Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία Δημήτρη Κωνσταντόπουλου, εισηγητή του Κινήματος Αλλαγής στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του ν/σ του Υπ. Πολιτισμού:

Κύριε Πρόεδρε,

Κυρία Υπουργέ,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Ο πολιτισμός είναι δημόσιο αγαθό και δυναμικός αναπτυξιακός πυλώνας της χώρας μας.

Η προστασία και η ανάδειξη του πολιτισμικού μας αποθέματος με παράλληλη διασφάλιση της σύγχρονης δημιουργίας αποτελούν βασικούς άξονες των προτάσεων του Κινήματος Αλλαγής.

Μέσα στην πρωτοφανή κρίση για τον Πολιτισμό που δημιουργούν οι συνθήκες της πανδημίας σας προτείναμε να δημιουργηθεί το Ταμείο Αρωγής του Πολιτισμού.

Με άμεση χρηματοδότηση από τα αδιάθετα των πόρων που είχαν δοθεί στην Αυτοδιοίκηση για πολιτιστικές δράσεις συνολικά 87 εκατομμύρια ευρώ.

Και να θυμίσω κα Υπουργέ, ότι ο κόσμος του Πολιτισμού ακόμη περιμένει απαντήσεις στα διαχρονικά αιτήματα για την απουσία ανώτατου πτυχίου για τους αποφοίτους δημόσιων και ιδιωτικών καλλιτεχνικών σπουδών, για τις επισφαλείς εργασιακές σχέσεις και τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας στον Πολιτισμό.

Ο Πολιτισμός δέχεται μία τεράστια πίεση τη στιγμή αυτή.

Χρειάζονται μακροπρόθεσμες και βιώσιμες πολιτικές.

Τώρα, επί του Νομοσχεδίου :

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Η ανάγκη εκσυγχρονισμού του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, αποτελεί πάγιο αίτημα εργαζομένων και φορέων στο χώρο του πολιτισμού.

Το Ταμείο λειτουργεί σήμερα με βάση νόμο του 1977, έναν νόμο άλλης εποχής που προκαλούσε διοικητικές δυσλειτουργίες στο Ταμείο.

Σήμερα λοιπόν, το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων αναδιοργανώνεται και μετονομάζεται σε Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων.

Ο Οργανισμός εισέρχεται σε μια νέα εποχή και βασικοί του στόχοι πρέπει να είναι η αύξηση των πολιτιστικών πόρων η προστασία των αρχαιολογικών μας χώρων και μουσείων καθώς και η δημιουργία σύγχρονων υποδομών για τους επισκέπτες.

Πρέπει να δοθεί τέλος σε αρχαιολογικούς χώρους χωρίς υποδομές, χωρίς αναψυκτήρια, με άδεια πωλητήρια.

Μην ξεχνάμε ότι μέχρι πρόσφατα 45 με 60 αναψυκτήρια σε όλη τη χώρα ήταν κλειστά.

Είναι μια εικόνα που δεν τιμά την πατρίδα μας.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Ο νέος Οργανισμός, παραμένει Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία για την λειτουργία του υπηρετώντας το δημόσιο συμφέρον.

Και μας προβληματίζει, η προοπτική δημιουργίας ενός Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου που θα διαχειρίζεται τους πόρους του ΟΔΑΠ.

Ενός Νομικού Προσώπου που είχε νομοθετήσει και ο ΣΥΡΙΖΑ με τον ν. 4551/2018.

Και σήμερα το ξεχνά και τάσσεται εναντίον του!

Η δική μας στάση κα Υπουργέ, είναι σαφής και σταθερή.

Το 2018 καταψηφίσαμε τη δημιουργία του Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου από το ΤΑΠ.

Και σήμερα, σας ζητάμε να μας διευκρινίσετε :

Γιατί χρειάζεται ένα ακόμη Νομικό Πρόσωπο κα Υπουργέ;

Ποια θα είναι η δομή και οι αρμοδιότητές του;

Γιατί δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη διαχείριση των ακινήτων και των αναψυκτηρίων ο ίδιος ο ΟΔΑΠ;

Ακόμα και μετά τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που φέρατε, η ασάφεια παραμένει.

