Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία Θεόδωρου Παπαθεοδώρου μέλος του Προεδρείου της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος κατά τη δεύτερη συζήτηση και λήψη απόφασης για την αναθεώρηση του Συντάγματος στην Ολομέλεια της Βουλής

Προσερχόμαστε στη δεύτερη και τελική ψηφοφορία κατά την οποία, σύμφωνα με το άρθρο 110 παρ. 2  του Σ,  η Βουλή διαπιστώνει την ανάγκη αναθεώρησης του Συντάγματος και με τη σημερινή απόφασή της καθορίζει ειδικά τις διατάξεις που πρέπει να αναθεωρηθούν. Στην εκπνοή της τελευταίας Συνόδου της Βουλής που προέκυψε από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015, το εγχείρημα της αναθεωρητικής διαδικασίας εξελίχθηκε  εν μέσω μίας γενικευμένης αδιαφορίας από πλευράς κοινωνίας και πολιτών, μειωμένου ενδιαφέροντος από πλευράς επιστημονικών και συλλογικών φορέων, εργαλειακής αξιοποίησης από πλευράς Κυβέρνησης και περιορισμένου χρόνου στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος, παρά το ήπιο κλίμα που επικράτησε κατά τις συνεδριάσεις της.

Θα περίμενε κανείς και κυρίως οι πολίτες ότι, σε μία χώρα όπως η Ελλάδα που ταλανίζεται επί μία δεκαετία από μία βαθιά οικονομική, κοινωνική, πολιτική και αξιακή κρίση, που πληγώθηκε από τον πολιτικό και κοινωνικό διχασμό και τις συνέπειες της χρεωκοπίας, η αναθεώρηση του Συντάγματος θα ήταν μία μεγάλη ευκαιρία για το πολιτικό σύστημα και τη Βουλή για να επαναπροσδιορίσει το μέλλον με όρους ανανέωσης, ανάπτυξης και ευημερίας. Θα περίμενε κανείς ότι η αναθεώρηση του Συντάγματος θα μπορούσε να γίνει μία νέα αφετηρία που θα επουλώνει πληγές, θα σηματοδοτεί μεγάλες εθνικές συναινέσεις και θα επικεντρώνεται στον πολίτη ως πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό υποκείμενο. Θα ανέμενε κανείς ότι αυτή η αναθεώρηση θα ήταν η αναθεώρηση της εθνικής και πολιτικής αυτογνωσίας, με συνείδηση της υποχρέωσης των κοινοβουλευτικών ομάδων να ανταποκριθούν στις ανάγκες του εκσυγχρονισμού του Συντάγματος της χώρας.

Σε αυτή την αναθεωρητική διαδικασία δεν υπήρξε ούτε ο ώριμος χρόνος διαβούλευσης, αλλά ούτε και οι ευρείες εκείνες συναινέσεις μεταξύ των κομμάτων  που θα καθιστούσαν το εγχείρημα ένα σταθμό στην πορεία οργάνωσης της Δημοκρατίας, εξέλιξης των σχέσεων διοίκησης και πολιτών, ανανέωσης των κοινοβουλευτικών θεσμών και εμβάθυνσης των δικαιωμάτων και ελευθεριών των πολιτών.

Αντίθετα σε πολλές περιστάσεις της αναθεωρητικής διαδικασίας επικράτησαν οι κομματικές σκοπιμότητες της Κυβέρνησης, οι ιδιοτελείς αξιοποιήσεις  των συνταγματικών προβλέψεων και ένας  συνταγματικός λαϊκισμός του οποίου κύριος εκφραστής παραμένει η Κυβέρνηση και  ο οποίος μετατράπηκε σε μηχανισμό αλλοίωσης των μεγάλων θεσμικών κατακτήσεων της μεταπολίτευσης και αμφισβήτησης των θεμελιωδών της κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτή η συνταγματική αναθεώρηση εξελίχθηκε και ολοκληρώνεται στην πρώτη φάση της από μία μειοψηφική Κυβέρνηση και μία πλειοψηφία που σχηματίστηκε από μία συνεχή κινητικότητα Βουλευτών και Υπουργών, από μία διαδικασίας διάλυσης κοινοβουλευτικών ομάδων  και ευθείας επίθεσης και υπονόμευσης από πλευράς Υπουργών εναντίον των θεσμών και κυρίως αυτού της Δικαιοσύνης.

