Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία Κώστα Σκανδαλίδη ειδικού αγορητή στην ολομέλεια της Βουλής για το σχεδίο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Διενέργεια Γενικών Απογραφών έτους 2021 από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, επείγουσες δημοσιονομικές και φορολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις».

Παρακολουθούμε αυτές τις ημέρες, μέρα με τη μέρα, ώρα με την ώρα, τη δραματική επιδείνωση των συνεπειών του τρίτου κύματος πια της πανδημίας, όπως το παρακολουθεί και όλος ο ελληνικός λαός, θα έλεγα, βουβός και προβληματισμένος, ανασφαλής και βλέποντας ένα μέλλον πάρα πολύ δύσκολο. Είναι μια διαδικασία που καθιστά τις συζητήσεις μας περί οικονομικών προγραμματισμών και στόχων και άλλων κάπως φιλολογικές.

Ζήσαμε τον πρώτο κύκλο της πανδημίας, όπου πραγματικά με μια καθολική, όμως, και με επιτυχημένη από τη μεριά της Κυβέρνησης, υποστήριξη όλων μας, την ξεπεράσαμε με ένα πάρα πολύ επιτυχημένο τρόπο.

Η Κυβέρνηση επαναπαύτηκε στις δάφνες της με αποτέλεσμα η προετοιμασία του δεύτερου κύματος να είναι, ενώ αναμενόταν και όλοι το προέβλεπαν, ελλιπής, ασχεδίαστη, με συνέπειες που τις ζήσαμε πάρα πολύ έντονες τους προηγούμενους μήνες.

Και τώρα μπήκαμε πια σε μια σε μια δραματική περίοδο με το τρίτο κύμα και θα έλεγα ότι είναι η ώρα για τον κύριο Πρωθυπουργό να πάρει μια γενναία πρωτοβουλία. Αντί να αντιμετωπίζουμε καθημερινά την πολυγλωσσία των Υπουργών και την πολυγλωσσία των ειδικών επιστημόνων-λοιμωξιολόγων που ο καθένας λέει τη δική του άποψη για λίγα λεπτά δημοσιότητας, να προκαλέσει έναν εθνικό συναγερμό και σε συνεννόηση με όλα τα Κόμματα του Κοινοβουλίου να βρούμε, να συζητήσουμε και να αποφασίσουμε, να υπάρξει μια κοινή στράτευση αντιμετώπισης, αντί να μιλάμε για κριτική ή όχι στην Κυβέρνηση ή για οτιδήποτε άλλο.

Νομίζω ότι αυτήν τη στιγμή αυτή η πρωτοβουλία θα ήταν κάτι πάρα πολύ σημαντικό και θα έδειχνε ότι στεκόμαστε στο ύψος μιας περίστασης, η οποία, αν εξελιχθεί όπως εξελίσσονται τα πράγματα, θα είναι δραματική για τη χώρα μας, για την οικονομία της, την πορεία μας, για όλα αυτά.

Ένιωσα την ανάγκη να κάνω αυτήν την πρόταση, γιατί πιστεύω ότι είναι η στιγμή τώρα, έστω και τώρα, να πάρει ο Πρωθυπουργός μια τέτοια πρωτοβουλία. Είναι δική του εξάλλου η ευθύνη των χειρισμών.

Εγώ θα ήθελα, πριν μπω στα άρθρα, να πω για τρία θέματα που έχουν σχέση με το νομοσχέδιο, κάποια που τα θεωρώ σημαντικά, κάποιες γενικές απόψεις.

Το πρώτο αφορά τη χρηματοδότηση της AEGEAN. Εμείς ήμασταν και είμαστε υπέρ της στρατηγικής της χρηματοδότησης. Πιστεύω, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη, το να αφήσουμε τον αερομεταφορέα να μην μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες και στα προβλήματα που έχει σε αυτήν τη φάση θα ήταν πολύ κακό και θα είχε τεράστια αρνητικά αποτελέσματα για όλους μας και για την πορεία των αερομεταφορών της χώρας γενικότερα. Νομίζω, λοιπόν, ότι απέναντι σε αυτό κανείς δεν μπορεί να έχει καμία πολύ ισχυρή αντίρρηση.