Στα θέματα των δαπανών και της δομής του Οργανισμού :

Θετικές οι διορθώσεις που κάνατε στα άρθρα 26 και 27, όπως σας είχαμε προτείνειώστε να υπάρχουν ξεκάθαρες αρμοδιότητες των Υπηρεσιών του ΟΔΑΠ.

Επίσης θετική η επέκταση της αποζημίωσης για υπερωρίες στους Γραμματείς των Κεντρικών Συμβουλίων, όπως επίσης σας είχαμε προτείνει.

Ωστόσο, η μεταφορά της δαπάνης για την υπερωριακή απασχόληση των αρχαιοφυλάκων και του προσωπικού καθαριότητας των αρχαιολογικών χώρων, από τον ΟΔΑΠ στο Υπουργείο Πολιτισμού μετά από 2 χρόνια, δεν έχει καμία δικαιολογητική βάση.

Μέχρι σήμερα η διαδικασία εξελίσσεται ομαλά και έτσι πρέπει να συνεχίσει.

Όσον αφορά στο προσωπικό :

Ο νέος Οργανισμός αναλαμβάνει διευρυμένες αρμοδιότητες και χρειάζεται να του αποδοθούν κατάλληλοι πόροι και προσωπικό.

Οι 300 θέσεις του προσωπικού δεν επαρκούν.

Χρειάζεται να αυξηθούν και ταυτόχρονα να προχωρήσουν άμεσα οι προσλήψεις.

Θυμίζω, ότι μεγάλο μέρος των εργαζομένων του ΤΑΠ πλησιάζουν τη συνταξιοδότηση.

Και ταυτόχρονα, να κατοχυρωθούν τα δικαιώματα του υπάρχοντος προσωπικού.

Κλείνω την τοποθέτησή μου για τον ΟΔΑΠ με το ζήτημα των αρχαιοφυλάκων.

Καταθέσαμε μια τροπολογία που αποκαθιστά μια διαχρονική αδικία.

Οι αρχαιοφύλακες είναι οι άνθρωποι που ουσιαστικά κρατούν ανοιχτούς τους αρχαιολογικούς χώρους.

Εργάζονται σε μόνιμη βάση πέραν του πενθημέρου, 50-60 ημέρες παραπάνω από άλλους υπαλλήλους και μάλιστα συχνά σε αντίξοες συνθήκες.

Και η εργασία τους αυτή την 6η ημέρα, δεν προσμετράται μέχρι σήμερα συνταξιοδοτικά.

Είναι καιρός η Πολιτεία να δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα αυτό.

Για το λόγο αυτό σας ζητάμε να κάνετε αποδεκτή την τροπολογία.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Το ζήτημα της δωρεάς του Μουσείου Βρανά στο Ελληνικό Δημόσιο, εμείς, το Κίνημα Αλλαγής, το έχουμε θέσει επανειλημμένως.

Προσωπικά, αναφέρθηκα στο Μουσείο σε τοποθετήσεις μου σ’αυτή την αίθουσα τόσο στις 17/7 όσο στις και 20/11, ζητώντας να έρθει προς συζήτηση σχετικό Νομοσχέδιο.

Το Μουσείο Βρανά στη Λέσβο, είναι ένα Μνημείο.

Δημιουργήθηκε από την οικογένεια του Οδυσσέα Ελύτη.

Αναστηλώθηκε και μετετράπη σε Μουσείο από την πολιτιστική εταιρία Αρχιπέλαγος, μια ομάδα διακεκριμένων ανθρώπων του πολιτισμού.

Από το 2017 έχει ξεκινήσει η διαδικασία δωρεάς του Μουσείου εκ μέρους της εταιρίας Αρχιπέλαγος.

Απέμενε η αποδοχή της δωρεάς από το Υπουργείο Πολιτισμού, με την ψήφιση σχετικού Νομοσχεδίου.

Κάτι που η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν έκανε ποτέ.

