Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

«Τόσο το προσφυγικό, όσο και η Αυτοδιοίκηση αντιμετωπίζονται από τη ΝΔ με λογική ‘’day-by-day’’» 

«Κάθε θαύμα κρατάει, δυστυχώς, τρεις μέρες. Τόσο κράτησε και το θαύμα της καλής νομοθέτησης από πλευράς Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας», είπε κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου, που συμπεριελάμβανε ατάκτως ερριμμένες διατάξεις δεκατεσσάρων από τα δεκαεπτά συνολικά Υπουργεία και συζητήθηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος στη Βουλή, η βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής ν. Λάρισας, Ευαγγελία Λιακούλη.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η συζήτηση ενός νομοσχεδίου ως κατεπείγον δεν ακολουθεί ό,τι παγίως προβλέπεται από τον Κανονισμό της Βουλής, δεν περιλαμβάνει εκτεταμένη συζήτηση μεταξύ των πολιτικών κομμάτων, ούτε βέβαια και ακρόαση κοινωνικών και οικονομικών φορέων, τους οποίους οι εισαγόμενες ρυθμίσεις αφορούν.

«Αυτή είναι, αλήθεια, η «κανονικότητα», για την οποία εσείς τόσο συχνά μας μιλάτε; Μπορείτε να δώσετε ως Κυβέρνηση κάποια πειστική εξήγηση; Γιατί φοβάμαι πως αντιφάσκετε με τους ίδιους τους εαυτούς σας. Και βεβαίως, αυτό το φαινόμενο, το οποίο βλέπουμε συχνά στη νομοθέτησή σας, σημαίνει ότι πήρατε, απλώς, τη σκυτάλη και προχωράτε στον δρόμο που χάραξε η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά η Λαρισαία βουλευτής.

Σε σχέση με συγκεκριμένες διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, που αφορούσαν τη διαχείριση του προσφυγικού – μεταναστευτικού η Ευαγγελία Λιακούλη τόνισε πως η κυβέρνηση δεν κάνει τίποτα άλλο από το να άγεται και να φέρεται από τις εξελίξεις, νομοθετώντας αποσπασματικά, κατά περίπτωση και δίχως κανένα κεντρικό σχεδιασμό.

«Γιατί είναι ένα ζήτημα που αφορά άμεσα και το νομό μου, το νομό της Λάρισας, που είναι ένα νομός της ενδοχώρας, για τον οποίον, δυστυχώς, δεν υπήρχε καμία διαβούλευση για το πόσους ανθρώπους θα πάρουμε, πώς θα τους πάρουμε και πού θα μείνουν. Δέχεται, ο ν. Λάρισας, το μεγαλύτερο φορτίο αυτήν τη στιγμή. Δέχεται ένα μεγάλο μέρος των προσφυγικών πληθυσμών που μετακινούνται και έρχονται από τα νησιά μας … και εσείς αντιμετωπίζετε ό,τι καθημερινά  προκύπτει – τα ζητήματα της ημέρας – με τη λογική του ‘’day by day’’». 

Αναφορικά με τις διατάξεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, έναν τομέα προνομιακό για την ίδια, δεδομένης της 25χρονης παρουσίας της σε νομαρχιακό και περιφερειακό επίπεδο, η Λαρισαία βουλευτής τόνισε πως και σε αυτήν την περίπτωση η Κυβέρνηση νομοθετεί χωρίς όραμα και μάλιστα για έναν τομέα κατεξοχήν οραματικό.

«Επεκτείνετε την ποσόστωση 3/5 των Δημάρχων και των Περιφερειαρχών σε επιπλέον επιτροπές και όργανα. Γίνεται έτσι με τεχνητές πλειοψηφίες να διοικηθεί η Αυτοδιοίκηση; Η Αυτοδιοίκηση είναι ένα κατεξοχήν οραματικό πεδίο πολιτικής. Δεν μπορείς με το ζόρι να δημιουργείς δεδομένα από το πουθενά. … Τέλος, ένα σχόλιο θέλω να κάνω για τον θεσμό των άμισθων αντιδημάρχων. Αυτή είναι μάλλον η αστερόσκονη, με την οποία «πασπαλίζετε» τον χώρο της Αυτοδιοίκησης, δεδομένου ότι οι ρυθμίσεις σας δεν αφορούν τίποτα άλλου παρά ένα ακόμη εργαλείο πολιτικής συναλλαγής», τόνισε η Ευαγγελία Λιακούλη,   

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης:

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Τον λόγο έχει η κυρία Λιακούλη από το Κίνημα Αλλαγής.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΛΙΑΚΟΥΛΗ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κάθε θαύμα κρατάει, δυστυχώς, τρεις μέρες. Τόσο κράτησε και το θαύμα της καλής νομοθέτησης από πλευράς Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Από την έναρξη της συζήτησης του νομοσχεδίου για την απόδοση ψήφου στους απόδημους την προηγούμενη Τετάρτη. Ένα νομοσχέδιο, το οποίο μπορεί να είναι μεν άβουλο και περιορισμένων δυνατοτήτων, διέπεται ωστόσο σε μεγάλο βαθμό από τις αρχές του ν. 4048/2012 για τις αρχές, τις διαδικασίες και τα μέσα καλής νομοθέτησης. 