Τίποτα, επομένως δεν θυμίζει κανονικότητα αναθεώρησης από αυτά που ακολούθησε επί της ουσίας η Κυβέρνηση, ούτε το πολιτικό πλαίσιο, αλλά και ούτε η πραγματικότητα της  στόχευσης η οποία, αντί να είναι προσανατολισμένη  στο μέλλον, αποκτά χαρακτηριστικά πολιτικού αταβισμού. Το μόνο παρήγορο στοιχείο αυτής της διαδικασίας είναι ότι το ισχύον Σύνταγμα, αλλά κι οι ίδιοι οι θεσμοί επέδειξαν όλα αυτό το διάστημα  μία εξαιρετική ανθεκτικότητα απέναντι στις επιθέσεις φθοράς και υπονόμευσης, προστατεύοντας  τελικά τη Δημοκρατία.

Σε κάθε περίπτωση τα αποτελέσματα της αναθεωρητικής διαδικασίας που ξεκίνησε στην παρούσα και θα ολοκληρωθεί στην επόμενη μετά την παρεμβολή εκλογών είναι πενιχρά.

Η Κοινοβουλευτική μας Ομάδα προσήλθε με συγκεκριμένες θέσεις στην αναθεωρητική διαδικασία:

-Για την αναθεώρηση του άρθρου 86, αλλά και του άρθρο 62.

-Για την αναθεώρηση του άρθρου 32, ώστε να απεμπλακεί η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής, απορρίπτοντας την πρόταση περί άμεσης εκλογής και υποστηρίζοντας την ανάγκη λελογισμένης διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων του

-Για τις σχέσεις  Κράτους – Εκκλησίας, προτείναμε την υιοθέτηση ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 3 του Σ  που να προβλέπει ότι η επικρατούσα  θρησκείας δεν περιορίζει τη θρησκευτική ελευθερία, απορρίπτοντας τις ασαφείς και αντιφατικές με το ισχύον Σύνταγμα αναφορές στη θρησκευτική ουδετερότητα

-Για την αναθεώρηση του άρθρου 16 παρ. 5 προτείναμε την απελευθέρωση της δυναμικής του Δημόσιου Πανεπιστήμιου και τη δυνατότητα λειτουργίας μη κρατικών  Ανώτατων Εκπαιδευτικών  Ιδρυμάτων υπό το έλεγχο των προϋποθέσεων που θέτει η Πολιτεία.

– Προτείναμε την ενίσχυση του ρόλου των πολιτών στη συμμετοχική δημοκρατική διαδικασία με την προσωπική παρουσία των πολιτών στις αναφορές που καταθέτουν στη Βουλή, τη σύσταση εξεταστικών επιτροπών και ως δικαιώματος της Μειοψηφίας, την αλλαγή των νόμων που αφορούν μεγάλες επενδύσεις μόνο με αυξημένη πλειοψηφία στη Βουλή και τέλος, επιτέλους έναν σταθερό τετραετή πολιτικό κύκλο.

– Προτείναμε τέλος την αναθεώρηση των διατάξεων που αφορούν τις σχέσεις του πολίτη με τη Διοίκηση και τη Δικαιοσύνη για την εμπέδωση του κράτους Δικαίου και την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών απέναντι στη γραφειοκρατία και την αυθαιρεσία.

Ουσιαστικά από όλες τις παραπάνω προτάσεις, ουσιαστικές και ευρείες συναινέσεις διαμορφώθηκαν μόνο στις πρώτες δύο και πάλι με αποκλίνουσες κατευθύνσεις.