Με βάση την πρότασή σας, το δημόσιο θα πάρει πίσω ένα μέρος της εγγύησης μετά από τουλάχιστον δύο χρόνια, της οποίας το ύψος εξαρτάται από την επιδότηση της εταιρείας. Αν υποθέσουμε ότι η αύξηση σε δύο χρόνια φτάνει την αξία που είχε τον Φεβρουάριο του 2020 που ήταν στο peak της η εταιρεία, αν δηλαδή διπλασιαστεί η τιμή της εταιρείας, κάναμε έναν πρόχειρο υπολογισμό και αυτά που θα πάρει πίσω το δημόσιο είναι από τα 120 εκατομμύρια τα 35 εκατομμύρια. Αν έχει κάνει κάποια επεξεργασία περισσότερη και μπορεί να μας διαφωτίσει ο Υπουργός, θα ήταν πάρα πολύ καλά.

Μπορούσε η Κυβέρνηση να διαλέξει έναν άλλον τρόπο, ένα μακροπρόθεσμο δάνειο με δέκα άτοκες δόσεις που θα μπορούσαν να επιστραφούν όλα τα χρήματα μέσα σε ένα χρονικό διάστημα, σε δέκα χρόνια για παράδειγμα. Θα μπορούσε να διαλέξει μια πρόταση τύπου επιστρεπτέας προκαταβολής. Θα μπορούσε να κάνει πολλές επιλογές διαφορετικές από αυτήν που έκανε.

Ζήτησα, κύριε Υπουργέ, να μας φέρετε σήμερα τη συμφωνία που έκανε το γερμανικό δημόσιο με τη LUFTHANSA, γιατί, κατά τη γνώμη μου -ίσως είναι λίγο προχωρημένο-, μπορεί να σκέφτεται κανείς ότι το ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε να διασφαλίσει και έλεγχο με έναν τρόπο, όχι να παρεμβαίνει στις καθημερινές δουλειές της εταιρείας, αλλά έχει δώσει τα χρήματα από το υστέρημα του ελληνικού λαού, προκειμένου η εταιρεία να λειτουργήσει.

Νομίζω θα μπορούσαν να βρεθούν και πιο προοδευτικοί επί της ουσίας τρόποι αντιμετώπισης. Νομίζω ότι αυτό που διαλέξατε δεν μας λύνει τα προβλήματα. Μακάρι να μας διαφωτίσετε επί του συγκεκριμένου και να μας πείσετε.

Δεύτερον, υπάρχει στο άρθρο 39 μια υπόθεση που για πολλούς θεωρείται μικρή. Είναι η ad hoc λύση του προβλήματος των Δήμων Λαυρεωτικής κ.λπ.. Εγώ θεωρώ ότι είναι σωστό αυτό που κάνατε και θα είναι σωστό πιθανά και αυτό που θα κάνετε και με τον διπλανό δήμο που υπάρχει το πρόβλημα, όπως έχετε πει. (GK)

Επειδή έχω μια εμπειρία σημαντική από αυτά τα θέματα, όταν ήμουν στο Υπουργείο Εσωτερικών και στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και επειδή πολλοί κατηγορούν τις προηγούμενες, όλες τις κυβερνήσεις ότι σαράντα, πενήντα, εκατό χρόνια δεν λύνονται αυτά τα προβλήματα, είναι –απ’ ό,τι θυμάμαι καλά- δέκα με δεκαπέντε περιπτώσεις σε όλη τη χώρα.

Αντί να αγωνιζόμαστε να φέρνουμε για κάθε ένα, μετά από δύο, τρία, πέντε χρόνια, μία πρόταση επίλυσης, ας κάνει μια έρευνα το Υπουργείο σε συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ή Χωροταξίας και να φέρει μια συνολική λύση-ρύθμιση ενιαία, που να τελειώσει αυτή η πληγή.

Είναι μια πληγή, μια πληγή αφάνταστη που δείχνει την ανικανότητα του ελληνικού κράτους να αντιμετωπίσει προβλήματα που χρονίζουν δεκαετίες επί δεκαετίες. Είναι μια παρατήρηση, μια συνολικότερη ρύθμιση που θα έπρεπε να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση και νομίζω ότι θα μπορούσε η Κυβέρνηση να το εξετάσει.