Μετά από το νομοσχέδιο της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, το χάος!

Δεν ξεχνάμε, βεβαίως, σε καμία περίπτωση ότι το συζητούμενο πολυνομοσχέδιο, όχι μόνο αντιστρατεύεται σ’ αυτήν την αρχή, αλλά έρχεται σαν ένα πολυνομοσχέδιο-«κουρελού», περιλαμβάνοντας σκόρπιες διατάξεις λειτουργικού και μισθολογικού χαρακτήρα δεκατεσσάρων –  παρακαλώ – Υπουργείων σε σύνολο δέκα εφτά, με τη διαβόητη, πλέον, διαδικασία του κατεπείγοντος. 

Τέτοια νομοσχέδια, ωστόσο, θα μπορούσαν να έχουν μια κάποια χρησιμότητα, κατά την περίοδο  των μνημονίων, λόγω των έκτακτων οικονομικών συνθηκών και των άμεσων μέτρω που έπρεπε να ληφθούν. 

Στην παρούσα συγκυρία, όμως, εκτός από κακή νομοθέτηση, εκτός από αναχρονισμό, η διαδικασία του κατεπείγοντος νομοσχεδίου, χωρίς συζήτηση στις επιτροπές, με ελλιπέστατη διαβούλευση πολλές φορές, τι άλλο μπορεί να σημαίνει; 

Αυτή είναι, αλήθεια, η «κανονικότητα», για την οποία εσείς τόσο συχνά μας μιλάτε; 

Μπορείτε να δώσετε ως Κυβέρνηση κάποια πειστική εξήγηση; 

Γιατί φοβάμαι πως αντιφάσκετε με τους ίδιους τους εαυτούς σας.

Βεβαίως, αυτό το φαινόμενο, το οποίο το βλέπουμε συχνά στη νομοθέτησή σας, ειδικά τους τελευταίους μήνες, σημαίνει ότι πήρατε, απλώς, τη σκυτάλη και προχωράτε στον δρόμο που χάραξε η προηγούμενη Κυβέρνηση.

Θέλω να κάνω τώρα ορισμένες παρατηρήσεις που θεωρώ σημαντικές σε πολύ συγκεκριμένα κεφάλαια του πολυνομοσχεδίου, λόγω έλλειψης χρόνου, που συνεπάγεται η διαδικασία του κατεπείγοντος. 

Και ξεκινάω με ένα καίριο ζήτημα των αποσπασματικών διατάξεων, που εισάγονται σε σχέση με το προσφυγικό-μεταναστευτικό.

Γιατί είναι ένα ζήτημα που αφορά άμεσα τον νομό μου, τον νομό της Λάρισας. Είναι ένα νομός της ενδοχώρας, για τον οποίον, δυστυχώς, δεν υπήρχε καμία διαβούλευση για το πόσους ανθρώπους θα πάρουμε, πώς θα τους πάρουμε και πού θα μείνουν. Δέχεται, ο ν. Λάρισας, το μεγαλύτερο φορτίο αυτήν τη στιγμή. Δέχεται ένα μεγάλο μέρος των προσφυγικών πληθυσμών που μετακινούνται και έρχονται από τα νησιά μας.

Το σχέδιο νόμου περιέχει τέσσερις διατάξεις, οι οποίες αφορούν τη διαχείριση του προσφυγικού. Κουβέντα δεν γίνεται, όμως, συνολικά από την Κυβέρνηση, για τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα ολιστικά και στην πραγματική του διάσταση. Για μια ακόμη φορά δεν υπάρχει σχέδιο, δεν υπάρχει ολοκληρωμένη πρόταση διαχείρισης του ζητήματος. Εξακολουθούμε, δηλαδή, κατά την πάγια τακτική μας να αντιμετωπίζουμε με ό,τι μας προκύψει –  τα ζητήματα της ημέρας – «day by day». Αυτό είναι το σύστημα το οποίο εφαρμόζετε.

Κι ας ξέρουμε πως ο χειμώνας τώρα ξεκινάει, με σαράντα χιλιάδες ανθρώπους να συνωστίζονται  στα νησιά πρώτης γραμμής του Ανατολικού Αιγαίου. Και βέβαια, με το μόνιμο φόβο να επικρέμεται πάντα, πώς οι Μόριες θα επεκταθούν και στην ενδοχώρα, αν και υποτίθεται ότι θα τις καταργούσατε. Δηλαδή, πρόσω ολοταχώς πίσω, προς το 2016. 

