Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία της Βουλευτού & Τομεάρχη Παιδείας, Χαράς Κεφαλίδου, για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

«Καλησπέρα στους κυρίους υπουργούς και στους αγαπητούς συναδέλφους,

Οι αρμόδιοι υπουργοί μας έκαναν μια περιγραφική παρουσίαση σχετικά με τον  σχεδιασμό της Κυβέρνησης για την έξοδο της ελληνικής οικονομίας από την ύφεση και την ανάκαμψη της χώρας μετά από τη λαίλαπα της πανδημίας και αυτό ουσιαστικά είναι το  πρώτο βήμα. 

Στη χώρα δίνεται μια ευκαιρία για ουσιαστικό μετασχηματισμό και εκσυγχρονισμό με εργαλείο την αξιοποίηση εξαιρετικά σημαντικών ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Το σχέδιο ανάκαμψης της ΕΕ είναι μια τεράστια ευκαιρία για τα κράτη μέλη ώστε:

  • αφενός, να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις που προκάλεσε η πανδημία του Covid-19 και αφετέρου,
  • να δημιουργήσουν κοινωνίες ανθεκτικές σε μελλοντικές προκλήσεις και σε θέματα ρευστότητας.

Στην παρούσα χρονική στιγμή, έχοντας μια εθνική εμπειρία 10 ετών Μνημονίων και ενός και πλέον έτους παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, η ελληνική κοινωνία αποδείχτηκε από τις πιο ψύχραιμες και πιο έτοιμες για την μετάβαση στην μετά covid εποχή.

Με αυτή τη σκέψη, η είδηση της δεκαετίας είναι το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Αποτελεί τη μεγαλύτερη ευκαιρία για την χώρα, για να καλύψει το χαμένο έδαφος και να βγει μπροστά:

  • αν αλλάξει το παραγωγικό της μοντέλο, τον τρόπο λειτουργίας του κράτους και των υπηρεσιών του,
  • αν βελτιώσει τις υποδομές και
  • αν διευρύνει την οικονομική της βάση με την ελληνική κοινωνία ώριμη να ανταποκριθεί στην τεράστια πρόκληση μετασχηματισμού της ίδιας αλλά και της χώρας.

Είναι πράγματι η ευκαιρία να αλλάξει η Ελλάδα; Σε αυτό απαντούμε θετικά. Το αν τα καταφέρουμε, αυτό είναι μια άλλη συζήτηση.

Ένα τέτοιο σχέδιο που όπως παραδέχτηκε και ο πρωθυπουργός «δεν αφορά τελικά μια κυβέρνηση, αφορά όλη τη χώρα, γιατί είναι πολύ μεγάλο για να χωρέσει σε ένα κόμμα», είναι απορίας άξιο πώς τελικά κατέληξε, μέχρι σήμερα, με τέτοια έλλειψη διαλόγου σε όλη τη φάση του σχεδιασμού του.

Η μοναχική πορεία της Κυβέρνησης για κάτι που ξεπερνά τη θητεία της και μας αφορά όλους έγινε φανερή από το Προσχέδιο το οποίο ταξίδεψε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση, σηματοδοτώντας έτσι την πλήρη απουσία συμπερίληψης των σχολίων των κομμάτων της αντιπολίτευσης, της τοπικής & περιφερειακής αυτοδιοίκησης και των κοινωνικών φορέων.

Και κάπως έτσι, η ελληνική κοινωνία βρίσκεται άλλη μια φορά, προ τετελεσμένων, τα οποία όμως θα κληθεί να υλοποιήσει. Και με το καλημέρα σας, πυροβολούμε τα πόδια μας.

Κι σε άλλες φορές στο παρελθόν έχει εισρεύσει στη χώρα ευρωπαϊκό χρήμα και για να είμαστε ειλικρινείς, ναι μεν βοήθησε με σημαντικά έργα τη χώρα και τη ζωή μας, δεν κατάφερε όμως να υπερβεί το τείχος των παγιωμένων αντιφάσεων της ελληνικής οικονομίας, με αποτέλεσμα, μόλις τελείωσαν τα λεφτά, να βρισκόμαστε στο ίδιο τέλμα ξαναμπαίνοντας στον ρόλο του «φτωχού συγγενούς».

Αυτή τη φορά, κανείς δεν θέλει να γίνει έτσι. Δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να ξαναζήσουμε τον κακό μας εαυτό!

Τελικά όμως όλο το Σχέδιο που παρουσιάστηκε, κάποια στιγμή θα «μεταφραστεί» σε πολιτικές και συγκεκριμένες παρεμβάσεις–δράσεις που θα φέρουν αναγκαστικά το ιδεολογικό στίγμα όσων αποφασίζουν. Κι εκεί νομίζω ότι αρχίζουν τα προβλήματα.

Το μεγαλύτερο προς το παρόν πρόβλημα, είναι ότι αποτελεί απλώς ένα σχέδιο με όλες τις ασάφειες, και τις γενικεύσεις που θα βρούμε μπροστά μας, κατά το στάδιο υλοποίησης, εξειδίκευσης και εφαρμογής του σε πολιτική πράξη.

Παραδείγματα:

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός συμμετέχει καθοριστικά στο εξορθολογισμό διαδικασιών, αποφάσεων και επιλογών ενόψει της διαμόρφωσης ενός «νέου» κοινωνικού κράτους.