Με αποτέλεσμα η συμβολαιογραφική πράξη εντέλει να λήξει τον Μάρτιο του 2019.

Σήμερα, το παρόν Νομοσχέδιο είχε περιλάβει στην αρχική του μορφή, την ίδρυση του Μουσείου Ελαιοτριβείου Βρανά, διατάξεις οι οποίες στη συνέχεια αποσύρθηκαν.

Και τούτο διότι προέκυψε ότι οι διατάξεις του Νομοσχεδίου δεν ανταποκρίνονταν στους όρους της συμβολαιογραφικής πράξης δωρεάς.

Ενός εγγράφου που δεν είχε γνωστοποιηθεί στα μέλη της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, με αποτέλεσμα να είναι άγνωστοι οι όροι της δωρεάς στους Βουλευτές.

Η Υπουργός μας ενημέρωσε, ότι η συμβολαιογραφική πράξη δωρεάς, δεν βρέθηκε στο πρωτόκολλο του Γραφείου της Υπουργού μετά την αλλαγή ηγεσίας στο Υπουργείο.

Μια διαπίστωση που δεν αρμόζει σε ένα σύγχρονο κράτος στην εποχή της ψηφιακής διακυβέρνησης.

Γι’αυτό και θα πρέπει το ζήτημα να διερευνηθεί και στη συνέχεια το Υπουργείο σε συνεργασία με τη δωρήτρια εταιρία, να διαμορφώσουν το θεσμικό πλαίσιο που θα εγγυάται την επόμενη μέρα του Μουσείου, με σεβασμό στην ιστορία του και στην προσφορά της δωρήτριας εταιρίας.

Αγαπητοί συνάδελφοι, η συνέχεια της κράτους εξαρτάται από μας.

Χρειάζεται συνέπεια λόγων και έργων.

Και έρχομαι στο θέμα της εξαγωγής αρχαιοτήτων και της συνεργασίας του μουσείου Μπενάκη με το Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού της Μελβούρνης.

Ζήτημα για το οποίο μάλιστα καταθέσατε και σχετική τροπολογία κ. Υπουργέ.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η Ελλάδα είναι κοιτίδα του πολιτισμού, τον οποίο μετέδωσε στα πέρατα της γης.

Σήμερα, ο πολιτισμός αποτελεί ισχυρό εργαλείο στην ενδυνάμωση των διεθνών σχέσεων της πατρίδας μας και των δεσμών μας με την Ομογένεια.

Με τη στήριξη της εξωστρέφειας των Μουσείων μας, αναδεικνύεται ο φιλελληνισμός, προβάλλεται η πατρίδα μας και η πολιτιστική μας κληρονομιά σε Έλληνες του εξωτερικού αλλά και σε πολίτες άλλων χωρών.

Ταυτόχρονα, με την προβολή των αρχαιοτήτων μας σε εκθέσεις του εξωτερικού και με τον δανεισμό τους υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, ενισχύουμε τις απαιτήσεις μας για επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην πατρίδα μας.

Κι αυτό γιατί, η ελληνική πολιτιστική κληρονομιά πρέπει να προβάλλεται στο εξωτερικό, όχι όμως με παράνομες ενέργειες και με κλοπή αρχαιοτήτων, όπως έχει συμβεί με τα Μάρμαρα του Παρθενώνα.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Σήμερα ας μη ξεχνάμε, ότι βρισκόμαστε στην ψηφιακή εποχή, υπάρχουν τρόποι για να διασφαλισθεί η διαφάνεια και η αποτελεσματική προστασία των αρχαιοτήτων μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Όλα αυτά βέβαια ισχύουν με μια βασική προϋπόθεση.

Τη συνέχεια του κράτους και την τήρηση των διακρατικών συμφωνιών.

Όσο αυτά είναι δεδομένα, δεν έχουμε τίποτα να φοβηθούμε.

Αντιθέτως, όπου υπάρχουν συμφωνίες, καταπολεμώνται οι παράνομες ενέργειες και η αρχαιοκαπηλία.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Το Μουσείο Μπενάκη, Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, έχει μια μακρά ιστορική διαδρομή και μεγάλη αξία για τον πολιτισμό στη χώρα μας.