Είναι άβολη η αλήθεια του μεταναστευτικού – προσφυγικού. Πρέπει να την αντιμετωπίσετε, όμως, ενεργά, ολοκληρωμένα και οραματικά. Αν και για το τελευταίο, διατηρώ τις επιφυλάξεις μου. Για το αν υπάρχει όραμα στις πράξεις σας.

Έρχομαι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και στις διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών, στα άρθρα 42 έως 51, που είναι ο κατεξοχήν τομέας μου, ο τομέας της Αυτοδιοίκησης. 

Φέρνετε και εδώ με κατεπείγουσες διαδικασίες ζητήματα, τα οποία είναι χρονίζοντα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αλήθεια, η αιτιολογική σας έκθεση έχει πάρει έγκριση από τον Υπουργό; Το λέω με απόλυτη ειλικρίνεια, διότι συνιστά μνημείο ασάφειας και συσκότισης. Εγώ θα την κρατήσω στα έγγραφα που έχω στο αρχείο μου, σε σχέση με την Αυτοδιοίκηση, ώστε να την έχω και να τη θυμάμαι…

Τι τροποποιείτε και τι συμπληρώνετε; Ξέρετε τι κάνετε; Καταρχάς υπήρξε «καραμπινάτη» καταστρατήγηση της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης. Εμφανίζονται διατάξεις και άρθρα από το πουθενά!

Έρχεστε, για παράδειγμα, στο άρθρο 45 που προβλέπει την επιχορήγηση των Δήμων και την συμπληρώνετε ξανά με ένα κονδύλι. Έχετε ήδη δώσει χρήματα πριν από περίπου ένα μήνα, δίνετε ξανά τώρα 40.000.000 ευρώ από χρήματα που ήδη τυπικά ανήκαν στην Αυτοδιοίκηση και δεν έχετε πουθενά καταγράψει τις πραγματικές ανάγκες. Δηλαδή, ραντεβού στα τυφλά! Δηλαδή, τι κάνετε; Δίνετε μία επιχορήγηση ακόμα, χωρίς να ξέρετε αν θα φτάσει ή αν θα περισσέψει. Και πως να ξέρετε αφού δεν διαθέτετε ολοκληρωμένο σχέδιο; 

Έχετε στοιχεία συγκεκριμένα για το ύψος της κάθε κατηγορίας των υποχρεώσεων πριν νομοθετήσετε; Δηλαδή, είναι σοβαρή δουλειά αυτή που γίνεται στο Κοινοβούλιο και στις υπηρεσίες; 

Στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου επεκτείνετε την ποσόστωση τριών πέμπτων των Δημάρχων και των Περιφερειαρχών σε επιπλέον επιτροπές και όργανα. Γίνεται έτσι με τεχνητές πλειοψηφίες να διοικηθεί η Αυτοδιοίκηση; Η Αυτοδιοίκηση είναι ένα κατεξοχήν οραματικό πεδίο πολιτικής. Δεν μπορείς με το ζόρι να δημιουργείς δεδομένα από το πουθενά. 

Θέλω να επισημάνω ακόμη μια φορά ότι είναι η τέταρτη φορά που η Κυβέρνησή σας τροποποιεί το άρθρο 59. Το έχει τροποποιήσει ήδη με τους ν. 4623/2019, ν. 4625/2019 και ν.4635/2019! Έλεος! Ξανά – νομοθετείτε επί νομοθετημάτων σας και αυτό δείχνει το πόσο απροετοίμαστοι ήσασταν. Είναι να απορεί κανείς για το πως θα καταστεί λειτουργική η  Αυτοδιοίκηση μέσα σε αυτόν το νομοθετικό λαβύρινθο…

Τέλος, ένα σχόλιο θέλω να κάνω για το άρρωστο αυτό σύστημα που το κάνετε ακόμα πιο άρρωστο ή – στην καλύτερη των περιπτώσεων – του δίνετε μόνο ασπιρίνες και αφορά τον θεσμό των άμισθων αντιδημάρχων. Αυτή είναι μάλλον η αστερόσκονη, με την οποία «πασπαλίζετε» τον χώρο της Αυτοδιοίκησης, δεδομένου ότι οι ρυθμίσεις σας δεν αφορούν τίποτα άλλου παρά ένα ακόμη εργαλείο πολιτικής συναλλαγής. 

Κάποια στιγμή, όμως, η περίοδος των εορτών περνάει και η αστερόσκονη φεύγει. Μετά είναι το μεγάλο ερώτημα τι μένει. Θα δείτε αυτό που μένει; Ή καλύτερα το ερώτημα είναι: Μπορείτε να το δείτε; 

Ευχαριστώ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του Κινήματος Αλλαγής)ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ευχαριστούμε.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ, κ. Μ. ΒΟΡΙΔΗΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΣΕΚ