Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία Χρήστου Γκόκα στο Σ/Ν του Υπουργείου Παιδείας  με θέμα : «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις».

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Υπάρχουν Συνταγματικές προβλέψεις που αφορούν ειδικά στη Παιδεία, αφού αποτελεί βασικό τομέα Πολιτικής, Εθνικής Σημασίας.

Όπως η συνταγματική επιταγή για ίσες ευκαιρίες των πολιτών στη μόρφωση και στην εκπαίδευση, στη βάση της ισονομίας και της ισοπολιτείας για όλους. Επομένως, είναι απαραίτητο ένα ισχυρό Δημόσιο Σύστημα Παιδείας.

Για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το Σύνταγμα καθιερώνει την πλήρη αυτοδιοίκηση των Πανεπιστημίων, επομένως και την αρμοδιότητα, μαζί και την ευθύνη για όλες τις λειτουργίες, κατά συνέπεια και της φύλαξης και της ασφάλειας ανθρώπων και υποδομών, και της διασφάλισης  περιβάλλοντος Ακαδημαϊκής Ελευθερίας.

Οι Νομοθετικές παρεμβάσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι συχνές, με τελευταία πραγματική μεταρρύθμιση το Ν. 4009/2011, της Κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ., που για πρώτη φορά συγκέντρωσε ευρύτερη συναίνεση και διακομματική κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Αντί να συνεχίσουμε πάνω σε αυτό το Νόμο η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε στην κατάργησή του και η σημερινή Κυβέρνηση της Ν.Δ. προχωρά χωρίς διάθεση πραγματικού διαλόγου και συνεννόησης, με βάση τις δικές της, συντηρητικές πολιτικές αντιλήψεις και στοχεύσεις.

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Η Εισηγήτριά μας κα Κεφαλίδου και ο Κοινοβουλευτικός μας Εκπρόσωπος, κ Σκανδαλίδης, αναφέρθηκαν αναλυτικά σε όλα τα επίμαχα θέματα και διατάξεις του Νομοσχεδίου.

Θα σταθώ σε ορισμένα σημεία:

1. ΦΥΛΑΞΗ – ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

Δεν διαφωνούμε ότι υπάρχει πρόβλημα, ανομίας και βίας, ασφάλειας και καταστροφών, στους πανεπιστημιακούς χώρους.  Στο όνομα μάλιστα της ακαδημαϊκής ελευθερίας, οι πράξεις  αυτές πετυχαίνουν το αντίθετο ακριβώς, δηλαδή να πλήξουν την ελευθερία του λόγου και της έρευνας, αλλά και τις ατομικές ελευθερίες. Είναι δε, αδιανόητο να υπάρχει ανασφάλεια και φόβος στους πανεπιστημιακούς χώρους.

Λύθηκαν αυτά  με την κατάργηση του Ασύλου με το Νόμο 4623/2019 που έφερε για ψήφιση η Κυβέρνηση της ΝΔ;

Απ΄ ότι αποδείχθηκε όχι (εμείς είχαμε προβλέψει αυτό το αδιέξοδο) και σήμερα έχουμε νέα νομοθετική παρέμβαση,η οποία αγνοεί τη Συνταγματική πρόβλεψη και την ευθύνη που αναλογεί στη Διοίκηση του Πανεπιστημίου και την αναθέτει στην Αστυνομία.

Η λύση δεν είναι να πηγαίνουμε στα άκρα, είτε στο ένα, είτε στο άλλο. Δεν υπάρχει μόνο η καταστολή , υπάρχει και η πρόληψη.

Γιατί χρειάζονται 1000 Ειδικοί Φρουροί, της Αστυνομίας, όταν πριν από ενάμιση χρόνο, αρκούσε ένα τηλεφώνημα; Που απ’ ότι φαίνεται δεν γίνεται. Σήμερα ομολογείτε την αποτυχία σας.

Θέμα, και φύλαξης και ασφάλειας στα Πανεπιστήμια υπάρχει.

Λύση υπάρχει;

Κυβέρνηση και Αξιωματική Αντιπολίτευση αναλώνονται σε περιγραφές και αναφορές γνωστών καταστάσεων για να συντηρήσουν το δικό τους δίπολο.

Η πρόταση Νόμου του Κινήματος Αλλαγής, όπως ήδη αναλύθηκε, αφορά βασικά 1) στη δημιουργία Υπηρεσίας Φύλαξης, από τα ίδια τα Πανεπιστήμια, που θα εκπαιδευτεί όπως απαιτείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, και 2) θέσπιση  της κάρτας εισόδου στους Πανεπιστημιακούς χώρους. Η Υπηρεσία φύλαξης συστήνεται με απόφαση του ίδιου του Ιδρύματος και λειτουργεί υπό την ευθύνη και την αρμοδιότητα της διοίκησής του, όπως ήδη περιγράφηκε. Είναι πρόταση λύσης και όχι αδιεξόδων. Πρόταση αντίστοιχη με αυτές που εφαρμόζονται σε μεγάλα αναγνωρισμένα  Πανεπιστήμια του εξωτερικού, στις Ευρωπαϊκές Δημοκρατικές χώρες.

