Σε Κοινοβουλευτική Δραστηριότητα

Ερώτηση – παρέμβαση προς τον αρμόδιο Υπουργό Οικονομικών πραγματοποίησαν 12 βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής (Βασίλης Κεγκέρογλου, Κώστας Σκανδαλίδης, Γιώργος Καμίνης, Γιώργος Αρβανιτίδης, Χρήστος Γκόκας, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, Γιώργος Μουλκιώτης, Δημήτρης Μπιάγκης, Απόστολος Πάνας, Ανδρέας Πουλάς, Γιώργος Φραγγίδης), με πρωτοβουλία της Ευαγγελίας Λιακούλη, σε σχέση με το καίριο, εν μέσω πρωτοφανούς οικονομικής ύφεσης, ζήτημα της άνισης μεταχείρισης των νέων επιχειρήσεων ως προς την Επιστρεπτέα προκαταβολή.

Όπως επισημαίνουν οι 12 βουλευτές του Κινήματος στο κείμενο της ερώτησής τους: «Η επιδημία του covid-19, δυστυχώς, έπληξε και χιλιάδες επιχειρήσεων, άλλες περισσότερο και άλλες κάπως πιο περιορισμένα, από την στιγμή που δεν είχαν όλες το ίδιο σημείο αφετηρίας, κατά την έναρξη των δύο lockdown της φετινής χρονιάς. Υπό αυτό το πρίσμα, είναι αυτονόητο πως οι νέες κυρίως επιχειρήσεις δέχθηκαν σχεδόν ολοκληρωτικό πλήγμα, επιχειρήσεις δηλαδή που άνοιξαν δηλαδή μέσα στην περίοδο της  επιδημιολογικής κρίσης ή λίγο πριν, μέσα στο 2020 ή ακόμη και τους τελευταίους μήνες του 2019.

Οι εν λόγω επιχειρήσεις παρότι επένδυσαν κεφάλαια για την έναρξη τους,  προσλαμβάνοντας σε πολλές περιπτώσεις προσωπικό, μη διαθέτοντας όμως ταυτόχρονα ένα εύλογο χρονικό διάστημα, προκειμένου να χτίσουν το πελατολόγιό τους, ούτε να αποθεματοποιήσουν έστω κατ’ ελάχιστο κεφάλαια κίνησης, βρέθηκαν σε μια αγορά σε πλήρη αποδρομή, καθώς η πτώση της καταναλωτικής δαπάνης υπολογίζεται σε πάνω από 25%…

Ωστόσο, οι νέες επιχειρήσεις των τελευταίων μηνών του 2019 και των πρώτων μηνών του 2020, παρότι ανέστειλαν αναγκαστικά τη λειτουργία τους, με απόφαση της Πολιτείας για δεύτερη φορά τον τελευταίο χρόνο, ουσιαστικά, αποκλείονται από την επιστρεπτέα προκαταβολή 4.

Για τον αποκλεισμό αυτό ευθύνεται ο τρόπος υπολογισμού της μείωσης ύψους 20% στον τζίρο των επιχειρήσεων, από τη στιγμή που η πτώση αυτή δεν λογίζεται με βάση τους τζίρους των προηγούμενων μηνών, αλλά με βάση τον τζίρο του τελευταίου τριμήνου του 2019 ή του πρώτου τριμήνου του 2020.

Όπως γίνεται αντιληπτό, μια επιχείρηση που άνοιξε τον Δεκέμβριο του 2019 π.χ. ή τον Ιανουάριο του 2020, εύλογα, δεν μπόρεσε μέσα στα μικρά αυτά διαστήματα, προ του πρώτου lockdown,  να σχηματίσει υψηλούς τζίρους, είτε γιατί είναι σχεδόν αδύνατο κατά την έναρξη μιας επιχείρησης να «χτιστεί» ισχυρό πελατολόγιο, είτε γιατί ήρθε αντιμέτωπη με την κρίση της επιδημίας.

Έτσι, εντελώς παράδοξα, επιχειρήσεις που εμφάνισαν μείωση τζίρου τάξης 40% και 50% τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο σε σχέση με τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους π.χ. ή ακόμη και τον Αύγουστο που ήταν πεσμένη η αγορά λόγω θέρους, εμφάνισαν οριακή κερδοφορία σε σχέση με τους πρώτους μήνες έναρξής τους και αποκλείστηκαν από την επιστρεπτέα προκαταβολή 4 (!)».

