Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ομιλία Χαράς Κεφαλίδου, βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών: «Διευκόλυνση άσκησης εκλογικού δικαιώματος εκλογέων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας και τροποποίηση εκλογικής διαδικασίας».

Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

μετά τη γενναία αναθεώρηση του 2001 και την τωρινή υπερψήφιση της αναθεώρησης του άρθρου 54 του Συντάγματος, άνοιξε ο δρόμος για την ψήφιση του νόμου που θα διευκολύνει τους Έλληνες κατοίκους του εξωτερικού να ψηφίζουν, όπως οι περισσότεροι πολίτες της Ευρώπης, σε εκλογές και δημοψηφίσματα χωρίς να απαιτείται να έρχονται στην Ελλάδα.

Το νομοσχέδιο για την ψήφο των αποδήμων είναι προϊόν διαπραγματεύσεων και συμβιβασμών με τα υπόλοιπα κόμματα. Για να τεθεί σε ισχύ χρειάζονται τουλάχιστον διακόσιες ψήφοι, αλλιώς δεν εφαρμόζεται καθόλου.

Στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων είχε διαφανεί συναίνεση με τη συντριπτική πλειοψηφία των κομμάτων. Σήμερα συζητάμε τον τρόπο και τη διαδικασία, κυρίως όμως συζητάμε τους περιορισμούς που θέτει το παρόν σχέδιο νόμου στη δυνατότητα της ψήφου των αποδήμων από τον τόπο που βρίσκονται. Τελευταίοι και καταϊδρωμένοι δώσαμε τη δυνατότητα στους Έλληνες που κατοικούν στο εξωτερικό να ψηφίζουν στον τόπο κατοικίας τους ή περίπου στον τόπο κατοικίας τους, γιατί αν σκεφτεί κανείς τις αποστάσεις των προξενείων μας σε πολλές χώρες του εξωτερικού, καθιστά το όλο εγχείρημα ελαχίστου αποτελέσματος.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

θεσμοθετήσαμε σε συνταγματικό επίπεδο την ψήφο των εκτός επικρατείας Ελλήνων, προκειμένου να κάνουμε το αυτονόητο, να δώσουμε φωνή και εκπροσώπηση στους χιλιάδες Έλληνες και Ελληνίδες που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό.

Τα τελευταία χρόνια το ζούμε όλοι: Από το 2015-2018 ο αριθμός των αποδήμων αυξήθηκε δραματικά, με τη μαζικότητα της εξόδου από τη χώρα να φτάνει, λόγω και του brain drain, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα εξακόσια ενενήντα εννέα χιλιάδες εκατόν δεκαοκτώ άτομα.

Η απογοήτευση των ομογενών είναι διάχυτη, αφού οι περισσότεροι, λόγω των συμβιβασμών που έγιναν, αποκλείστηκαν από τη διαδικασία. Πριν αποφασίσουν, όσοι μπορούν και δεν τους αποκλείει ο νόμος, εάν θα συμμετάσχουν στην επόμενη εκλογική διαδικασία, θα πρέπει να απαντήσουν σε ορισμένα υπαρξιακά ερωτήματα: 

  • Γιατί η χώρα τους τους αντιμετωπίζει ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας; 
  • Γιατί πολίτες άλλων χωρών εδώ και δεκαετίες ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους εύκολα και ανέξοδα; 
  • Και τελικά, γιατί να γυρίσουν σε μία χώρα που μονίμως τους διώχνει;

Η τελευταία πρωτοβουλία του Υπουργείου Εργασίας με τις 3.000 ευρώ τον μήνα ως κίνητρο γι’ αυτούς που θα επιστρέψουν στη χώρα και θα δουλέψουν εδώ, ακούγεται πολύ ωραία επικοινωνιακά. Όμως, φτάνει;

Μια χώρα που με τεράστιο κόπο και με περισσή δυσθυμία κάνει τα μισά από τα αυτονόητα δεν πείθει και δυστυχώς δεν φτάνει.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

  • Γιατί όλοι αυτοί οι περιορισμοί; 
  • Γιατί το κριτήριο των τριάντα πέντε χρόνων παραμονής στο εξωτερικό αυτόματα να στερεί το δικαίωμα να ψηφίσουν σε όσους ζουν εκτός Ελλάδος περισσότερα χρόνια;
  • Γιατί τα δύο χρόνια παραμονής στην Ελλάδα; Αυτό δε το κριτήριο της διετούς παραμονής στην Ελλάδα εμποδίζει την πλειονότητα των ομογενών να ψηφίσει σε ποσοστό έως και 90%.