2.  Βάσεις Εισαγωγής – Γ’ Λυκείου

Δεν λύνεται κανένα πρόβλημα, αν πρώτα δεν λυθούν τα θέματα της εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, και να ακολουθήσει η αξιολόγηση. Ξεκινάτε ανάποδα , μειώνοντας άμεσα κατά 25.000 περίπου τους εισακτέους, οι οποίοι ταυτόχρονα θα μπορούν να φοιτήσουν σε ιδιωτικά κολλέγια και ΙΕΚ,και να αποκτήσουν τίτλους, που ήδη έχετε προβλέψει να αναγνωρίζονται ισότιμα με αυτούς των Πανεπιστημίων. Για ποιά Δικαιοσύνη; και για ποιές ίσες ευκαιρίες μιλάμε; Τι λέτε σε όσους δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν;

Το αποτέλεσμα θα είναι να ερημώσουν και θα κλείσουν πολλά Περιφερειακά Πανεπιστημιακά Τμήματα.  Δεν θα ασχοληθώ αυτή τη στιγμή με την πρόχειρη και χωρίς προετοιμασία δημιουργία Πανεπιστημιακών Τμημάτων το 2018 από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που έχει τις δικές του ευθύνες για την κατάσταση και τα προβλήματα που δημιούργησε στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αλλά αυτό δεν δικαιολογεί τις επιλογές της σημερινής Κυβέρνησης.

Η δική μας Πρόταση δίνει τη δυνατότητα σε όλους, με την Τράπεζα Θεμάτων και το Εθνικό Απολυτήριο Λυκείου, να αποκτούν τη βασική προϋπόθεση εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Με σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό και βασικό ρόλο και λόγο στις Πανεπιστημιακές σχολές για τα κριτήρια εισαγωγής σπουδαστών.

Έτσι έχουμε καθαρούς κανόνες, ένα ελάχιστο ίσων ευκαιριών και ανοιχτές τις επιλογές του καθενός με το Εθνικό Απολυτήριο, η απόκτηση του οποίου σημαίνει οτι μπορεί να διεκδικήσει την εισαγωγή του σε μια σχολή.

Γιατί δεν συμφωνείτε σ’ αυτό σήμερα;

Με την πρότασή σας διευρύνετε το χάσμα για τους οικονομικά αδύναμους, Είναι ένα σύστημα που δεν ξεχωρίζει διαφορές και ιδιαιτερότητες μεταξύ σχολών και τμημάτων, και δεν έχει σταθερή αξιολόγηση ( π.χ βαθμός δυσκολίας στις εξετάσεις είναι μεταβλητός).

Και είναι προφανώς αδιανόητο να ισχύσουν αυτά άμεσα, από φέτος. Σε μια τόσο ιδιαίτερη και δύσκολη χρονιά, χωρίς μαθήματα για την Γ’ Λυκείου, με ουσιαστικές αδυναμίες στην τηλεκπαίδευση, με απροετοίμαστο σύστημα αλλά και χωρίς επιμόρφωση γι’ αυτό τον τρόπο εκπαίδευσης και καθηγητών και μαθητών. Δεν έχουν όλοι την οικονομική δυνατότητα να συμπληρώσουν τις ελλείψεις στο φροντιστήριο. Αλλά και για την Β’ Λυκείου είναι αργά για αλλαγές σαν αυτές που προωθείτε. Χρειάζεται περισσότερος χρόνος, περισσότερος διάλογος, σωστές λύσεις.

Οι επιπτώσεις της πανδημίας είναι προφανείς. Μην επιμένετε σ’ αυτή την πρόβλεψη, σεβαστείτε την ψυχολογία, τον αγώνα και την αγωνία των μαθητών, των υποψηφίων και των οικογενειών τους.

3. Χρόνος Φοίτησης

Και εδώ πρέπει να κατανοήσετε ότι δεν μπορεί να ισχύσει αυτή η διάταξη όπως έρχεται. Στη ζωή συμβαίνουν πολλά , και δεν μπορεί να στερηθεί κανένας το δικαίωμα στη μόρφωση, επειδή για λόγους πέραν της θέλησής του αναγκάζεται πχ να εργαστεί, ή να καθυστερήσει για ένα διάστημα  π.χ για λόγους υγείας ή οικογενειακούς λόγους .Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις ακραίες περιπτώσεις και τις υπερβολές, που πράγματι υπάρχουν, αλλά και να δώσουμε χρόνο σε όσους θέλουν να προσπαθήσουν και να πετύχουν.

Μπορεί να υπάρχει πρόβλεψη  για το χρόνο που θα ισχύουν φοιτητικές παροχές και προνόμια, με δυνατότητα όμως, ανάλογης με την κάθε περίπτωση,  συνέχειας στο χρόνο φοίτησης και απόκτησης πτυχίου.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Προτεραιοποίηση των ευπαθών ομάδων στη διαδικασία του εμβολιασμού κατά του Covid-19Ευαγγελία Λιακούλη: «Η λογική της αστυνομοκρατίας στα Πανεπιστήμια, είναι καταδικασμένη να αποτύχει»