Στο πλαίσιο των παραπάνω και δεδομένου ότι τα παραπάνω συνιστούν ευθέως άνιση μεταχείριση νέων και παλαιών επιχειρήσεων από πλευράς της Πολιτείας, οι 12 βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής ρωτούν τον αρμόδιο Υπουργό, πως σκοπεύει να αντιμετωπίσει αυτή την αδικία, ως προς την επιστρεπτέα προκαταβολή 4, αν εξετάζεται έστω και την ύστατη στιγμή μια αναθεώρηση των προϋποθέσεων και επανεξέταση των περιπτώσεων που απορρίφθηκαν, καθώς και με ποιον τρόπο θα διασφαλίζεται η συμμετοχή των νέων επιχειρήσεων που αποκλείστηκαν από την επιστρεπτέα προκαταβολή 4 στην επιστρεπτέα προκαταβολή 5;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών

Θέμα: «Άνιση μεταχείριση των νέων επιχειρήσεων ως προς την Επιστρεπτέα προκαταβολή»

Η επιδημία του covid-19, δυστυχώς, έπληξε και χιλιάδες επιχειρήσεων, άλλες περισσότερο και άλλες κάπως πιο περιορισμένα, από την στιγμή που δεν είχαν όλες το ίδιο σημείο αφετηρίας, κατά την έναρξη των δύο lockdown της φετινής χρονιάς. Υπό αυτό το πρίσμα, είναι αυτονόητο πως οι νέες κυρίως επιχειρήσεις δέχθηκαν σχεδόν ολοκληρωτικό πλήγμα, επιχειρήσεις δηλαδή που άνοιξαν δηλαδή μέσα στην περίοδο της  επιδημιολογικής κρίσης ή λίγο πριν, μέσα στο 2020 ή ακόμη και τους τελευταίους μήνες του 2019.

Οι εν λόγω επιχειρήσεις παρότι επένδυσαν κεφάλαια για την έναρξη τους,  προσλαμβάνοντας σε πολλές περιπτώσεις προσωπικό, μη διαθέτοντας όμως ταυτόχρονα ένα εύλογο χρονικό διάστημα, προκειμένου να χτίσουν το πελατολόγιό τους, ούτε να αποθεματοποιήσουν έστω κατ’ ελάχιστο κεφάλαια κίνησης, βρέθηκαν σε μια αγορά σε πλήρη αποδρομή, καθώς η πτώση της καταναλωτικής δαπάνης υπολογίζεται σε πάνω από 25%…

Ωστόσο, οι νέες επιχειρήσεις των τελευταίων μηνών του 2019 και των πρώτων μηνών του 2020, παρότι ανέστειλαν αναγκαστικά τη λειτουργία τους, με απόφαση της Πολιτείας για δεύτερη φορά τον τελευταίο χρόνο, ουσιαστικά, αποκλείονται από την επιστρεπτέα προκαταβολή 4.

Για τον αποκλεισμό αυτό ευθύνεται ο τρόπος υπολογισμού της μείωσης ύψους 20% στον τζίρο των επιχειρήσεων, από τη στιγμή που η πτώση αυτή δεν λογίζεται με βάση τους τζίρους των προηγούμενων μηνών, αλλά με βάση τον τζίρο του τελευταίου τριμήνου του 2019 ή του πρώτου τριμήνου του 2020.

Όπως γίνεται αντιληπτό, μια επιχείρηση που άνοιξε τον Δεκέμβριο του 2019 π.χ. ή τον Ιανουάριο του 2020, εύλογα, δεν μπόρεσε μέσα στα μικρά αυτά διαστήματα, προ του πρώτου lockdown,  να σχηματίσει υψηλούς τζίρους, είτε γιατί είναι σχεδόν αδύνατο κατά την έναρξη μιας επιχείρησης να «χτιστεί» ισχυρό πελατολόγιο, είτε γιατί ήρθε αντιμέτωπη με την κρίση της επιδημίας.

Αντιθέτως, για μια παλαιά επιχείρηση μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί ως κύκλος εργασιών αναφοράς προγενέστερο τρίμηνο του 2019, οπότε και η οικονομία δεν βρισκόταν σε «ασφυξία» ή, σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν υπολογιστεί το 1ο τρίμηνο του 2020 πρόκειται κατά κανόνα για παλαιές επιχειρήσεις που διαθέτουν ήδη συγκεκριμένο πελατολόγιο, από το οποίο επωφελούνται.

Έτσι, εντελώς παράδοξα, επιχειρήσεις που εμφάνισαν μείωση τζίρου τάξης 40% και 50% τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο σε σχέση με τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους π.χ. ή ακόμη και τον Αύγουστο που ήταν πεσμένη η αγορά λόγω θέρους, εμφάνισαν οριακή κερδοφορία σε σχέση με τους πρώτους μήνες έναρξής τους και αποκλείστηκαν από την επιστρεπτέα προκαταβολή 4 (!).

Δεδομένου ότι τα παραπάνω συνιστούν ευθέως άνιση μεταχείριση νέων και παλαιών επιχειρήσεων.

Δεδομένου ότι κατά το πρώτο lockdown η Πολιτεία μερίμνησε να αποζημιώσει όλους τους επαγγελματίες που ανέστειλαν τη λειτουργία τους, ωστόσο τώρα, πολλές νέες επιχειρήσεις εξαιρούνται.