             – Ξέρετε ότι οι περισσότεροι επιστρέφουν στην Ελλάδα για ολιγοήμερες διακοπές.

– Η είσοδος και η παραμονή στην Ελλάδα των ομογενών που κατοικούν σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν καταγράφεται καν. Πώς θα μπορεί, λοιπόν, κάποιος να το αποδείξει;

  • Γιατί η κατοχή ενεργού ΑΦΜ και η ενεργή οικονομική φορολογική σχέση με την Ελλάδα, κυρίως αφού όλα αυτά είναι θέματα που δεν απαιτούνται από τους ψηφοφόρους που ζουν στην Ελλάδα; 
  • Πόσο συνταγματικά θεμιτοί είναι όλοι αυτοί οι περιορισμοί και οι διακρίσεις;

Στα παραπάνω ερωτήματα δυστυχώς δεν δόθηκε καμιά πειστική απάντηση. Θεωρητικά στη συζήτηση για την ψήφο των αποδήμων όλοι συμφωνούμε ότι οι σχετικές προϋποθέσεις σκοπό έχουν να προστατεύσουν την ίδια την εκλογική διαδικασία από τυχόν νόθευση του εκλογικού αποτελέσματος. Είναι πολύ αμφίβολο κατά πόσο οι προβλέψεις του παρόντος σχεδίου νόμου το επιτυγχάνουν και είναι εντελώς αμφίβολο κατά πόσο αυτοί οι περιορισμοί συνάδουν με το Σύνταγμά μας.

Ρυθμίσεις που έχουν υιοθετήσει άλλες χώρες περιορίζουν το δικαίωμα ψήφου των ομογενών. Αυτές όμως δεν μπορεί να εκτείνονται μέχρι του σημείου να αποκλείουν πολίτες που γεννήθηκαν, μεγάλωσαν και σπούδασαν στην Ελλάδα, δηλαδή ανθρώπους που αν ήταν αλλοδαποί, θα μπορούσαν με τις ίδιες προϋποθέσεις να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

συζητάμε ένα σχέδιο νόμου που αφορά κυρίως στα εμπόδια που θα θέσουμε στους απόδημους στο θέμα της ψήφου, ώστε τελικά να καταφέρουμε να μην μπορούν και να μη θέλουν να ψηφίσουν. Ταυτόχρονα, όμως, να μπορούμε να λέμε και κυρίως να δείχνουμε ότι η ελληνική πολιτεία εκσυγχρονίζεται.

Όταν λέμε ότι το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στους απόδημους να συμμετέχουν ισότιμα ή στο περίπου ισότιμα στην εκλογική διαδικασία, ποιον θα πείσουμε; Πάντως όχι τους ομογενείς που κατοικούν στο εξωτερικό.

Το γεγονός ότι επιτεύχθηκε μία συμφωνία θα μπορούσε να είναι μια εξαιρετικά σημαντική επιτυχία, θα μπορούσε να δώσει μία λύση σε ένα πρόβλημα δεκαετιών. Όμως, δεν το θέλαμε στα αλήθεια. Αν πράγματι μας ενδιέφερε να δώσουμε φωνή σε αυτούς τους ανθρώπους, θα έπρεπε να υιοθετήσουμε χωρίς δεύτερη κουβέντα την πρόταση του Κινήματος Αλλαγής για επιστολική ψήφο.

Θετικό, αν και αυτονόητο, κύριε Υπουργέ, ότι δεχθήκατε έστω και με νομοθετική βελτίωση την πρότασή μας, ώστε τρεις τουλάχιστον από τους υποψηφίους που προέρχονται από τους Έλληνες κατοίκους του εξωτερικού και ένας τουλάχιστον εξ αυτών να είναι υποχρεωτικά στις τρεις πρώτες θέσεις του ψηφοδελτίου επικρατείας. Η πρόκριση της συγκεκριμένης επιλογής δεν μας κάνει όμως ιδιαίτερα περήφανους. Εκείνο που μπορεί να κάνει, είναι να μας πει πολλά για τον βαθμό του πολιτικού μας πολιτισμού και των δημοκρατικών ευαισθησιών μας.

Και παραφράζοντας τελικά το λαϊκό γνωμικό «από το ολότελα, καλή και η ατελής δυνατότητα ψήφου στους απόδημους», λέμε «ναι» σε μία πρωτοβουλία που έπρεπε να είναι πολύ πιο τολμηρή.

Σας ευχαριστώ”.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΟΥ ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΤΡΙΝΗ ΣΤΟ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