Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Κατανοώ απολύτως την τακτική του Πρωθυπουργού που υπαγορεύει το πρώτο δείγμα γραφής της Κυβέρνησής του. Σπεύδει πρώτον, να δείξει γρήγορα ανακλαστικά και ετοιμότητα και δεύτερον, να δημιουργήσει κλίμα ενεργού στήριξης της Κυβέρνησης φέρνοντας για ψήφιση ότι ακούγεται ευχάριστα στα αυτιά των πολιτών.

Με τη νομοθετική πρωτοβουλία για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ του 2019 και τις 120 δόσεις, ο Υπουργός Οικονομικών υπόσχεται εφάπαξ και μόνο για φέτος μείωση και επιχειρεί διακανονισμό για χρέη προς το δημόσιο νομικών και φυσικών προσώπων. Ελπίζει για τελευταία φορά.

Δεν συμμερίζομαι την αισιοδοξία του. Ούτε για τη μονιμότητα των φορολογικών ελαφρύνσεων, ούτε για τη σιγουριά της τελευταίας φοράς στη ρύθμιση των δανείων. Κι αυτό γιατί έχω ισχυρή αμφιβολία κατά πόσο αποσπασματικές ρυθμίσεις εντάσσονται σε ένα συνολικά αναπτυξιακό σχέδιο. Είναι άλλο να προκρίνεις οργανωτικά σχήματα καλύτερης διακυβέρνησης – για τα οποία δεν υποτιμώ τη χρησιμότητά τους ανεξάρτητα με τη συμφωνία ή τη διαφωνία της πρότασης – και άλλο να προκρίνεις σχέδιο εθνικών στόχων και συνολική στρατηγική για τη χώρα.

Πολλά χρόνια τώρα, υπάρχει ένα πάγιο αίτημα για σταθερό φορολογικό σύστημα και όχι συνεχείς αλλαγές που κάθε άλλο παρά διευκολύνουν την ανάπτυξη. Προεκλογικά ο Πρωθυπουργός ισχυρίστηκε ότι είναι έτοιμος για τη συνολική λύση.

Ήδη αυτή διασπάστηκε σε δύο νομοσχέδια, με μετάθεση για αργότερα της τελικής πρότασης. Βεβαίως, παρόμοιες ρυθμίσεις οφείλουν να εντάσσονται στο ευρύ πλαίσιο της δημοσιονομικής σταθερότητας. Καλή και χρήσιμη είναι η μείωση του ΕΝΦΙΑ σε ποιο μίγμα πολιτικής – για να χρησιμοποιήσω έναν προσφιλή στον Πρωθυπουργό όρο – εντάσσεται; Χωρίς επαναδιαπραγμάτευση των υπερπλεονασμάτων και μείωση της σχετικής δέσμευσης είναι αδύνατο κατά τη γνώμη μας να μιλήσει κανείς για νέο μίγμα οικονομικής πολιτικής. Όταν ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έσπευσε να προκαταλάβει τη διατήρηση μέχρι και το 2021 του 3,5% πως θα δημιουργηθεί ο αναγκαίος δημοσιονομικός χώρος; Πολύ φοβάμαι ότι το ΠΔΕ, το κοινωνικό κράτος, οι περικοπές δαπανών και εισοδημάτων θα επιστρέψουν δριμύτερες. Αλλά εδώ θα είμαστε τόσο στον Προϋπολογισμό όσο και στο Μεσοπρόθεσμο Αναπτυξιακό από το Σεπτέμβριο.

Θα μου επιτρέψετε εδώ, ένα ευρύτερο σχόλιο για τα τεκταινόμενα στη χώρα. Η πολιτική αλλαγή, αν συνοδευόταν με άλλη τακτική και πρωτοβουλία, να τεθούν από την Κυβέρνηση επί τάπητος τα θέματα με τους εταίρους μας, αν προχωρούσαμε σε διαδικασίες εθνικού μετώπου και διαπραγμάτευσης θα είχαμε τη δυνατότητα να διεκδικήσουμε αξιόπιστα την επαναδιαπραγμάτευση των δεσμεύσεων που μας κρατούν καθηλωμένους. Θα είχαμε άλλο σημείο αφετηρίας και την αίσθηση μιας πραγματικά νέας πορείας της χώρας.

