Σε Άρθρα – Απόψεις

ΑΡΘΡΟ Ε. ΛΙΑΚΟΥΛΗ ΓΙΑ ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟ ΣΤΗ ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ

Κακά τα ψέματα, κάθε εκλογικός νόμος, αναπόφευκτα, είναι καταδικασμένος, ως ένα βαθμό, να προσπαθεί να «τετραγωνίσει τον κύκλο». Η άποψη αυτή έχει αποδειχθεί, άλλωστε, από το νομπελίστα οικονομολόγο Kenneth Arrow, ο οποίος στα μέσα του περασμένου αιώνα, απέδειξε βάσει μαθηματικής λογικής, ότι κανένα εκλογικό σύστημα δεν μπορεί να είναι απόλυτα δίκαιο, με το γνωστό του «θεώρημα του αδύνατου».

Ακόμη κι έτσι όμως, αν δεχθούμε ότι δηλαδή όλοι οι εκλογικοί νόμοι αποτελούν a priori ατελείς προσπάθειες εξεύρεσης λύσης στο κρίσιμο για τη Δημοκρατία ζήτημα της κατά το δυνατόν αναλογικότερης αντιπροσώπευσης, έχουμε χρέος ως πολιτικό σύστημα να υπερβούμε τα φιλοσοφικά διλλήματα και να προσπαθήσουμε μέσα στις δοσμένες, και πολύ συγκεκριμένες, ιστορικές συνθήκες να επεξεργαστούμε «μια κάποια λύση», η οποία σημειωτέον, να είναι και βιώσιμη.

Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ κατά την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο και συγκεκριμένα το 2016 υποτίθεται πως νομοθέτησε ένα νέο, αναλογικότερο εκλογικό νόμο, προς την κατεύθυνση της κατάργησης των στρεβλώσεων που δημιουργούσε το πράγματι καλπονοθευτικό bonus των 50 εδρών για το πρώτο κόμμα, του «Νόμου Παυλόπουλου» (ν.3636/08). Ενός νόμου ο οποίος είναι σήμερα ξεκάθαρα πεπαλαιωμένος, καθώς αντικατοπτρίζει απολύτως διαφορετικές πολιτικές και ιστορικές συνθήκες, που ουδεμία σχέση έχουν, ωστόσο, με τη μνημονιακή και μεταμνημονιακή πολιτική πραγματικότητα των τελευταίων 11 ετών. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, με τον γνωστό τυχοδιωκτισμό της, όπως φάνηκε και σε μια σειρά άλλων κομβικών θεμάτων τα οποία προέκυψαν επί των ημερών της, νομοθέτησε για ένα κορυφαίο για την ποιότητα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας ζήτημα, με το μυαλό στη …ζημιά που μπορούσε να προκαλέσει στην επόμενη κυβέρνηση – δίχως φυσικά να υπολογίσει ότι η ζημιά  πρωτίστως, θα έβλαπτε τη χώρα.

Στον γνώριμο τυχοδιωκτισμό των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, απαντά τούτες τις ημέρες η κυβέρνηση της ΝΔ, ακολουθώντας το δικό της πολιτικό μοτίβο, της άκρατης συντήρησης και της μηδαμινής συνεισφοράς σε οτιδήποτε θα μπορούσε να συνιστά θεσμικό εκσυγχρονισμό και πραγματική εκλογική μεταρρύθμιση. 

Ο κ. Μητσοτάκης, δίχως κανέναν πρότερο ουσιαστικό διάλογο με τα υπόλοιπα κόμματα, δίχως σχεδόν δημόσια διαβούλευση με τους πολίτες, αφού η κυβέρνησή του επέλεξε να αναρτήσει τη νομοθετική της πρωτοβουλία για ένα μόλις σαββατοκύριακο στο «opengov», έφερε έναν εκλογικό νόμο, ο οποίος παρότι θέλει να παρουσιάζεται αναλογικότερος του «Νόμου Παυλόπουλου», είναι επί της ουσίας σχεδόν ο ίδιος, με άλλο απλώς «περίβλημα». 

