Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα
  • Εδώ και χρόνια ο πληθυσμός της Ελλάδας γερνάει, ενώ  για πρώτη φορά στη μεταπολεμική εποχή καταγράφεται συρρίκνωσή του. Τα τελευταία πέντε χρόνια οι γεννήσεις και οι πληθυσμιακές μετακινήσεις προς την Ελλάδα είναι λιγότερες από τους θανάτους και τις μεταναστευτικές ροές προς το εξωτερικό.
  • Το δημογραφικό εξελίσσεται σε ένα από τα μεγαλύτερα σύγχρονα προβλήματα, όχι  μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την Ευρώπη.
  • Μέσα στην επόμενη δεκαετία θα σημειωθεί περαιτέρω γήρανση και μείωση του πληθυσμού μας. Γρήγορα γίνονται αντιληπτές οι επιπτώσεις του φαινομένου στο παραγωγικό μοντέλο, την αναπτυξιακή προοπτική, το ασφαλιστικό, την κοινωνική συνοχή αλλά και την στρατηγική δύναμη της χώρας μας.
  • Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, εισαγάγει ένα αποσπασματικό μέτρο και δεν αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για το δημογραφικό.
  • Τα μεγάλα προβλήματα της χώρας απαιτούν αποφασιστικές και ριζοσπαστικές λύσεις, που προκύπτουν μέσα από σοβαρότητα, συνεργασίες και διάλογο, συστηματικότητα και προγραμματισμό.
  • Η δημογραφική πολιτική, για να επιτύχει, απαιτεί αλληλεπίδραση και κοινό σχεδιασμό με άλλες πολιτικές, που συνυπολογίζουν τις ανάγκες της οικονομίας, της κοινωνίας και των αλλαγών που συμβαίνουν στον πληθυσμό. 
  • Σ’ αυτό το νομοσχέδιο δεν αξιοποιούνται τα πορίσματα και οι προτάσεις που διατύπωσε το 2018 η Διακομματική Επιτροπή της Βουλής, που συστήθηκε μετά από πρωτοβουλία της Προέδρου μας αλλά ούτε και στη δική μας πρόταση νόμου για το δημογραφικό που κατατέθηκε στις 11/12/2018.
  • Τώρα, υιοθετείτε –αν και αποσπασματικά – κάποιες από τις προτάσεις μας. Τη σύνδεση των επιδομάτων της οικογένειας με την πραγματική φοίτηση του παιδιού στην υποχρεωτική εκπαίδευση και το ακατάσχετο και ασυμψήφιστο, δυστυχώς όμως, μόνο του επιδόματος γέννησης και όχι των υπολοίπων οικογενειακών επιδομάτων.
  • Στη σύγχρονη οικογένεια, πολύ συχνά η μητέρα είναι εργαζόμενη. Για την ενθάρρυνση δημιουργίας οικογένειας και απόκτησης παιδιών, είναι απαραίτητη η δημιουργία υποστηρικτικού εργασιακού και κοινωνικού περιβάλλοντος.
  • Η στήριξη δεν πρέπει να ξεκινά και να τελειώνει στη γέννηση ενός παιδιού αλλά να ξεκινά από πριν και να συνεχίζεται μετά τη γέννηση του παιδιού, με φροντίδα και πρόνοια κατά τη βρεφική και προσχολική ηλικία. Είναι αξιοσημείωτο και απογοητευτικό, ότι  η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις τελευταίες χώρες της Ε.Ε., όσον αφορά στις δαπάνες για οικογενειακές παροχές.
  • Το Κίνημα Αλλαγής, με πλήρη επίγνωση ότι τα μεγάλα προβλήματα απαιτούν ολιστική αντιμετώπιση και συντονισμένη προσπάθεια, είχε καταθέσει πλήρη πρόταση για το δημογραφικό το 2018, το οποίο μάλιστα περιελάμβανε στεγαστική συνδρομή στην οικογένεια για κάθε νέο παιδί που αποκτά, με το ποσό των 200 €/μήνα για τρία έτη.
  • Στο παρόν νομοσχέδιο, επανερχόμαστε με δύο τροπολογίες, προτείνοντας:

Α) Μία δέσμη μέτρων που αφορούν: Τη σύσταση Ειδικής Γραμματείας Δημογραφικής Πολιτικής, τη σύσταση Εθνικής Επιτροπής Δημογραφικής Πολιτικής, την αύξηση του επιδόματος παιδιού για τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού σε 200€/μήνα, τη δημιουργία Κέντρων Συμβουλευτικής και Υποστήριξης στους δήμους, την επιδότηση υπογόνιμων ζευγαριών υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, τη μεταφορά βασικών βρεφικών ειδών στον υπερμειωμένο συντελεστή του 6% Φ.Π.Α, την ένταξη των τρίτεκνων οικογενειών στις πολύτεκνες, τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών. Β) Την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό του βασικού μισθού από τους κοινωνικούς εταίρους και όχι από τον Υπουργό.

  • Θεωρούμε απαραίτητο το επίδομα γέννησης και το επικροτούμε. Όμως, η επιδοματική πολιτική από μόνη της δε μπορεί να είναι αποτελεσματική. Χρειάζεται οργανωμένο πλαίσιο στήριξης της οικογένειας.

Εδώ το βίντεο της ομιλίας

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Γιώργος Καμίνης Εισηγητής του Κινήματος Αλλαγης: Υπόδειγμα κακής νομοθέτησης το νομοσχέδιο για την Πολιτική Προστασία