Υπάρχει και ένα τρίτο θέμα που αφορά το άρθρο 42, ένα ουσιαστικά σοβαρό θέμα που είναι η προένταξη των έργων –με βάση την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης-, η δυνατότητα δηλαδή να εντάξουμε έργα, όχι εκ των υστέρων να εγκρίνονται, αλλά να προεγκρίνονται και να προχωρά μετά, μέσα από το ταμείο ανασυγκρότησης κ.λπ., να γίνεται η χρηματοδότηση.

Αυτή είναι μια σημαντική αλλαγή για τα ευρωπαϊκά πράγματα, αλλά έχω την αίσθηση ότι ο τρόπος που επιλέγει η Κυβέρνηση, κυρίως ο απολύτως συγκεντρωτικός τρόπος που θα γίνεται αυτή η διαδικασία, θα είναι ένας μεγάλος πειρασμός για επιλεκτικές πολιτικές στις χρηματοδοτήσεις των έργων και στην επιλογή των έργων, που θα εγείρουν τεράστια ερωτηματικά.

Θα ήθελα να μας προτείνετε μία διαδικασία συμμετοχής στη διαδικασία της τελικής απόφασης-πρότασης που στέλνετε για την προέγκριση των έργων, μία διαδικασία ελέγχου και συμμετοχής στην αξιολόγηση. Είναι κάτι που αφορά το μοντέλο διακυβέρνησης. Δεν έχω την ελπίδα ότι ο Πρωθυπουργός μπορεί να μπει σε μια τέτοια λογική, γιατί είναι έξω από τη λογική του προφανώς, έτσι όπως βλέπω ότι συγκροτεί το Μαξίμου και το γενικότερο τρόπο διακυβέρνησης.

Εν πάση περιπτώσει, εγώ είμαι υποχρεωμένος από τη δική μου θέση να ζητήσω σε αυτό το θέμα –που θα είναι το επόμενο δύσκολο ζήτημα που θα έχει σχέση με μια πολιτική και κομματική αντιπαράθεση, που μπορεί να προβλεφθεί από τώρα και να κυλήσει ομαλά αυτή η διαδικασία της προένταξης των έργων- να υπάρξει μια τέτοια πρωτοβουλία, αν θέλετε, από την πλευρά της Κυβέρνησης.

Αυτά είναι τα τρία θέματα που ήθελα να θίξω, σε ό,τι αφορά κάποια επιμέρους άρθρα.

Για τα άρθρα από 26 έως 30, τις επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας, θα έλεγα ότι οι παρατηρήσεις μου είναι απλές.

Η πρώτη περίπτωση, δηλαδή το άρθρο 26, είναι μια εύλογη διάταξη, όμως η προβλεπόμενη επιδότηση των μισθωμάτων –που προβλέπεται στο επόμενο άρθρο- θα μπορούσε να λύσει το θέμα. Υπάρχουν ακόμα περιπτώσεις που δεν έχουν δηλωθεί ακόμα και από τον προηγούμενο Νοέμβριο και υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να κάνουν ενστάσεις κ.λπ. Αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσετε με έναν τρόπο, να ανοίξετε τη διαδικασία, για να καλυφθούν αυτές οι περιπτώσεις.

Στο άρθρο που αφορά τα αξιόγραφα, είναι εύλογες σε έναν βαθμό οι διατάξεις. Όμως, αν η Κυβέρνηση είχε υιοθετήσει ένα σοβαρό πρόγραμμα ρευστότητας μέσα από τον τραπεζικό δανεισμό και το σύστημα επιστρεπτέας προκαταβολής για όλες οι επιχειρήσεις, δεν θα ήταν αναγκαίες αυτές οι αναστολές, τα αξιόγραφα που στρεβλώνουν την αγορά.

Τονίσαμε και την άλλη φορά, όταν συζητούσαμε το σχετικό θέμα, ότι δεν μπορούν να παραμένουν τόσα δισεκατομμύρια ευρώ από τη ρευστότητα που έχει χορηγήσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ως καταθέσεις των ελληνικών τραπεζών στην Τράπεζα της Ελλάδος, αντί να πέφτουν στην αγορά. Θα μπορούσε να υπάρξει μια πολύ πιο γενναία πολιτική, σε ό,τι αφορά αυτή τη διαδικασία.