Γιατί δεν αρκεί ο εύθραυστος πολιτικός πολιτισμός και η μετεκλογική ευωχία σε συνθήκες θερινής ραστώνης, ούτε η υπερεργασία της Κυβέρνησης και της Βουλής εν μέσω διακοπών. Χρειάζεται συνολικό σχέδιο ανασυγκρότησης της χώρας. Αυτό, δυστυχώς, απουσίαζε από τις προγραμματικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού.

Σε ότι αφορά το περιεχόμενο του συγκεκριμένου Σχεδίου Νόμου που συζητούμε σήμερα, η στάση μας είναι απολύτως συνεπής με τις αρχές και το περιεχόμενο του είδους της Αντιπολίτευσης που θέλουμε να ασκήσουμε. Ιδιαίτερα όταν για τα σχετικά με τον ΕΝΦΙΑ και τις 120 δόσεις θέματα όχι μόνο καταθέσαμε πρώτοι ολοκληρωμένες προτάσεις με τη μορφή πρότασης νόμου από τον περασμένο Νοέμβριο, αλλά και ψηφίσαμε μέχρι τώρα κάθε βελτίωση που επιχείρησε η προηγούμενη Κυβέρνηση, έστω και αν το είχανε προφανώς για λόγους προεκλογικούς.

Το παρόν Σχέδιο Νόμου και οι ρυθμίσεις που προτείνει εντάσσεται στην προσπάθεια ανακούφισης και στήριξης των μικρών και μεσαίων εισοδημάτων και δίνει τη δυνατότητα σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να διευθετήσουν τα χρέη τους και αν είναι βιώσιμες να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν.

Είναι κατά συνέπεια ευνόητη η θετική μας ψήφος παρά τις επιφυλάξεις που έχουμε και διατύπωσα χθες στην συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών.

Επανέρχομαι λοιπόν:

Σε ότι αφορά τη μείωση του ΕΝΦΙΑ

  1. Προτείνουμε να ενταχθούν με μείωση 50% τα ακίνητα που ανήκουν σε παραδοσιακούς και διατηρητέους οικισμούς καθώς και τα επιμέρους χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα. Επίσης με την ίδια μείωση 50% να ενταχθούν κτίρια βιοκλιματικά με ενεργειακή ταυτότητα και θετικό οικολογικό αποτύπωμα. Το σκεπτικό της μείωσης είναι το υπερβολικό κόστος συντήρησης και ανακαίνισης των ακινήτων, πολλαπλάσιο του αντίστοιχου των υπολοίπων.
  2. Η ρύθμιση του άρθρου 1 ουσιαστικά γίνεται για το 2019 και μόνο. Να συμφωνήσουμε ότι τα γήπεδα εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού πρέπει από τώρα να παγιωθεί η εξαίρεση ως νόμιμο μέτρο και να συμπεριληφθεί στο σχέδιο νόμου.
  3. Θεωρώ ορθό να παρεμβληθεί μια ακόμη κλίμακα της τάξης του 22% ή 23% ανάμεσα στις διαβαθμίσεις 20% και 25% για ακίνητα αξίας έως 300.000 ευρώ.

Σε ότι αφορά την ρύθμιση για τις 120 δόσεις θα έπρεπε στο παρόν σχέδιο νόμου να συμπεριληφθούν οι ασφαλιστικές εισφορές, να διευκρινιστεί ότι και οι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους οφειλέτες μπορούν εκουσίως να συμπεριληφθούν στη νέα ρύθμιση.

Με αυτές τις παρατηρήσεις ψηφίζουμε θετικά το σχέδιο νόμου και επί της αρχής και επί των άρθρων.

Εμείς θα συνεχίσουμε στο δρόμο που χαράξαμε.

Σθεναρά αντίθετοι σε ότι πλήττει τα εθνικά συμφέροντα και την αξιοπρεπή διαβίωση των πολιτών.

Θετικά συμμέτοχοι σε ότι υπηρετεί και κυρίως θα προτείνουμε την δική μας πρόταση και λύση σε κάθε ζήτημα, σε κάθε θέμα.

Έτσι εννοούμε την υπεύθυνη, μαχητική, προγραμματική αντιπολίτευση, έτσι καταξιώνουμε το ρόλο μας ως προοδευτικού πόλου στο πολιτικό σύστημα.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.