρονται αναφορικά με την κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων για την προμήθεια υγειονομικού υλικού. Είχατε το χρόνο με βάση τον 4412/2016 να προβείτε στις απαραίτητες προμήθειες γιατί γνωρίζατε τις ανάγκες των νοσοκομείων.

Ως προς το 12ο άρθρο επιβεβαιώνετε όσα σας λέγαμε. Η Επιτροπή Λοιμώξεων δεν είχε όλα τα στοιχεία στη διάθεση της για να εκτιμήσει ανάλογα την διασπορά του ιού. Σας έχουμε επανειλημμένως ζητήσει να δημοσιοποιήσετε περισσότερα στοιχεία ως προς την εμφάνιση των κρουσμάτων, όπως για παράδειγμα κάνει η Κύπρος.

Οσον αφορά στο άρθρο 13, σας έχουμε προτείνει έναν διαφανή και αξιόπιστο μηχανισμό για την αξιοποίηση των δωρεών. Δεν είναι μόνο τεχνικό θέμα. Είναι γενικότερης σημασίας και συμβολισμού. Τι στίγμα δίνουμε στον ιδιωτικό τομέα που θέλει και μπορεί να ενισχύσει οικονομικά το ΕΣΥ με διαφάνεια και ουσιαστικά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η οργάνωση και στελέχωση των ΜΕΘ και ΜΑΦ έχει αργήσει σημαντικά, παρόλες τις χρηματικές δυνατότητες που έχουν δοθεί με τις δωρεές εκατομμυρίων από επιχειρήσεις και οργανισμούς. Όλο τις εξαγγέλλετε -όπως και τις προσλήψεις προσωπικού- και δεν βλέπουμε ακόμα φως. Σήμερα  – 7 μήνες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας – ακόμα ασχολούμασε με το ίδιο αντικείμενο, που θα έπρεπε να έχει λυθεί από την πρώτη στιγμή.

Το ίδιο ισχύει και για το άρθρο 14. Δεν είναι αποδεκτό οι ταχείες πολεοδομικές διαδικασίες να συνοδεύονται από εκπτώσεις αφενός στις κατασκευαστικές προδιαγραφές των ΜΕΘ, ΜΑΦ και ΤΕΠ, και αφετέρου στην ασφάλεια των κτιρίων και των ασθενών.

Ως προς το άρθρο 15, θεωρούμε ότι και εδώ έχετε αργήσει. Περιμένουμε τον σχεδιασμό σας για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας.

Όσον αφορά στην υποχρεωτική ηλεκτρονική συνταγογράφηση των αντιβιοτικών, κριτική σας  ασκεί και ο πρόεδρος του ΦΣΑ κ. Λουράντος. Οι οδοντίατροι δεν έχουν ενταχθεί ακόμα στο σύστημα, ενώ υπάρχουν λειτουργικά και τεχνικά προβλήματα. Τι έχετε κάνει επί της ουσίας προκειμένου το σύστημα να προσαρμοστεί στις αυξημένες απαιτήσεις της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης;

Τέλος ως προς το άρθρο 18 αναφορικά με την παράταση ισχύος των συμβάσεων των ΙΔΟΧ, θα ήταν χρήσιμο να γνωρίζαμε πόσοι ΙΔΟΧ απασχολούνται στις δομές μετανάστευσης και πόσα κονδύλια έχουν δαπανηθεί για τον σκοπό αυτό και από που αυτά  προέρχονται.

Ως προς τη 2η πράξη νομοθετικού περιεχομένου:

Με το άρθρο 1 δίνετε τη δυνατότητα στον ΟΑΣΑ να αυξήσει τον στόλο του με μισθώσεις λεωφορείων και παροχής υπηρεσιών από επαγγελματίες οδηγούς για διάστημα 6 μηνών. Το ερώτημα είναι πόσα επιπλέον λεωφορεία υπολογίζετε να θέσετε στην κυκλοφορία με τον τρόπο αυτό; Πως θα γίνει η εκπαίδευση των νέων οδηγών;

