Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Σημεία ομιλίας Βασίλη Κεγκέρογλου, για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

● H απερίφραστη καταδίκη της επίθεσης και του τραυματισμού του αστυνομικού στη Νέα Σμύρνη δεν αρκεί. Οι πολίτες την ώρα που πληροφορούνται για ρεκόρ κρουσμάτων, παρακολουθούν κάποιους να  επιμένουν να παίζουν παιχνίδια με τη φωτιά. Κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση πρέπει να σταματήσουν το θέατρο του παραλόγου  και κάθε ενέργεια που οδηγεί σε πόλωση και όξυνση του διχασμού.

Όλοι μαζί να απομονώσουμε τους οπαδούς της βίας, από όπου και αν προέρχονται.

Η χώρα και η κοινωνία μας έχουν ανάγκη ένα εθνικό σχέδιο για να τελειώνουμε με την πανδημία και να δουλέψουμε με σχέδιο και ενότητα για την επόμενη μέρα.

Στη νέα εποχή που φέρει τη σφραγίδα της εμπειρίας από την πανδημία, αναδεικνύεται ένα νέο όραμα για βιώσιμη ανάπτυξη και ανθρωποκεντρική πρόοδο.

Οι πολιτικές οφείλουν πλέον να είναι ολοκληρωμένες

● Στον Τομέα της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας,  χρειάζεται ένας συνολικός σχεδιασμός, χωρίς αποσπασματικές προσεγγίσεις. Με προώθηση ήπιων μέσων μεταφοράς, με επίκεντρο τον άνθρωπο και το περιβάλλον ώστε να έχουμε οφέλη κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά. Το  νομοσχέδιο κινείται σε αυτή την κατεύθυνση αλλά δεν περιλαμβάνει όλες τις προϋποθέσεις για να επιτευχθεί.

Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας πρέπει να είναι  ένα στρατηγικό σχέδιο, ενταγμένο στο συνολικό σχέδιο ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής  μιας περιοχής και όχι απλά μια μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Στο πλαίσιο αυτό, κρίσιμα ζητήματα είναι η εξασφάλιση των πόρων για όλες τις δράσεις και η απορρόφηση τους, η διαφάνεια, οι κανόνες και οι απλουστευμένες διαδικασίες. Δυστυχώς πολλά θέματα παραπέμπονται στο μέλλον και αόριστα σε έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων.

● Οι φορείς εκπόνησης των ΣΒΑΚ  είναι οι ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού πρέπει να εντάξουν την ίδια την κοινωνία των πολιτών. Να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση αυτών των σχεδίων με συμμετοχή στο δίκτυο όλων των τοπικών και περιφερειακών φορέων, χωρίς να εξαιρεθούν οι εκπρόσωποι των ΑμΕΑ, αφού η προσβασιμότητα αποτελεί σημαντικό παράγοντα

● Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας βρίσκονται  σε άμεση σύνδεση με τη Μικροκινητικότητα, που αποτελεί, κρίσιμο παράγοντα για την βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών αλλά και για την προστασία του Περιβάλλοντος.

Να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην πεζή κυκλοφορία, στο ποδήλατο, στα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ), αλλά και στη λειτουργικότητα των δημοσίων μεταφορών που πρέπει να είναι προσιτά σε όλους. Χρειάζονται κανόνες και προϋποθέσεις διότι στα μεγάλα αστικά κέντρα, η κατάσταση  είναι προβληματική.

Η απουσία θεσμικού πλαισίου για την κυκλοφορία των ΕΠΗΟ, οδηγεί συχνά σε ατυχήματα και σε άναρχη κυκλοφορία παντού. Η προσπάθεια σας να υπάρξει  θεσμικό πλαίσιο είναι ατελής και μετέωρη. Επισημαίνω ότι το Κίνημα Αλλαγής, από το Σεπτέμβρη 2019,  σας έθεσε το θέμα και δεσμευτήκατε ότι σε 2 έως  4 μήνες θα είχατε έτοιμο το πλαίσιο.

● Για την Αστική Κινητικότητα και τη Μικροκινητικότητα, προκύπτουν 2 προβλήματα:

α) Το πρώτο πρόβλημα αφορά στην έλλειψη υποδομών και στην δυσκολία ανάπτυξης ζωνών κυκλοφορίας πεζών και ΕΠΗΟ, ιδιαίτερα σε πόλεις με παλιά  πολεοδομικά σχέδια.

Αντί για έργα «βιτρίνας» που είναι προβληματικά  και δαπανηρά, όπως το φιάσκο του «Μεγάλου Περίπατου», θα ήταν προτιμότερο να καταβληθεί προσπάθεια ώστε τα διάφορα ελαφρά ηλεκτροκίνητα οχήματα να έχουν το δικό τους χώρο κυκλοφορίας.

β) Το δεύτερο αφορά στην οδική  ασφάλεια, που πρέπει να εξασφαλιστεί.

Ασφάλεια για όλους, οδηγούς, χρήστες ΕΠΗΟ και πεζούς, ιδιαίτερα αν είναι παιδιά, ηλικιωμένοι ή άτομα με αναπηρία, διότι έχουμε έλλειμμα νομοθεσίας, εκπαίδευσης και κυκλοφοριακής αγωγής.  

Οι ρυθμίσεις για τις ηλικίες και τα όρια ταχύτητας χρειάζονται επανεξέταση.