Σε ό,τι αφορά την κρατική ενίσχυση επιχειρήσεων με τη μορφή επιδότησης παγίων δαπανών, και αυτό είναι με τη συγκεκριμένη κατάσταση που ζούμε ένα εύλογο μέτρο, αλλά έχει αργήσει πάρα πολύ, ενώ φαίνεται ότι είναι ανώριμη εξαγγελία, καθώς δεν προβλέπει ούτε καν ποιες πάγιες δαπάνες θα καλύψει, ενώ παραπέμπει το πλαίσιο σε απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Ευχόμαστε να μην σχεδιασθεί με την προχειρότητα και την επιλεκτικότητα του ΤΕΠΙΧ ΙΙ.

Σε ό,τι αφορά τα άρθρα 31 έως 42, εκτός από τα δύο που ανέφερα για τις επείγουσες δημοσιονομικές και φορολογικές ρυθμίσεις, τα περισσότερα είναι εύλογα, αν και τίθενται ερωτηματικά γιατί δεν είχαν προβλεφθεί. Κάποια έχουν καθαρά τεχνικό χαρακτήρα και κάποια άλλα έχουν κάποιο βαθμό αοριστίας. Ίσως από τη συζήτηση που θα προκύψει εδώ να μας διαφωτίσετε πιο πολύ, ώστε η τελική θέση που θα πάρουμε να είναι θετική.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τα άρθρα 1 έως 25 που είναι η διενέργεια της γενικής απογραφής, θα σας πρότεινα, κύριε Υπουργέ, να συνεργαστείτε με την ΕΛΣΤΑΤ και να ζητήσετε να ελέγξετε τον μηχανισμό που θα γίνει και τα συγκεκριμένα δεδομένα, γιατί είναι μια χρυσή ευκαιρία να έχουμε μια μεγαλύτερη αποτύπωση της ελληνικής πραγματικότητας, της διαστρωμάτωσής της, της χωροταξικής της διάρθρωσης και παράλληλα, θα μας δώσουν πολύτιμα στοιχεία, για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια καινούργια βάση δεδομένων, μιας και ο τρόπος που θα γίνει τώρα είναι πολύ πιο σύγχρονος και ψηφιοποιημένος σε έναν πάρα πολύ μεγάλο βαθμό. Νομίζω λοιπόν ότι αυτό είναι μια χρυσή ευκαιρία και πρέπει να εξαχθούν συμπεράσματα. Η μία πρόταση είναι αυτή.

Η δεύτερη πρόταση είναι ο χρονικός προγραμματισμός. Ξέρετε πάντοτε ότι η διαδικασία της απογραφής συνδέεται με την κατανομή των εδρών, με μια σειρά πράγματα που εμπλέκονται στις πολιτικές εξελίξεις, στον χρόνο των εκλογών κ.λπ. Καλό θα είναι να υπάρξει ένας αυστηρός χρονικός προγραμματισμός ολοκλήρωσης αυτής της διαδικασίας, ούτως ώστε να έχουμε μια ομαλή πορεία και να μην χρησιμοποιηθεί η απογραφή σαν στοιχείο που θα μπορούσε να παρεμβαίνει ενδεχόμενα στις πολιτικές εξελίξεις.

Το λέω αυτό, γιατί έχουμε και την ψήφο των αποδήμων, έχουμε και τόσα πράγματα μπροστά μας, που είναι πάρα πολύ μεγάλα. Η απογραφή αυτή τη φορά έχει τρομακτικά κρίσιμο χαρακτήρα, όπως επίσης θα είναι η ευκαιρία, όπως είπα στην αρχή, να μας δώσει πάρα πολλά στοιχεία.

Εμείς, κύριε Υπουργέ, επί της αρχής θα το ψηφίσουμε το νομοσχέδιο, γιατί πιστεύουμε ότι έχει άρθρα τα οποία προφανώς έχουν και έναν θετικό χαρακτήρα και στο κάθε άρθρο ξεχωριστά επιφυλασσόμαστε, μετά από τη συζήτηση που θα κάνουμε σήμερα εδώ όλη την ημέρα, να πάρουμε αντίστοιχα θέση.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Β. Κεγκέρογλου - Γ. Φραγγίδης: «Κατασκευή – συντήρηση Οικημάτων στέγασης στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων»Να προηγούνται όλων των άλλων οι εργατικές απαιτήσεις σε ειδική διαχείριση και πτώχευση