Ως προς το άρθρο 4 για την προμήθεια μασκών και λοιπών ειδών ατομικής προστασίας μαθητών και καθηγητών και αυτή έρχεται με καθυστέρηση, όπως και η πρόβλεψη για τις δαπάνες καθαριότητας. Ενώ είχατε όλο το χρόνο στη διάθεση σας για να οργανώσετε τη νέα σχολική χρονιά και να διασφαλίσετε ότι οι δήμοι θα είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στις αυξημένες –λόγω πανδημίας- υποχρεώσεις  τους, όχι μόνο δεν κατορθώσατε να προετοιμάσετε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, μαθητές και καθηγητές για τις νέες συνθήκες, όχι μόνο επικοινωνιακά αποτύχατε να διαχειριστείτε την κρισιμότητα της κατάστασης, αλλά δεν μπορέσατε να λάβετε τα απαραίτητα μέτρα αποστασιοποίησης που ακολούθησαν άλλες χώρες. Μεταφέρετε δε, τις ευθύνες σας στην τοπική αυτοδιοίκηση, χωρίς να υπάρχει κάποιος κεντρικός σχεδιασμός.

Με πρόσχημα τις απαιτήσεις της πανδημίας, ενισχύετε ακόμα περισσότερο τις αρμοδιότητες των Οικονομικών Επιτροπών των Δήμων και αποψιλώνετε αυτές των Δημοτικών Συμβουλίων στο άρθρο 6. Φθάνετε στο σημείο να αναφέρετε ότι ο έλεγχος της αποκεντρωμένης διοίκησης θα έχει μόνο διαπιστωτικό χαρακτήρα και όχι ελέγχου νομιμότητας.

Το ίδιο ανοργάνωτοι αποδεικνύεστε και στην οργάνωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Από το Μάρτιο που ξέσπασε η πανδημία και ενώ η συγκεκριμένη υπηρεσία έχει αποδειχθεί σημαντικός κρίκος στην αντιμετώπιση της, έρχεστε να την ενισχύσετε με προσλήψεις με σημαντική καθυστέρηση. Σκόπιμο όμως, θα ήταν να μας ενημερώσετε και πως προέκυψε ο συγκεκριμένος αριθμός των 192 ατόμων την πρόσληψη των οποίων ζητάτε. Σε ποιες ειδικότητες είναι και που θα απασχοληθούν;

Ως προς τις λοιπές διατάξεις:

Αναφορικά με τις διατάξεις του Υπουργείου Οικονομικών, είναι θετικό ότι αναστέλλετε τις ημερομηνίες πληρωμής των αξιογράφων και την μη καταγραφή τους στο διατραπεζικό σύστημα «ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ» (άρθρο 7). Εντούτοις, πρέπει από τώρα να μεριμνήσετε για τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν στις συναλλαγές μακροπρόθεσμα για την ρευστότητα των επιχειρήσεων.

Οι διατάξεις για την οικειοθελή μείωση του ενοικίου από το μήνα Σεπτέμβριο (άρθρο 4) έρχονται πολύ αργά και λαμβάνουν εξ απήνης ενοικιαστές και εκμισθωτές. Το Κίνημα Αλλαγής έχει ήδη προτείνει την μείωση των ενοικίων αυτών κατά 50% για το 2020 με αντίστοιχη μείωση του ΕΝΦΙΑ των ιδιοκτητών, ώστε να αποφευχθεί η σύγχυση που έχει ήδη δημιουργηθεί με τα αποσπασματικά, ανεπαρκή και μη ολοκληρωμένα μέτρα που φέρνετε ανά δίμηνο στη Βουλή.

Ως προς την αύξηση του κρατικού προϋπολογισμού (αρ.6 και 7) είναι σημαντικό να δοθεί απάντηση για το αν οι επιπλέον πιστώσεις των 6 δις που προβλέπονται μπορούν να εκταμιευτούν τους επόμενους μήνες, δεδομένου του ότι τον Απρίλιο αυξήθηκαν μόλις κατά 5 δις. Υπάρχει σχεδιασμός για το ποιοι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης θα ενισχυθούν εκτάκτως και πόσο ή και εδώ πορεύεστε με το «βλέποντας και κάνοντας»;

Ως προς την ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στην ΕΑΒ (αρ.8 & 9) είναι σημαντικό να ασχοληθείτε σοβαρά με την εθνική αμυντική μας βιομηχανία. Ιδίως σήμερα, που οι ανάγκες της άμυνας της Χώρας μας είναι ιδιαίτερα αυξημένες λόγω της προκλητικής επιθετικότητας της γείτονος.

Ως προς τις ρυθμίσεις σας στα εργασιακά θέματα, σας έχει απαντήσει ήδη το Κίνημα Αλλαγής. Η κυβέρνηση νομοθετεί την παράταση της κρίσης μέσα στο 2021. Ουσιαστικά δίνετε το πράσινο φως ώστε οι εργαζόμενοι που μπαίνουν σε καραντίνα να εργάζονται με απλήρωτες υπερωρίες. Κουβέντα όμως, δεν λέτε για την υπέρβαση του νόμιμου ωραρίου για τους εργαζόμενους εξ αποστάσεως, με απαίτηση του εργοδότη. Η κυβέρνησή σας πρέπει να αντιμετωπίσει τυχόν τέτοιες περιπτώσεις με προβλέψεις του ΕΟΠΥΥ (πχ. χορήγηση άδειας ασθενείας) και με πρόσθετα κονδύλια από τον προϋπολογισμό.

Αρνείστε να αντιμετωπίσετε αποτελεσματικά την εργοδοτική αυθαιρεσία, όπως με το άρθρο 14, όπου ενώ προβλέπεται την αναστολή των συμβάσεων εργασίας για το μήνα Οκτώβριο, δεν διασφαλίζετε παράλληλα και την προστασία των εργαζομένων.

Το ίδιο κάνετε με το άρθρο 18, με το οποίο παρατείνετε τη δυνατότητα υπερωριακής απασχόλησης πέρα από τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια, χωρίς έγκριση του Υπουργού Εργασίας με κίνδυνο την περαιτέρω ενίσχυση της αδήλωτης εργασίας. Δεδομένου ότι ο κορωνοϊός ήρθε για να μείνει, ανοίγετε τον δρόμο για τη γενικευμένη μείωση του επιδόματος Χριστουγέννων στα 534 ευρώ, καθώς πολλές επιχειρήσεις θα προσπαθήσουν να βρουν τρόπο να ενταχθούν στις σχετικές διατάξεις. Όπως καταργήθηκαν τα δώρα στο δημόσιο τομέα με δικαιολογία το μνημόνιο, τώρα πάμε για μισθολογική ισοπέδωση και στον ιδιωτικό τομέα. Όπως με την διαδικασία για τη διαμόρφωση του κατώτερου μισθού και ημερομισθίου, που με πρόσχημα τον κορωνοϊό μεταφέρεται για το Μάρτιο του 2021.

Αντί αυτών, εμείς θα περιμέναμε το αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης και πραγματικά, ουσιαστικά και καινοτόμα μέτρα για την έξοδο από την ύφεση του 15% που βιώνουμε σήμερα. Δεν αρκεί να αρμέγουμε τους ίδιους και τους ίδιους και να πορευόμαστε με την ίδια λανθασμένη εργασιακή, οικονομική και φορολογική τακτική της εσωστρέφειας και της ατολμίας.

Ως προς το άρθρο 23 γέμισαν τα γηροκομεία μας κορωνοϊό για να ευαισθητοποιηθείτε.

Τα άρθρα που αφορούν στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Παιδείας (αρ.24-30). Μία εβδομάδα πριν το άνοιγμα των σχολείων ο τρόπος λειτουργίας τους παραμένει θολός.Ήδη από τον Μάιο σας ρωτούσαμε ποιος ήταν ο σχεδιασμός σας για τη νέα σχολική χρονιά: για την αντιμετώπιση των κενών στα σχολεία, για την επαρκή προστασία των μαθητών και των εκπαιδευτικών, για την έγκαιρη και επαρκή ενημέρωση τους, για την οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου και την επίλυση λειτουργικών προβλημάτων που συνεπάγεται η αντιμετώπιση της πανδημίας, για την αύξηση των αιθουσών όπου αυτό είναι δυνατό, για τυχόν μείωση της ύλης, για πρωϊνές και απογευματινές βάρδιες όπου αυτό επιβάλλεται για την προστασία της δημόσιας υγείας. Αντ’ αυτού, για μία ακόμα φορά αποδεικνύεται ο μονολιθικός και γραφειοκρατικός τρόπος που λειτουργεί και διοικείται το Υπουργείο Παιδείας.