Το ζήτημα της κατεύθυνσης της Συνταγματικής Αναθεώρησης παραμένει καίριο και στη σημερινή συζήτηση.

Επαναλαμβάνω αυτό το οποίο είχα τονίσει και στην προηγούμενη συζήτηση πριν ένα μήνα.

Το αναθεωρητικό σύστημα που θεσπίζει το ισχύον Σύνταγμα με το άρθρο 110, στηρίζεται σε μία σαφή κατανομή αναθεωρητικών αρμοδιοτήτων μεταξύ των δύο διαδοχικών Βουλών που συμπράττουν στην Αναθεώρηση του Συντάγματος.

Το σύστημα αυτό στηρίζεται στη διάκριση μεταξύ της διαπίστωσης της ανάγκης αναθεώρησης ορισμένων συνταγματικών διατάξεων, αρμοδιότητα που ανήκει στην πρώτη Βουλή, και της απόφασης για τον προσδιορισμό του περιεχομένου των αναθεωρητικών διατάξεων, αρμοδιότητα που ανήκει στη δεύτερη Βουλή, η οποία γι’ αυτόν τον λόγο ονομάζεται αναθεωρητική. Σήμερα, αποφασίζουμε αν πρέπει να γίνει αναθεώρηση και ποιες συνταγματικές διατάξεις πρέπει να αναθεωρηθούν. Μετά τη διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών, η επόμενη Βουλή θα αποφασίσει κυριαρχικά για το νέο περιεχόμενο των αναθεωρητικών διατάξεων.

Σήμερα, που η παρούσα Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σε προφανή δυσαρμονία με το λαϊκό αίσθημα δεν μπορεί να ερμηνεύει  το άρθρο 110 του Συντάγματος, έτσι ώστε η ετερόκλιτη και επισφαλής Πλειοψηφία που σήμερα διαθέτει, να δεσμεύει τις αποφάσεις της επόμενης αναθεωρητικής Βουλής.

Επαναλαμβάνω λοιπόν, ότι η μόνη δέσμευση της αναθεωρητικής Βουλής, της επόμενης που θα προκύψει από τις εκλογές, είναι ως προς τις διατάξεις και το αντικείμενο τους, αλλά όχι ως προς το περιεχόμενο των διατάξεων που θα αναθεωρηθούν και την κατεύθυνσή τους. Οτιδήποτε μπαίνει πλέον στην αναθεωρητική απόφαση της πρώτης Βουλής σχετικά μ’ αυτήν την κατεύθυνση ή και το περιεχόμενο των αναθεωρητικών διατάξεων δεν είναι δυνατόν να δεσμεύσει την αναθεωρητική Βουλή.

Γι’ αυτό κι εμείς προτείναμε και υλοποιήσαμε,  με τη ψήφο δι’ενός Βουλευτή, ότι σε καμία περίπτωση τα άρθρα τα οποία θα ψηφιστούν δεν πρέπει να ξεπερνούν τον αριθμό των εκατόν εβδομήντα εννέα για την ακρίβεια Βουλευτών, για να μην μπορεί η επόμενη Βουλή, η επόμενη πλειοψηφία, όποια κι αν είναι, να διαμορφώσει κατά τρόπο μονομερή το περιεχόμενο των συνταγματικών διατάξεων.

Προσβλέπω ότι στην πρώτη Σύνοδο της επόμενης Βουλής που θα προκύψει μετά τις εκλογές θα υπάρχει η επίγνωση των αναγκών της χώρας, έτσι ώστε να προχωρήσουμε στην αναθεώρηση του Συντάγματος με ευρύτερες συναινέσεις  επί του περιεχομένου των διατάξεων, με γνώμονα το εθνικό συμφέρον και με νωπή την εντολή του ελληνικού, που όπως ελπίζω θα έχει φέρει την ανατροπή των πολιτικών συσχετισμών και θα έχει ενισχύσει σημαντικά το Κίνημα Αλλαγής

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣΟΜΙΛΙΑ ΑΝΔΡΕΑ ΛΟΒΕΡΔΟΥ, ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