Η Πολιτεία οφείλει να σταθεί αρωγός στις ανάγκες του Μουσείου, ώστε να εκπληρώνει τους σκοπούς του, ιδίως εν μέσω των συνθηκών που διαμορφώνει η πανδημία.

Είναι ιδιαίτερη τιμή για τη χώρα μας, η προοπτική που διανοίγεται, μέσα από τη συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη και του Μουσείου Ελληνικού Πολιτισμού στη Μελβούρνη για τη δημιουργία Μουσείου Ελληνικού Πολιτισμού σε ένα ιστορικό κτίριο στο κέντρο της Μελβούρνης.

Και τούτο μάλιστα, εν μέσω μιας μεγάλης επένδυσης.

Τα εκθέματα στη Μελβούρνη θα λειτουργήσουν ως πρεσβευτές της χώρας μας, φέρνοντας Έλληνες του εξωτερικού αλλά και ξένους πολίτες πιο κοντά στην ιστορία μας και στην πολιτιστική μας κληρονομιά.

Σας τονίσαμε εξαρχής, ότι οι όροι με τους οποίους θα υλοποιηθεί αυτή η συνεργασία, οφείλουν να είναι σαφείς και με αυστηρό έλεγχο του Υπουργείου και του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

Να γνωρίζει και να ελέγχει το Ελληνικό Δημόσιο ποιες συγκεκριμένες αρχαιότητες θα δανεισθούν στο εξωτερικό και με ποιους όρους.

Με την τροπολογία που φέρατε κα Υπουργέ, τροποποιείτε το άρθρο του Αρχαιολογικού Νόμου σχετικά με την έννοια των Μουσείων και εντάσσετε σε αυτή τη νέα ρύθμιση για τη δυνατότητα δανεισμού αρχαιοτήτων στο εξωτερικό για  25 χρόνια με δυνατότητα ανανέωσης για άλλα 25,

Και ορίσατε ρητά ότι η ρύθμιση δεν εφαρμόζεται για τα Μουσεία που ιδρύει και λειτουργεί το Υπουργείο Πολιτισμού.

Θα πρέπει ωστόσο να μας πείτε κα Υπουργέ, γιατί η αλλαγή του άρθρου 45 του Αρχαιολογικού Νόμου γίνεται με τροπολογία.

Να μας διευκρινίσετε επίσης, ποιες είναι οι αλλαγές που χρειάζονται στο θεσμικό πλαίσιο των Μουσείων, οι οποίες επέρχονται με την τροπολογία.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Στο θέμα των επιχορηγήσεων των οπτικοακουστικών έργων από το ΕΚΟΜΕ :

Το νέο πλαίσιο των επιχορηγήσεων διαμορφώθηκε πριν από μόλις 5 μήνες.

Σήμερα, με το άρθρο 58, προβλέπεται ότι θα μπορούν να επιδοτούνται από το ΕΚΟΜΕ τιμολόγια από αλλοδαπές εταιρίες μέχρι το 50% των επιλέξιμων δαπανών.

Η διάταξη μπορεί θεωρητικά να προσελκύσει ξένες παραγωγές, δημιουργώντας πλούτο για τη χώρα μας και θέσεις εργασίας.

Ωστόσο μια τέτοια δυνατότητα πρέπει να τεθεί υπό προϋποθέσεις.

Διότι, με τη σημερινή της μορφή, ευνοεί τις μεγάλες παραγωγές του εξωτερικού οδηγεί σε απώλεια εσόδων για το Δημόσιο από φορολογία και εισφορές και κυρίως, θέτει σε κίνδυνο τις ελληνικές παραγωγές και την απασχόληση των Ελλήνων συντελεστών.

Αυτών δηλαδή που πρέπει να θωρακίσουμε.

Γι’αυτό σας προτείνουμε :

1ον Οι αμοιβές με αλλοδαπά τιμολόγια να είναι επιλέξιμες σε ένα ποσοστό των συνολικών δαπανών για αμοιβές προσωπικού, άρα να διασφαλίζεται ότι θα συμμετέχουν ΚΑΙ Έλληνες συντελεστές σε όλες τις κατηγορίες.

2ον Να διεκπεραιώνονται οι πληρωμές από έναν τραπεζικό λογαριασμό ώστε να ελέγχεται η διαδρομή τους.

3ον Να φορολογηθούν οι αμοιβές στην πηγή του εισοδήματος, άρα στην Ελλάδα, ενισχύοντας τα δημόσια έσοδα.

Είναι προτάσεις που μπορούν να προσελκύσουν επενδύσεις, χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο το μέλλον των Ελλήνων συντελεστών.

Τέλος, με το άρθρο 60 του Νομοσχεδίου, επεκτείνεται μέχρι 31/12/2021 η δυνατότητα των επιχειρήσεων του πολιτισμού να χορηγούν πιστωτικά σημειώματα αντί της επιστροφής χρημάτων για παραστάσεις που ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν λόγω της πανδημίας.

Είναι μια αναγκαία και καλοδεχούμενη βοήθεια, που θα πρέπει ωστόσο να συνδυαστεί με περαιτέρω μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων και των ανθρώπων του πολιτισμού που σήμερα παλεύουν για την επιβίωση.

Ολοκληρώνοντας, να αναφερθώ στην τροπολογία του Υφυπουργού Αθλητισμού, σχετικά με το χρόνο διεξαγωγής των εκλογών των αθλητικών Ομοσπονδιών για το έτος 2020.

Εκλογές που συνδέονται ευθέως με την εγγραφή των αθλητικών σωματείων στο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού μέχρι 31/12/2020.

Κυρία Υπουργέ

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Κανείς δε διαφωνεί με την ύπαρξη Μητρώου, ώστε να καταγραφούν τα ενεργά σωματεία και να εξαλειφθεί το φαινόμενο των σωματείων σφραγίδων.


Ωστόσο, σήμερα κινδυνεύουμε να φτάσουμε στην αντίπερα όχθη.

Το Μητρώο επιβάλλεται να είναι ανοιχτό, χωρίς αποκλεισμούς κι όχι να εργαλειοποιείται για να ελεγχθεί το εκλογικό σώμα.

Ακόμα δε και πρακτικά μιλώντας, το Μητρώο έχει εξελιχθεί σε μια χρονοβόρα διαδικασία που εξελίσσεται μετ’εμποδίων.

Χιλιάδες σωματεία αναμένουν την ολοκλήρωση της εγγραφής τους και βρίσκονται αντιμέτωπα με γραφειοκρατικά αδιέξοδα, εν μέσω μάλιστα της πανδημίας!

Πολύ αμφιβάλλω αν τα σωματεία θα προλάβουν να εγγραφούν στο Μητρώο.

Και ο αποκλεισμός τους από τις εκλογές και από τη χρήση δημόσιων αθλητικών εγκαταστάσεων για το λόγο αυτό, είναι ανεπίτρεπτος.

Τέλος, στο θέμα του ποδοσφαίρου αναμένουμε από τον κ. Υφυπουργό να καταθέσει στη Βουλή την ολιστική μελέτη της FIFA και UEFA για τη βελτίωση και αναβάθμιση του ελληνικού Ποδοσφαίρου καθώς και το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπεγράφη στις 25 Φεβρουαρίου μετά τη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τους επικεφαλής της FIFA και UEFA.

Οι πολίτες και οι φίλαθλοι δικαιούνται να γνωρίζουν τις εξελίξεις στο ελληνικό ποδόσφαιρο.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Βασίλης Κεγκέρογλου: «Δεν μπορούμε να συμπράξουμε σε κομματικές σκοπιμότητες επιλογής Προέδρου της ΕΕΕΠ»Ανδρέας Πουλάς: «Απαντήσεις για τη διαγωνιστική διαδικασία του ΙΦΕΤ ΑΕ ως προς την προμήθεια 2 εκατομμυρίων rapid test»