Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ομιλία Δημήτρη Κωνσταντόπουλου, στο νομοσχέδιο για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα και Μικροκινητικότητα

Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Για όσα έλαβαν χώρα χθες και προχθές στη Νέα Σμύρνη, ένα έχω να πω: Ντροπή. Δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι. Ηττημένη η Δημοκρατία μας. Σεν ταιριάζουν τέτοιες εικόνες σε μια δημοκρατική χώρα.

Δεν ταιριάζουν αυτές οι εικόνες σε κράτος δικαίου και σε μια ευνομούμενη πολιτεία. Ίσως εδώ να ταιριάζει η σιωπή. Γιατί η σιωπή είναι η αξιοπρέπεια της σκέψης. Ωστόσο η βία γεννά βία κι αυτό ας κρατηθεί.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Συζητάμε σήμερα ένα σχέδιο νόμου που αφορά το νέο πλαίσιο για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα και τη Μικροκινητικότητα εντός του αστικού και του περιαστικού ιστού.

Ένα νομοσχέδιο που επιχειρεί να φέρει λύσεις για τις νέες απαιτήσεις της κυκλοφορίας εντός αστικών περιοχών σύμφωνα με τις προκλήσεις που θέτει η ανάγκη για μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.

Εκ πρώτης όψεως αγαπητοί συνάδελφοι, είναι θετικό ότι δημιουργείται ένα νομικό πλαίσιο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.Και τούτο διότι συνδέονται άμεσα με την ποιότητα ζωής των πολιτών, την οδική ασφάλεια, καθώς και την κλιματική αλλαγή.

Φορείς υλοποίησης οι OTA A’ και Β΄ βαθμού και διαδημοτικοί σύνδεσμοι, χωρίς ωστόσο να προβλέπεται πλαίσιο ελέγχου και με τη γραφειοκρατία να παραμένει με όλα τα παράγωγά της.

Ωστόσο, ιδιαίτερα σημαντικό το ζήτημα της χρηματοδότησης: Χρηματοδότηση που προβλέπεται από το Υπουργείο Υποδομών και μάλιστα χρηματοδότηση μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Ωστόσο, αγαπητοί συνάδελφοι,
Εδώ μπαίνουν τα ερωτήματα. Αρκεί η χρηματοδότηση αυτή;
Υπάρχει κάποια άλλη εναλλακτική πρόβλεψη; Ενδεικτικά αναφέρω, ότι σήμερα 150 Δήμοι από τους 332 προχωρούν στην εκπόνηση Σχεδίων Αστικής Κινητικότητας με πόρους από το Πράσινο Ταμείο.

Εδώ αγαπητοί συνάδελφοι, εμείς το Κίνημα Αλλαγής-ΠΑΣΟΚ προτείνουμε: Να μπει ένα πλαίσιο ελέγχου για τους ΟΤΑ, ενώ στο Δίκτυο των Φορέων που θεσμοθετείται, να έχουν λόγο όσοι επηρεάζονται από το Σχέδιο ή ενδιαφέρονται γι’ αυτό. Γι’αυτό και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας πρέπει να προβάλλονται και να δημοσιοποιούνται. Άλλωστε, όλοι οι κάτοικοι μιας πόλης επηρεάζονται από ένα Σχέδιο. Άρα όλοι πρέπει να είναι ενεργοί!

Προτείνουμε επίσης:
Να μπει πρόβλεψη για την αύξηση του πρασίνου και ειδική πρόβλεψη για χρήση ΙΧ από συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού που το έχουν ανάγκη (όπως ηλικιωμένοι, ευπαθείς ομάδες κ.λ.π).

Να αναληφθούν πρωτοβουλίες για τον περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου. Και τέλος, η κυκλοφοριακή αγωγή να γίνει βίωμα σε κάθε παιδί, μέσα από το σχολείο. Τα δε πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής όπου υφίστανται να αξιοποιηθούν και να επιτελέσουν το σκοπό τους.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας πρέπει να έχουν ως σκοπό μια άλλη κουλτούρα χρήσης των δρόμων στις πόλεις μας, ενθαρρύνοντας το περπάτημα, το ποδήλατο, καθώς και τη χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας με ασφάλεια.

Να θυμίσω, από το 2013 στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να ενθαρρυνθούν βιώσιμοι τρόποι μετακίνησης στην πόλη. Λιγότερα αυτοκίνητα, περισσότερη άθληση, λιγότεροι ρύποι, ανθρώπινες πόλεις.

Τώρα το δεύτερο μέρος του Νομοσχεδίου, υπάρχουν ρυθμίσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα τα οποία αναφέρονται ως Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα.