Ερχόμαστε τώρα στο καίριο θέμα του φαρμάκου. Ο Υπουργός από την αρχή της θητείας του παραδεχόταν την ανάγκη ορθολογικής διαχείρισης του clawback και του rebate. Εξακολουθείτε όμως να κάνετε μπαλώματα και προχειρότητες. Με τις ρυθμίσεις που φέρνετε προς ψήφιση δεν μειώνεται το clawback, που μέχρι στιγμής καλπάζει ανεξέλεγκτο.

Στη συνέχεια, με το άρθρο 33 δεν υπολογίζεται στη μηνιαία φαρμακευτική δαπάνη η δαπάνη για τα εμβόλια, που ετησίως θα καθορίζεται με ΚΥΑ, ενώ από  την 1η Ιανουαρίου του 2020 τα γενόσιμα και τα offpatent δεν θα συνυπολογίζονται στην υπέρβαση της φαρμακευτικής δαπάνης, που δημοσιεύματα αναφέρουν ότι είναι ήδη εξαιρετικά μεγάλη. Από κανένα στοιχείο δεν προκύπτει δε, ότι αφορούν στην έρευνα και την ανάπτυξη, για να τυγχάνουν αυτής της προνομοιακής μεταχείρισης.

Ως προς το άρθρο 34, θυμίζουμε ότι το ΣΥΚΝΥ εφαρμόζεται ήδη πιλοτικά. Μέχρι σήμερα όμως, δεν γνωρίζουμε ποια είναι τα αποτελέσματα της πιλοτικής αυτής εφαρμογής. Ήταν επιτυχημένη; Με ποια εχέγγυα πιστεύετε ότι θα είναι έτοιμο το σύστημα να εφαρμοστεί από 1η Γενάρη του 2021;

Η στελέχωση του γραφείου της αντιπροέδρου του ΕΟΠΥΥ, δείχνει τα σοβαρά προβλήματα λειτουργικότητας και συνεργασίας μέσα στους κόλπους του.

Τέλος, έρχεστε με τεράστια καθυστέρηση να θεσπίσετε νέες θέσεις πέραν των υφιστάμενων στις ΜΕΘ. Η νέα αυτή εξαγγελία για προσλήψεις, μοιάζει πλέον με ανέκδοτο, καθώς σε τακτά χρονικά διαστήματα κάνετε και μία νέα εξαγγελία για προσλήψεις, χωρίς όμως να τις βλέπουμε. Εμείς σταθερά ζητάμε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και αιμοδότηση του ΕΣΥ με νέο επιστημονικό προσωπικό – κάτι που θα έπρεπε ήδη να έχει γίνει, από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία και όχι τώρα, που είναι ήδη αργά μπροστά σε έναν απρόβλεπτο -λόγω  κορωνοιού- χειμώνα.

Τέλος κύριε Υπουργέ, επιμένουμε ότι χωρίς κεντρικό σχεδιασμό, χωρίς πυξίδα και χωρίς συντονισμό, η πανδημία θα μας επιβαρύνει με πολύ περισσότερα προβλήματα από αυτά που ήδη αντιμετωπίζουμε.

Το Επιτελικό Κράτος σας αδυνατεί να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων. Σας κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου για αλλαγές και επιτάχυνση τώρα, πριν το πληρώσει ακριβά η Χώρα μας.»

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Γιώργος Καμίνης σε Μηταράκη: «Με την πολιτική σας ελλοχεύει ο κίνδυνος να εξαπλωθεί ο ιός στις δομές και τα κρατητήρια της χώρας»Ανδρέας Πουλάς: «Δεν υπάρχει "εμβόλιο" για την ανεπάρκεια των χειρισμών σας»