Διατάξεις, που δεν διασφαλίζουν την ασφάλεια και κυκλοφορία οδηγών και πεζών πρέπει να τροποποιηθούν και να προστεθούν άλλες:

Το κράνος πρέπει να είναι υποχρεωτικό, όταν τα μέσα κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο.

Θα καταθέσω στα πρακτικά άδεια κυκλοφορίας ενοικιαζόμενου ποδηλάτου του 1955. Ο πατέρας μου ασκούσε την δραστηριότητα ενοικιαζόμενων ποδηλάτων πριν 65 χρόνια

Σήμερα για ηλεκτροκινούμενα οχήματα ή και ποδήλατα που ενοικιάζονται δεν προβλέπεται η καταχώρηση τους σε ένα μητρώο, στον Δήμο ή στην Περιφέρεια, ούτε καν η ασφάλιση τους.

Αναλαμβάνετε την ευθύνη για τα ατυχήματα.

Ένα τέτοιο όχημα λοιπόν ενοικιαζόμενο προκαλεί ατύχημα, τραυματίζει έναν πεζό ή ένα παιδί και δεν είναι ασφαλισμένο. Ποιος αποζημιώνει;

Επιπλέον, το όριο των 50 χλμ  εντός του αστικού ιστού είναι προβληματικό ιδιαίτερα μετά την ένταξη στην κυκλοφορία των προσωπικών ηλεκτροκίνητων και μη ηλεκτροκίνητων μέσων μεταφοράς

Έχει εκτιμηθεί και από ποιον ο βαθμός επικινδυνότητας  για τα άτομα πάνω από 12 ετών, που μπαίνουν στο οδικό δίκτυο;

Το ηλικιακό όριο για οδήγηση ΕΠΗΟ, με μέγιστη ταχύτητα 25 χλμ,  είναι 15 ετών και άνω και αρκεί μόνο η αστυνομική ταυτότητα. Πρέπει να προβλεφθεί κάποια εκπαίδευση και  πιστοποίηση.

● Σωστά περιλαμβάνεται η περιοδική κατάρτιση με την επικαιροποίηση γνώσεων για τους κατόχους πιστοποιητικών επαγγελματικής ικανότητας καθώς και η λειτουργία ηλεκτρονικού δικτύου ανταλλαγής πληροφοριών.

Χρειάζεται περισσότερη επιμόρφωση σε περισσότερους επαγγελματίες οδηγούς.

Να αποσυρθεί η παράγραφος 8 του άρθρου 35 για διεξαγωγή εξεταστικής διαδικασίας με ιδιωτικό μη πιστοποιημένο όχημα που δεν πληρεί  τις καθορισμένες από τη νομοθεσία προδιαγραφές εκπαίδευσης.

●  Στο άρθρο   54 παρ 2  επιχειρείται να περάσει ως δήθεν ευρωπαϊκή επιταγή ότι οι οδηγοί που διαθέτουν άδεια οδήγησης Β΄ κατηγορίας να έχουν  δικαίωμα να οδηγούν και δίκυκλα κατηγορίας ΑΜ και Α1.  Αυτή η ρύθμιση της κυβέρνησης, αντί να επιβάλει αναβάθμιση  στην εκπαίδευση και εξέταση των υποψήφιων οδηγών δικύκλων, επιχειρεί να χορηγεί άδειες οδήγησης χωρίς καν εξετάσεις.

Οι ισοδυναμίες των διπλωμάτων είναι σοβαρό θέμα και υπήρξαν διαφωνίες  μεταξύ των φορέων. Πρέπει να διασφαλίζεται η πραγματική ικανότητα οδήγησης και η ασφάλεια και όχι μόνο με κριτήρια την ηλικία και το χρόνο κτήσης του διπλώματος. Να υπάρχει και υποχρεωτική εκπαίδευση με περισσότερα μαθήματα και πιστοποίηση.

●  Κατά την πιλοτική  κυκλοφορία, λεωφορείων αστικού τύπου χωρίς οδηγό πρέπει να προβλέπεται η παρουσία οδηγού – χειριστή για την αποφυγή αστοχιών. Υπάρχει αρνητικό προηγούμενο νομίζω στη Καρδίτσα, Έχουμε ελλιπείς και γερασμένους στόλους οχημάτων αστικών συγκοινωνιών εξαιτίας της ανεπάρκειας της προηγούμενης αλλά και της σημερινής  Κυβέρνησης. Οι συγκοινωνίες δεν μπορούν  να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων που προκάλεσε η πανδημία και να εξασφαλίσουν την υγειονομικά ασφαλή μετακίνηση των πολιτών. Η προχειρότητα και οι κατ’ εξαίρεση διαδικασίες για την προμήθεια των 300 Λεωφορείων, οδήγησαν στην απόρριψη της σύμβασης από το Ελεγκτικό συνέδριο.

Αφήστε λοιπόν τις προχειρότητες αλλά και τις σκοπιμότητες.

Απαιτείται σχέδιο για να ανανεωθούν οι στόλοι, να εκσυγχρονιστούν οι υποδομές και τα μέσα και να μεταβούμε στην ηλεκτροκίνηση που είναι φιλική στο περιβάλλον.

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Χρήστος Γκόκας: «Η ανάγκη ολοκληρωμένου νομοθετικού πλαισίου για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα και τη Μικροκινητικότητα, πρέπει να επικεντρώνεται στον ίδιο τον πολίτη και τις ανάγκες του»Μιχάλης Κατρίνης: «Νέα Δημοκρατία και ΣΥΡΙΖΑ υποδαυλίζουν τη στρατηγική έντασης και βίας»