Δεδομένων των αναπόφευκτων αδικιών και των αποκλεισμό νέων επιχειρήσεων από την επιστρεπτέα προκαταβολή 4, όπως παραδέχτηκε πρόσφατα ο Αναπληρωτής Υπ. Οικονομικών.

Δεδομένου ότι τα παραπάνω συνιστούν ευθέως άνιση μεταχείριση νέων και παλαιών επιχειρήσεων.

Δεδομένου ότι κατά το πρώτο lockdown η Πολιτεία μερίμνησε να αποζημιώσει όλους τους επαγγελματίες που ανέστειλαν τη λειτουργία τους, ωστόσο τώρα, πολλές νέες επιχειρήσεις εξαιρούνται και δεν θα πάρουν τίποτα απολύτως

Δεδομένου ότι πολλές από τις ανωτέρω νέες επιχειρήσεις αναμένεται ότι θα αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας το Δεκέμβριο, καθώς σειρά υποχρεώσεων (δώρα Χριστουγέννων, μισθοδοσίες, ασφαλιστικές εισφορές, λειτουργικές δαπάνες) θα πρέπει να καταβληθούν μέσα στον Δεκέμβριο με αρκετές εξ αυτών είτε να ανοίγουν για ελάχιστες μέρες είτε να μην ανοίγουν καθόλου με αποτέλεσμα να έχουν μηδενικά έσοδα ή ελάχιστα.

Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:

  1. Αν έχει υποπέσει στην αντίληψή του η παραπάνω κατάσταση που αφορά κυρίως τις νέες επιχειρήσεις έτους 2020 ή λίγων μηνών νωρίτερα και πως σκοπεύει να αντιμετωπίσει αυτή την αδικία, ως προς την επιστρεπτέα προκαταβολή 4;
  2. Εξετάζεται έστω και τώρα την ύστατη στιγμή μια αναθεώρηση των προϋποθέσεων και επανεξέταση αυτών των περιπτώσεων που απορρίφθηκαν, όπως π.χ. η απάλειψη του όρου «περί μείωσης 20% στο τζίρο για τις νέες επιχειρήσεις» ή έστω η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του; 
  3. Τι άλλα μέτρα εξετάζει ειδικότερα για τις ως άνω επιχειρήσεις και την επιστρεπτέα προκαταβολή 5, όπως αναφέρθηκε σε ομιλία σας πρόσφατα στην Βουλή;
  4. Με ποιον τρόπο θα διασφαλίζεται η συμμετοχή των νέων επιχειρήσεων που αποκλείστηκαν από την επιστρεπτέα προκαταβολή 4 στην επιστρεπτέα προκαταβολή 5; Θα μπορούσε π.χ. για αυτές τις νέες επιχειρήσεις, να υπάρξει πρόνοια για μεγαλύτερη χρηματοδότηση, από τη στιγμή που  αποκλείστηκαν από την επιστρεπτέα προκαταβολή 4;
  5. Πότε υπολογίζεται να ξεκινήσουν οι αιτήσεις για την επιστρεπτέα προκαταβολή 5 και μέχρι πότε υπολογίζεται να ξεκινήσουν και να καταβληθούν οι αντίστοιχες πληρωμές;
  6. Αληθεύουν δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι η επιστρεπτέα προκαταβολή 5 θα υπολογίζει την πτώση στο τετράμηνο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2020 και όχι διμήνου όπως συνέβη στις προηγούμενες;
  7. Εξετάζει κάποια μορφή ενίσχυσης για τις παραπάνω επιχειρήσεις, προκειμένου να βοηθηθούν ώστε να καταβάλλουν δώρο Χριστουγέννων στους εργαζόμενους τους;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Ευαγγελία Λιακούλη

Ν. Λάρισας             

Βασίλης Κεγκέρογλου

Ν. Ηρακλείου

Κώστας Σκανδαλίδης

Α’ Αθηνών

Γιώργος Καμίνης

Επικρατείας

Γιώργος Αρβανιτίδης

Β’ Θεσσαλονίκης

Χρήστος Γκόκας

Ν. Άρτας

Δημήτρης Κωνσταντόπουλος

Ν. Αιτωλοακαρνανίας

 Γιώργος Μουλκιώτης

Ν. Βοιωτίας

Δημήτρης Μπιάγκης

Ν. Κέρκυρας

Απόστολος Πάνας

Ν. Χαλκιδικής

Ανδρέας Πουλάς

Ν. Αργολίδας

Γιώργος Φραγγίδης

Ν. Κιλκίς

Πληκτρολογήστε και πατήστε το enter.

Γιώργος Καμίνης: «H αναξιοπιστία της Κυβέρνησης ως προς τις προβλέψεις της συνεχίζεται και στον Προϋπολογισμό»Άκρως προβληματική η κατάσταση στα Συστήματα Συλλογικής Εναλλακτικής Διαχείρισης ακόμα πιο προβληματικά τα νέα σχεδιαζόμενα μέτρα της Κυβέρνησης