Εδώ και επιτρέψτε μου ως τομεάρχης Παιδείας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής να μιλήσω λίγο για το κομμάτι της Παιδείας.

Θέλω να σας πω ότι είναι πάρα πολύ σημαντικός ο ρόλος της αν όλοι πιστεύουμε ότι αποτελεί την καλύτερη επένδυση για το μέλλον μιας χώρας.

Δεν γνωρίζω αν από την πλευρά της κυβέρνησης υπήρξε διαβούλευση σε Περιφερειακό ή Κλαδικό  επίπεδο. Αυτό που βλέπω όμως είναι ότι υπάρχουν ελλείψεις στην πρόταση που έχει κατατεθεί με ένα ποσό 2,3 δις όπου σημασία δεν έχει αυτό το νούμερο όσο οι εσωτερικές κατανομές των ποσών.

Όλοι γνωρίζουμε τις αγκυλώσεις αλλά και αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος:

Σε επίπεδο Υποδομών όπως:

  • το κτηριακό πρόβλημα των νηπιαγωγείων, το οποίο στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι οξύτατο έως ανεπίλυτο και εμποδίζει την λειτουργία της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης.
  • Δημιουργία 18(1 σε κάθε Περιφέρεια και επιπλέον 2 Θες/νίκη και 3 Αθήνα) Πρότυπων-Πειραματικών ΕΠΑΛ (κατά το πρότυπο της Σιβιτανιδείου) και της κάλυψης των υποδομών τους.
  • Μείωση ενεργειακού αποτυπώματος μέσω του προγράμματος «Εξοικονομώ» σε όλα τα 
    κτίρια των  σχολικών  μονάδων και τα ΑΕΙ. (όπως σχεδιάστηκε στο project Γράβα 2010-2012).

Σε ψηφιακό εκσυγχρονισμό:

  • των δημόσιων σχολείων (ηλεκτρονικοί υπολογιστές σταθεροί και φορητοί, ταμπλέτες, διαδραστικοί πίνακες, βιντεοπροβολείς, γρήγορη πρόσβαση στο διαδίκτυο κλπ), ο οποίος με τις επιλογές των τελευταίων Κυβερνήσεων έχει απαξιωθεί.
  • του Υπουργείου Παιδείας με ανάπτυξη προγράμματος με την δημιουργία ενιαίας Πύλης για απομακρυσμένη εξυπηρέτηση, επιμόρφωση,  εκπαιδευτικό υλικό.
  • των υποδομών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και των ευρυζωνικών συνδέσεων σε όλες τις εκπαιδευτικές δομές.
  • Πολιτική μικρο-νησιωτικότητας. Δημιουργία υποδομών σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης στα σχολεία των μικρών νησιών.
  • Πολιτική δικτύωσης και ψηφιακά προγράμματα με όλα τα σχολεία του απόδημου ελληνισμού.
  • Δημιουργία “καλοκαιρινών σχολείων” για την Ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό.

Σε πολιτικές άρσης κοινωνικών ανισοτήτων στην εκπαίδευση:

  • Μέτρα στήριξης των μαθητών για την επί 1 χρόνο τηλεκπαίδευση και κλειστά σχολεία και το επακόλουθο μαθησιακό και μορφωτικό κενό με ειδικά προγράμματα αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, ενισχυτικής διδασκαλίας και ευρύτερων μορφωτικών προγραμμάτων.
  • Χάνεται μια μεγάλη ευκαιρία να γίνει έρευνα και ανάπτυξη τεχνολογίας (πχ στα μεσογειακά αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα) αναδεικνύοντας τα Πανεπιστήμια μας αλλά και Μικρομεσαίες και Αγροτικές επιχειρήσεις σε τομείς όπου έχουμε (θεωρητικά τουλάχιστον) σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Συνδέοντας πχ. την πρωτογενή παραγωγή με νέα προϊόντα τουρισμού, υγείας και ευζωίας.
  • Για την Ναυτιλία θα έπρεπε να έχουμε το καλύτερο πανεπιστημιακό ίδρυμα παγκοσμίως.

Επειδή όλη αυτή η προσπάθεια θα δεσμεύσει και τις υπόλοιπες κυβερνήσεις, οι πρώτοι που πρέπει να αισθανθούν ότι τους αφορά, τους συμπεριλαμβάνει και να αισθανθούν ότι θα έχουν καλύτερη ποιότητα ζωής είναι οι ίδιοι οι πολίτες. Σε αυτούς απευθυνόμαστε, αυτοί πρέπει να το αγκαλιάσουν, να το πιστέψουν και να το υπηρετήσουν.

Εμείς, έχουμε ένα καθήκον, μέσα από Εθνική Συνεννόηση να ξεπεράσουμε τον κακό μας εαυτό γιατί το διακύβευμα που έχουμε μπροστά μας, μας ξεπερνάει όλους.

Ψυχραιμία και σύνεση.

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε».

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Ιλχάν Αχμέτ: «Προσχηματική διαβούλευση, προσχηματικός διάλογος για ένα σχέδιο χωρίς όραμα»Ευαγγελία Λιακούλη: «Με φωτογραφική διάταξη στο ΑΣΕΠ, καλωσορίζει την …ακεραιότητα η Κυβέρνηση»