Εδώ να τονιστεί, ότι στις ήπιες αυτές μορφές μετακίνησης, το ζήτημα της ασφάλειας έρχεται πρώτο.

Και τούτο διότι το Νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα σε 12χρονους και 15χρονους να οδηγούν ποδήλατα, ηλεκτροκίνητα οχήματα, πατίνια και τροχοσανίδες ουσιαστικά χωρίς πιστοποίηση και χωρίς καμία εκπαίδευση.

Επίσης θα πρέπει να διευκρινισθούν κάποια ζητήματα, όπως η έλλειψη και αδυναμία διαμόρφωσης ποδηλατοδρόμων.
Όπως η έλλειψη λωρίδων κυκλοφορίας για ηλεκτροκίνητα ή μη μηχανοκίνητα οχήματα.

Επίσης, απάντησης χρήζει το όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές. Παραμένει στα 50 χλμ/ώρα, ενώ ταυτόχρονα θα κινούνται με τα νέα δεδομένα οχήματα με διαφορετικά όρια ταχύτητας.

Εδώ λοιπόν προτείνουμε να μειωθεί η επιτρεπόμενη ταχύτητα κυκλοφορίας των οχημάτων εντός των κατοικημένων περιοχών στα 30χλμ/ώρα.

Επίσης, για την ασφαλή μετακίνηση, να προβλεφθεί υποχρεωτική χρήση κράνους για όλους και απαγόρευση του κινητού κατά τη χρήση ηλεκτρικού οχήματος.

Τώρα στο μεγάλο ζήτημα που αφορά την μετακίνηση Ατόμων με Αναπηρία. Η έλλειψη θέσεων στάθμευσης και προσβασιμότητας αμαξιδίων και λοιπών τύπων οχημάτων θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Θέση μας, να υιοθετηθούν οι προτάσεις της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία όπως αυτές εκφράστηκαν στην ακρόαση φορέων!

Στο 3ο Μέρος του Νομοσχεδίου, άρθρο 55.
Θέμα η συνταξιοδότηση εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών.

Μέχρι και σήμερα για τη συνταξιοδότηση των εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών, ο ΕΦΚΑ απαιτούσε την κατάθεση της επαγγελματικής άδειας οδήγησης. Και τούτο παρά τη διευκρινιστική εγκύκλιο του 2019. Σήμερα, διευκρινίζεται στο άρθρο 55, για τους εκπαιδευτές υποψηφίων οδηγών ότι δεν απαιτείται η κατάθεση της άδειας οδήγησης για τη συνταξιοδότηση. Πρέπει λοιπόν για λόγους ισότητας, να υπάρξει μέριμνα για αναδρομικότητα και για όσους έχουν ήδη καταθέσει δικαιολογητικά για σύνταξη ώστε όλοι να διέπονται από το ίδιο καθεστώς.

Ολοκληρώνοντας, να αναφερθώ στο άρθρο 54 για τις Ισοδυναμίες αδειών οδήγησης.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η ασφάλεια για όλους αποτελεί προτεραιότητα.
Γι’αυτό προτείνουμε λοιπόν όπως αναφέρθηκε και από τον εισηγητή μας κ. Γκόκα:
Για τις ηλικίες άνω των 15 ετών που προβλέπεται να οδηγούν, να υπάρξει αντίστοιχη Πιστοποίηση, γνώσεις ΚΟΚ, καθώς και βασική εκπαίδευση για το αντίστοιχο όχημα.
Χρειάζονται, λοιπόν, 3 πρακτικά μαθήματα για όχημα με ταχύτητα έως 25 χλμ και τουλάχιστον 6 πρακτικά μαθήματα για την κατηγορία Α1, με μειώσεις στα χρονικά όρια ηλικίας και κτήσης διπλώματος.

Εν κατακλείδι κ. Υπουργέ, χρειάζεται πιστοποίηση από τον φορέα του πρακτικού μαθήματος, χωρίς επιβάρυνση των υπηρεσιών ή άλλη οικονομική επιβάρυνση του υποψήφιου οδηγού.

Τέλος, το Νομοσχέδιο να αξιοποιηθεί ώστε να γίνουν περισσότερο ανθρώπινες και βιώσιμες οι πόλεις μας.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Γιώργος Αρβανιτίδης: «Προβληματική η Σύμβαση με την "Ελληνικός Χρυσός" και αναπάντητα ερωτήματα»Υποχρέωση του Υπουργείου Εργασίας πλέον, η κήρυξη ως γενικώς υποχρεωτικής της Κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας των Ξενοδοχοϋπάλληλων και η στήριξη γενικότερα του Επισιτισμού – Τουρισμού