Είναι φανερό λοιπόν πως η ΝΔ ως παράταξη, ελάχιστα δείχνει να αντιλαμβάνεται για το πόσα πολλά έχουν αλλάξει στον πολιτικό χάρτη και το πολιτικό σύστημα τα τελευταία 10 χρόνια. 

Με ακριβώς αυτή τη λογική, η κυβερνητική πρόταση εξακολουθεί να διατηρεί με τον έναν ή τον άλλον τρόπο το bonus των 50 εδρών, καταδεικνύοντας αν μη τι άλλο τον θεσμικό εθισμό της συντηρητικής παράταξης σε εκβιαστικές, κατ’ ουσία, κυβερνητικές λύσεις που μετατρέπουν μια μειοψηφική εκλογική επικράτηση σε αυτοδύναμη κυβερνητική πλειοψηφία.  

Το Κίνημα Αλλαγής και στην προκειμένη περίπτωση, δεν μπορεί να ετεροκαθοριστεί, επιλέγοντας μεταξύ της τυχοδιωκτικής «Σκύλλας» και της αντιμεταρρυθμιστικής «Χάρυβδης». Έχει άλλωστε πολλές φορές αποδείξει κατά το μακρινό, αλλά και το πρόσφατο παρελθόν πως κάτι τέτοιο θα ήταν αντίθετο στις αρχές του, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο πολιτεύεται. Αυτονόητα λοιπόν το Κίνημά μας στέκεται αρνητικά στην επαναφορά του bonus των πενήντα εδρών ή στην επίτευξη αυτοδυναμίας με ποσοστό κάτω του 40%, όπως η κυβέρνηση επιχειρεί να νομοθετήσει. Παρότι κατανοούμε πως ένας εκλογικός νόμος, ως κομβικός νόμος για την λειτουργία του πολιτεύματος, χρειάζεται να διασφαλίζει την κυβερνητική σταθερότητα, δεν είμαστε διατεθειμένοι να προβούμε σε «εκπτώσεις» σε ό,τι αφορά τη λαϊκή ετυμηγορία, προς άγραν μιας per se κυβερνησιμότητας. Επιδιώκουμε την επιθυμητή πολιτική σταθερότητα, αλλά με ένα πιο δίκαιο και ουσιαστικά αναλογικότερο εκλογικό νόμο, έτσι όπως άλλωστε αποτυπώθηκε στην σχετική μας πρόταση, την οποία καταθέσαμε ήδη από το 2018. 

Η πρότασή μας καταδεικνύει την αταλάντευτη πίστη μας στη συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων, ιδίως, για ζητήματα τόσο καίριας σημασίας, όπως αυτά που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τώρα, στην έναρξη της νέας δεκαετίας. Ζητήματα όπως η αυξανόμενη αναταραχή στην Μέση Ανατολή, η ανησυχητική ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, το διογκούμενο προσφυγικό – μεταναστευτικό και η μονίμως εκφεύγουσα οικονομική ανάπτυξη, θεωρούμε πως δεν μπορούν να επιλυθούν, από έναν και μόνο πολιτικό χώρο, παρά μόνο μέσα από ευρείες συναινέσεις και ειλικρινείς διαβουλεύσεις. Οποιαδήποτε άλλη πρόταση η οποία δεν δίνει τη δυνατότητα ισχυρών Κυβερνήσεων προγραμματικής συνεργασίας, που να εκφράζουν και να στηρίζονται σε μια ευρύτερη λαϊκή και κοινοβουλευτική πλειοψηφία, δείχνουν μόνο αλαζονεία και οίηση· ποιότητες, ωστόσο, που κάθε άλλο παρά σύμβουλοι χρηστής διακυβέρνησης είναι.  

Επιτελικής ..διακυβέρνησης, ίσως. Χρηστής όμως, σίγουρα όχι…*Η Ευαγγελία Λιακούλη είναι βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής ν. Λάρισας και υπεύθυνη του Κοινοβουλευτικού Τομέα Εσωτερικών

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.